Titel | Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme) |
Materiale |
Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): side 138 - 169 Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads (2014): Brug litteraturhistorien, Systime, 1 udgave, 1 oplag: s. 161-178 om efterkrigstiden og eksistentialisme og s. 179-187 om 60’er modernisme og konfrontationsmodernisme Læste tekster: Sophus Claussen: "I en frugthave" (1899) Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905) Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906) og ”Interferens” (1906) Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900) Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922) og ”Det blomstrende slagsmål” (1920) Martin A Hansen: "Paradisæblerne" (1948) og ”Roden” (1955) Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (uddrag) (1952) Klaus Rifbjerg: "Teknik" (1960) og ”Det er blevet os pålagt” (1960) Peter Seeberg: "Patienten" (1962) Supplerende materiale: Øgendahl og de store forfattere (2018): Johannes V. Jensen, DR1. Øgendahl og de store forfattere (2018): Karen Blixen, DR1 Uddrag af filmen "Pelle Erobreren" (1987), instruktør Bille August (tid: 00:00-07:37) Youtube-videoer: Suspekt: Proletar (Hvor jeg står): https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE Christensen, Søren Vrist: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY Christensen, Søren Vrist: Konfrontationsmodernisme: https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&index=2 |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet har fokuseret på 1900-tallets litteratur og på de forskellige underordnede stilretninger (ismer), der opstod i perioden. Der har specielt været fokus på stilretningernes kendetegn, ligesom en diskussion af begreberne ”realisme” og ”modernisme” er gået igen i forløbet. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske stilretning i perioden (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på ismernes kendetegn, og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. Gennemgået ismer: Symbolisme Tidlig modernisme Ekspressionisme Det folkelige gennembrud og socialrealisme Efterkrigstiden og Heretica Eksistentialisme 60’er modernisme Konfrontationsmodernisme Absurdisme |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Virtuelt arbejde Pararbejde Projektarbejde |