Undervisningsbeskrivelse - 1c ps/e

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Vinter 2019/20
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse vaf
Fag og niveau ps, Niveau: C
Lærer(e) Trine Øster (TOE)
Hold 1c ps/e

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ps) Mennesket i gruppen
Forløb 2 (ps) Barndom
Forløb 3 (ps) Læring
Forløb 4 (ps) Hvorfor er jeg den, jeg er?


Titel Mennesket i gruppen
Materiale Grundlæggende materiale:.
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, 2. udgave:
Kapitel 18: Komunikation: Side 327-340
Kapitel 19: Socialpsykologi: Side 341-353, 354-356, 359-366, 368-369, 371-376
- Grupper, roller, social kontrol, gruppetænkning, gruppepolarisering, massehypnose, mobning Asch og konformitet, Milgram og lydighed / autoritet; holdninger, kognitiv dissonans
- Kommunikationskvadrat, transaktionsteori, Johari-vinduet, konflikter og konflikttrappen

Psykologi fra celle til selfie, Flemming A.P. Ravn & Troels Wolf; Columbus 2015
Side 156-161 + 190-193
- Social kognition, sociale koder, sociale markører, stereotyper, fordomme, diskrimination, tilskuer-effekten og pluralistisk ignorans.

Supplerende materiale:
Undersøgelser i psykologi, Charlotte Tieka Jensen: Systime 2018 s. 42-44 + s. 53-57:
- ”Er personer med brune øjne klogere?
- ”Ville du misbruge din magt”
-Ekspert: Derfor bliver man terrorist (DR 23.12.15)
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-derfor-bliver-man-terrorist

Film:
”Victors hellige krig” (TV1, 17.03.16) (44 min)

I alt ca 58 sider
Omfang 15,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokuspunkter:
-at demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
-at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
-at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
-at udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
-at vise kendskab til, at der kan bruges forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger

Identitet belyses som et produkt af roller og gruppetilhørsforhold. Begreber som konformitet, lydighed og autoritet set i relation til det enkelte individ vægtes højt
-social kognition,fordomme, stereotypier og holdninger inddrages.
-diskussion/kritik/etisk vurdering i forbindelse med de socialpsykologiske forskningsmetoder
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Begrebsquiz
Fremlæggelser


Titel Barndom
Materiale Grundlæggende materiale:
Psykologiens veje; Ole Schulz Larsen 2015, 2. udgave:
-Daniel Stern: Side 89-104
-John Bowlby: Side 104-107
-Mary Ainsworth: Side 107-109
-Baumrind, senmoderne familie og socialisering i daginstitutioner: Side 160-166

Anvendt psykologi; Lewander, Systime 2008:
-Erikson: Side 179-183

Psykologi - Fra celle til selfie; Ravn & Wolf; Columbus 2015:
-Kapitel 1.1 + 1.2: Den gode omsorg og Omsorgssvigt: Side 11-18
-Kapitel 1.4: Winnicott + Harlow: Side 24-27
Supplerende materiale:
-”Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder” (folkeskolen.dk; 24.12.16)
-”Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne” (Videnskab.dk; 23.02.17)
-”Er tidlige adskillelser godt eller skidt” (I: Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi”, Systime 2018)

Film:
”Er du mors lille dreng” (TV2 Dok 2008, (28 min)
”Mors lille dreng i dag” (TV2 2017) (42 min.)
”Hvorfor vil du ikke passe dine egne børn” (DR2 2014) (29 min)
Daginstitutioner bag facaden” (TV2, 2019)(49 min)

I alt ca 47 sider
Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokuspunkter:
-at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
-at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
-at udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
-at vise kendskab til, at der kan bruges forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger

Der opbygges et bredt kendskab til udviklingsteorier om personlighedsudvikling i barndommen/udvikling i et livslangt perspektiv: Erikson, Stern, Bowlby og Winnicott
Der arbejdes med omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder omsorgssvigt (risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer) samt opdragelse og familie. Resiliens indgår som centralt begreb.
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Pararbejde
Begrebskort


Titel Læring
Materiale Grundlæggende litteratur:
Psykologiens veje; 2. udgave:
•Kapitel 9: Behaviorisme: S. 140-148+s. 150-153
•Kapitel 11: Kognitiv psykologi: S. 175(Opmærksomhed)-195(Øverst)
•Kapitel 13: Viden, læring og undervisning: S. 228-234: Samspilsprocesser-Motivationsprocesser
•Kapitel 16: S. 291-296: Maslow og flow
•Kapitel 17: S. 302-304: Kapital og habitus

Grundlæggende psykologi og socialpsykologi; Peder Nielsen, Øknom 3. udgave 2013:
•Piaget: S. 233-238

Undersøgelser i psykologi; Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning; Systime 2018:
•S. 99-101: Multitasker du?

Supplerende materiale:
•Drengeakademiet – ”Tro på det”, 29 min. DR1 2014
•Børn føler sig stressede af mobiltelefonen, og det kan skade, siger speciallæge (TV2, 13.1.18)
•Søvns betydning for ges indlæring (Center for børneliv, 18.01.17)
•Ros gør dig dum-dum men glad (Berlingske Business 20.04.17)
•Stress blandt unge kræver nye strategier (JP 29.08.18)

I alt ca. 47 sider
Omfang 15,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokuspunkter:
-at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
-at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber

Tænkningens udvikling, behaviorisme, læringsformer, samspilsprocesser, motivationsprocesser,kapital og habitus, perception, opmærksomhed og hukommelse

-kognitionsteori anvendes som baggrundsforståelse for læring
-behaviorismens anvendelighed og begrænsninger som læringsteori inddrages
-hukommelsens betydning for læring inddrages
-viden om, hvordan læreprocesser fremmes eller hæmmes
-ydre og indre faktorers betydning for læring
-individets sociale baggrund i forhold til læring

Væsentligste arbejdsformer Foredrag
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Fremlæggelser
Små øvelser/eksperimenter


Titel Hvorfor er jeg den, jeg er?
Materiale Undervisningsmateriale:
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2015:
Kapitel 3 side 41-51: Personlighedspsykologi: Personlighedstyper: The big Five - risikovillig eller forsigtig; OSN
Kapitel 5 side 77-80: Medfødte forskelle: Temperament: let eller vanskelig
Kapitel 17. Ungdom og senmodernitet side 297-302 + 304 (midt på siden) -305 (til Krop…) + 309(midt på siden)-317: Ungdom og identitetsdannelse; livsfase, livsstil, muligheder; jeg-identitet og social identitet, Gergen og det multiple selv, Giddens og det refleksive selv, narcissisme


Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi”, Systime 2018 s. 151-155
-The Big Five

Lone Frank: ”Min indre kode” (DR Kultur, 2014) (52 minutter)

”De perfekte piger” (30 min.) (DR TV)


Bilag:
Arv eller miljø: Hvad bestemmer vores personlighed?
(Videnskab dk 26.10.15)
”Et stresset pigeliv”
Selfiekulturen truer unges liv” (Kristeligt Dagblad 20/2-2016)

I alt ca 40 sider
Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokuspunkter:
-at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
-at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
-at udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag

Der arbejdes med:
-Personlighed og identitet i forhold til teorier om personlighedsforskelle, herunder OSN, forsigtig og risikovillig type
Menneskets personlighedstræk set i forhold til betydningen af genetisk arv og miljø.
Ungdom og identitet: Ziehe, Giddens, Gergen, Erikson, Bourdieu samt narcissistisk personlighedstype
-barndommens betydning for vores identitetsdannelse
-unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Fremlæggelser
Quiz