Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Vinter 2019/20 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | vaf |
Fag og niveau | ps, Niveau: C |
Lærer(e) | Trine Øster (TOE) |
Hold | 1c ps/e |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ps) | Mennesket i gruppen |
Forløb 2 (ps) | Barndom |
Forløb 3 (ps) | Læring |
Forløb 4 (ps) | Hvorfor er jeg den, jeg er? |
Titel | Mennesket i gruppen |
Materiale |
Grundlæggende materiale:. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, 2. udgave: Kapitel 18: Komunikation: Side 327-340 Kapitel 19: Socialpsykologi: Side 341-353, 354-356, 359-366, 368-369, 371-376 - Grupper, roller, social kontrol, gruppetænkning, gruppepolarisering, massehypnose, mobning Asch og konformitet, Milgram og lydighed / autoritet; holdninger, kognitiv dissonans - Kommunikationskvadrat, transaktionsteori, Johari-vinduet, konflikter og konflikttrappen Psykologi fra celle til selfie, Flemming A.P. Ravn & Troels Wolf; Columbus 2015 Side 156-161 + 190-193 - Social kognition, sociale koder, sociale markører, stereotyper, fordomme, diskrimination, tilskuer-effekten og pluralistisk ignorans. Supplerende materiale: Undersøgelser i psykologi, Charlotte Tieka Jensen: Systime 2018 s. 42-44 + s. 53-57: - ”Er personer med brune øjne klogere? - ”Ville du misbruge din magt” -Ekspert: Derfor bliver man terrorist (DR 23.12.15) https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-derfor-bliver-man-terrorist Film: ”Victors hellige krig” (TV1, 17.03.16) (44 min) I alt ca 58 sider |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokuspunkter: -at demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden -at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde -at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber -at udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag -at vise kendskab til, at der kan bruges forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger Identitet belyses som et produkt af roller og gruppetilhørsforhold. Begreber som konformitet, lydighed og autoritet set i relation til det enkelte individ vægtes højt -social kognition,fordomme, stereotypier og holdninger inddrages. -diskussion/kritik/etisk vurdering i forbindelse med de socialpsykologiske forskningsmetoder |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Virtuelt arbejde Begrebsquiz Fremlæggelser |
Titel | Barndom |
Materiale |
Grundlæggende materiale: Psykologiens veje; Ole Schulz Larsen 2015, 2. udgave: -Daniel Stern: Side 89-104 -John Bowlby: Side 104-107 -Mary Ainsworth: Side 107-109 -Baumrind, senmoderne familie og socialisering i daginstitutioner: Side 160-166 Anvendt psykologi; Lewander, Systime 2008: -Erikson: Side 179-183 Psykologi - Fra celle til selfie; Ravn & Wolf; Columbus 2015: -Kapitel 1.1 + 1.2: Den gode omsorg og Omsorgssvigt: Side 11-18 -Kapitel 1.4: Winnicott + Harlow: Side 24-27 Supplerende materiale: -”Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder” (folkeskolen.dk; 24.12.16) -”Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne” (Videnskab.dk; 23.02.17) -”Er tidlige adskillelser godt eller skidt” (I: Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi”, Systime 2018) Film: ”Er du mors lille dreng” (TV2 Dok 2008, (28 min) ”Mors lille dreng i dag” (TV2 2017) (42 min.) ”Hvorfor vil du ikke passe dine egne børn” (DR2 2014) (29 min) Daginstitutioner bag facaden” (TV2, 2019)(49 min) I alt ca 47 sider |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokuspunkter: -at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde -at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber -at udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag -at vise kendskab til, at der kan bruges forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger Der opbygges et bredt kendskab til udviklingsteorier om personlighedsudvikling i barndommen/udvikling i et livslangt perspektiv: Erikson, Stern, Bowlby og Winnicott Der arbejdes med omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder omsorgssvigt (risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer) samt opdragelse og familie. Resiliens indgår som centralt begreb. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Virtuelt arbejde Pararbejde Begrebskort |
Titel | Læring |
Materiale |
Grundlæggende litteratur: Psykologiens veje; 2. udgave: •Kapitel 9: Behaviorisme: S. 140-148+s. 150-153 •Kapitel 11: Kognitiv psykologi: S. 175(Opmærksomhed)-195(Øverst) •Kapitel 13: Viden, læring og undervisning: S. 228-234: Samspilsprocesser-Motivationsprocesser •Kapitel 16: S. 291-296: Maslow og flow •Kapitel 17: S. 302-304: Kapital og habitus Grundlæggende psykologi og socialpsykologi; Peder Nielsen, Øknom 3. udgave 2013: •Piaget: S. 233-238 Undersøgelser i psykologi; Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning; Systime 2018: •S. 99-101: Multitasker du? Supplerende materiale: •Drengeakademiet – ”Tro på det”, 29 min. DR1 2014 •Børn føler sig stressede af mobiltelefonen, og det kan skade, siger speciallæge (TV2, 13.1.18) •Søvns betydning for ges indlæring (Center for børneliv, 18.01.17) •Ros gør dig dum-dum men glad (Berlingske Business 20.04.17) •Stress blandt unge kræver nye strategier (JP 29.08.18) I alt ca. 47 sider |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokuspunkter: -at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde -at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber Tænkningens udvikling, behaviorisme, læringsformer, samspilsprocesser, motivationsprocesser,kapital og habitus, perception, opmærksomhed og hukommelse -kognitionsteori anvendes som baggrundsforståelse for læring -behaviorismens anvendelighed og begrænsninger som læringsteori inddrages -hukommelsens betydning for læring inddrages -viden om, hvordan læreprocesser fremmes eller hæmmes -ydre og indre faktorers betydning for læring -individets sociale baggrund i forhold til læring |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Virtuelt arbejde Fremlæggelser Små øvelser/eksperimenter |
Titel | Hvorfor er jeg den, jeg er? |
Materiale |
Undervisningsmateriale: Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2015: Kapitel 3 side 41-51: Personlighedspsykologi: Personlighedstyper: The big Five - risikovillig eller forsigtig; OSN Kapitel 5 side 77-80: Medfødte forskelle: Temperament: let eller vanskelig Kapitel 17. Ungdom og senmodernitet side 297-302 + 304 (midt på siden) -305 (til Krop…) + 309(midt på siden)-317: Ungdom og identitetsdannelse; livsfase, livsstil, muligheder; jeg-identitet og social identitet, Gergen og det multiple selv, Giddens og det refleksive selv, narcissisme Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi”, Systime 2018 s. 151-155 -The Big Five Lone Frank: ”Min indre kode” (DR Kultur, 2014) (52 minutter) ”De perfekte piger” (30 min.) (DR TV) Bilag: Arv eller miljø: Hvad bestemmer vores personlighed? (Videnskab dk 26.10.15) ”Et stresset pigeliv” Selfiekulturen truer unges liv” (Kristeligt Dagblad 20/2-2016) I alt ca 40 sider |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokuspunkter: -at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde -at redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber -at udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag Der arbejdes med: -Personlighed og identitet i forhold til teorier om personlighedsforskelle, herunder OSN, forsigtig og risikovillig type Menneskets personlighedstræk set i forhold til betydningen af genetisk arv og miljø. Ungdom og identitet: Ziehe, Giddens, Gergen, Erikson, Bourdieu samt narcissistisk personlighedstype -barndommens betydning for vores identitetsdannelse -unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Virtuelt arbejde Fremlæggelser Quiz |