Beskrivelse af undervisningsforløbet (2a da)

Retur til forside

Titel Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme)
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): side 138 - 169

Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads (2014): Brug litteraturhistorien, Systime, 1 udgave, 1 oplag: s. 161-178 om efterkrigstiden og eksistentialisme og s. 179-187 om 60’er modernisme og konfrontationsmodernisme

Læste tekster:

Sophus Claussen: "I en frugthave" (1899)
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906) og ”Interferens” (1906)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900)
Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922) og ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Martin A Hansen: "Paradisæblerne" (1948) og ”Roden” (1955)
Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (uddrag) (1952)
Klaus Rifbjerg: "Teknik" (1960) og ”Det er blevet os pålagt” (1960)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)

Supplerende materiale:

Øgendahl og de store forfattere (2018): Johannes V. Jensen, DR1.
Øgendahl og de store forfattere (2018): Karen Blixen, DR1

Uddrag af filmen "Pelle Erobreren" (1987), instruktør Bille August (tid: 00:00-07:37)

Youtube-videoer:

Suspekt: Proletar (Hvor jeg står): https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE

Christensen, Søren Vrist: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY

Christensen, Søren Vrist: Konfrontationsmodernisme:
https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&index=2

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har fokuseret på 1900-tallets litteratur og på de forskellige underordnede stilretninger (ismer), der opstod i perioden. Der har specielt været fokus på stilretningernes kendetegn, ligesom en diskussion af begreberne ”realisme” og ”modernisme” er gået igen i forløbet. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske stilretning i perioden (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på ismernes kendetegn, og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået ismer:

Symbolisme
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Det folkelige gennembrud og socialrealisme
Efterkrigstiden og Heretica
Eksistentialisme
60’er modernisme
Konfrontationsmodernisme
Absurdisme
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Pararbejde
Projektarbejde


Retur til forside