Titel | Introduktion til dansk og litterær analyse |
Materiale |
Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag. Oversigt over læst materiale i grundbogen: • Kapitel 1: (intro) s. 7-18 • Kapitel 2: (Fakta og fiktion): s. 19-29 • Kapitel 3: (Litteratur) s. 37- 87 • Litterære metoder: (biografisk metode og nykritikken) s. 87-90 • Ordenes betydninger, semantiske felter, sproglige billeder og figurer. S. 101-123 • Digte: s. 80-81 Supplerende teoretisk materiale: • Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger) • Nielsen, Anette Hauge, Lindequist, Maria Katrine Staugaard og Korch-Frandsen, Julie (2014): Dansk på ny, Systime, s. 91-93 om novellen • Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan (2019): Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal, 2. udgave, 2 oplag: s. 11-15 (skriftlig eksamen i dansk), s. 19-32 (den analyserende artikel) og s. 55-59 (ret din artikel) • Petersen, Jan Aasbjerg: Nykritikken – gymdansk.dk: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html • Christensen, Søren Vrist: Billedsprog: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs Lyrikporten - Olga Ravn: https://www.youtube.com/watch?v=rVHMrbV8joU Yahya Hassan performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA Lyrikporten - Jørgen Leth: https://www.youtube.com/watch?v=X8oN123sKK0 Gennemgået tekster: • Olga Ravn: ”Jeg ælder mig selv som lyng” (2012) • Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920) • Charlotte Strandgaard: ”Hvor mange gange” og ”Alderdommen, rollatoren og mig” (2015) fra digtsamlingen ”Ingenmandsland” • Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997) • Klaus Rifbjerg ”Joker” (1979), (uddrag af roman) – den analyserende artikel (aflevering) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne/kursisterne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (Fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |