Undervisningsbeskrivelse - 2a da

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Parkeringstermin 2105
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau da, Niveau: A
Lærer(e) Signe Paludan Melson (SPM)
Hold 2a da

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (da) Introduktion til dansk og litterær analyse
Forløb 2 (da) Sprog og kommunikation (AP)
Forløb 3 (da) Retorik og argumentation
Forløb 4 (da) Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid
Forløb 5 (da) Litteraturhistorie 2 - Fra Romantikken til Det moderne gennembrud
Forløb 6 (da) Medier
Forløb 7 (da) Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme)


Titel Introduktion til dansk og litterær analyse
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:

• Kapitel 1: (intro) s. 7-18
• Kapitel 2: (Fakta og fiktion): s. 19-29
• Kapitel 3: (Litteratur) s. 37- 87
• Litterære metoder: (biografisk metode og nykritikken) s. 87-90
• Ordenes betydninger, semantiske felter, sproglige billeder og figurer. S. 101-123
• Digte: s. 80-81

Supplerende teoretisk materiale:
• Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger)

• Nielsen, Anette Hauge, Lindequist, Maria Katrine Staugaard og Korch-Frandsen, Julie (2014): Dansk på ny, Systime, s. 91-93 om novellen

• Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan (2019): Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal, 2. udgave, 2 oplag: s. 11-15 (skriftlig eksamen i dansk), s. 19-32 (den analyserende artikel) og s. 55-59 (ret din artikel)

• Petersen, Jan Aasbjerg: Nykritikken – gymdansk.dk: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html

• Christensen, Søren Vrist: Billedsprog: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs

Lyrikporten - Olga Ravn: https://www.youtube.com/watch?v=rVHMrbV8joU

Yahya Hassan performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA

Lyrikporten - Jørgen Leth: https://www.youtube.com/watch?v=X8oN123sKK0

Gennemgået tekster:

• Olga Ravn: ”Jeg ælder mig selv som lyng” (2012)
• Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
• Charlotte Strandgaard: ”Hvor mange gange” og ”Alderdommen, rollatoren og mig” (2015) fra digtsamlingen ”Ingenmandsland”

• Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997)

• Klaus Rifbjerg ”Joker” (1979), (uddrag af roman) – den analyserende artikel (aflevering)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne/kursisterne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (Fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Sprog og kommunikation (AP)
Materiale Teoretisk materiale:

Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 3 udgave, 1 oplag: s. 101-111 (Dennotation og konnotation, homonymen, semantiske skemaer og værdiladning), s. 145-146 (tale- og skriftsprog), s. 176-182 (Kommunikationsanalyse og sproghandlinger), s. 20-35 (Kontrakter, fakta- og fiktionskoder og genrer).

Elementær sociolingvistik

www.gymdansk.dk: Ciceros pentagram, Laswells kommunikationsmodel og Den udvidet model

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 oplag, 1 udgave. S. 120-122 (Roman Jacobsens sprogfunktioner)

Odgaard, Marianne, Ravn, Ole og Vinter, Marie Borregaard (2014): Forløb i sprog. Det ny forlag. 1 udgave, 1 oplag. S. 65-70 om talesprog og skriftsprog samt s. 81-93 om sproget i chats og på sociale medier

Lützen, Peter Heller (2005): Sprog og kommunikation, Dansklærerforeningen, 1 udgave, 1 oplag. S. 9-23 om kommunikation og kommunikative funktioner samt s. 25-38 om mundtlighed og skriftlighed.

Supplerende materiale:

Anne Grethe Riis går amok i Go’ Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver en introduktion til den basale teori omkring vores danske sprog. Forløbet danner samtidig en introducerende baggrund for de vigtigste analyseværktøjer i arbejdet med analyse af kommunikationssituationer i forskellige sammenhænge i både tekst og medier. Forløbet er ligeledes danskfagets bidrag til almen sprogforståelse (AP) for 1. årgang.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Retorik og argumentation
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:
Retoriske virkemidler: side 108-110
Appelformer: side 114-117
Toulmins argumentationsmodel: side 121-124
Argumenttyper: side 127-129
Diskursanalyse: side 133-135
Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70

Supplerende teoretisk materiale:

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 udgave, 1 oplag: s. 57-58 Politikeres performance og politik på sociale medier, samt s. 112-115 Politiske diskussioner (Brugt til et innovativt projekt om trolls på nettet)

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=2s

Taler:

Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005
Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010
Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007
Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016

Gretha Thunberg ”How dare you”: https://www.youtube.com/watch?v=TMrtLsQbaok
Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=pRFuhQQnjXM
Wolf of Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=83EZPUkbsE8
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet sætter fokus på argumentationen, herunder begreber knyttet til argumentation (Toulmins argumentationsmodel, udvidede model, argumenttyper og retoriske virkemidler) og de grundlæggende appelformer. Samtidig bliver begreberne medialisering og spin undervejs diskuteret. Vi arbejder med tekster af forskellige typer, der alle indeholder argumentation i en eller anden form.

Forløbets fokusområder:
Retoriske virkemidler
Appelformer
Toulmins argumentationsmodel og udvidet model
Argumenttyper
Diskursanalyse (Med udgangspunkt i Ernesto Laclaus overordnede forståelse: Nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde)

Samt det innovative projekt: Trolls på nettet
Væsentligste arbejdsformer Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag):

1) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen):
- Ebbe Skammelsen
- German Gladensvend
- Esben Askepuster og Klods-Hans (1855) af H.C. Andersen (komparativ analyse)

Supplerende materiale til middelalderen:

- Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen – Hvad fanden skal det nu betyde?: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0

Christensen, Søren Vrist: Folkeviser - dansk litteratur
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&index=5


2) Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen):
- Epistel nr. 371 ”Fornuft og religion” af Ludvig Holberg
- Epistel nr. 395 ”Censur” af Ludvig Holberg
- Epistel nr. 99 ”Hvorfor jeg helst er sammen med Fruentimmer” af Ludvig Holberg
- Værk: Holberg, Ludvig: Jeppe på Bjerget (1722)

Supplerende materiale til oplysningstiden:

- Rather Homemade Productions: Oplysningstiden – Hvad fanden skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw

- Historien om Danmark, DR, afsnit 7: Enevælde og oplysningstid (Sendt første gang d. 20 september 2017)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen og oplysningstiden. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Litteraturhistorie 2 - Fra Romantikken til Det moderne gennembrud
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag):

1) Romantikken og periodens hovedstrømninger (side 91-114 i grundbogen)
H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne (1845)", ”Danmark mit fædreland” (1850)
N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1883), ”Danmarks trøst” (1820)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land (1819)", ”Guldhornene” (1802)
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Emil Aarestrup: ”En middag” (1838), ”Angst” (1838), ”Paa Sneen” (1938)

Rather Homemade Productions: Romantikken – Hvad skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=1s

Christensen, Søren Vrist: Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=1s

Christensen, Søren Vrist: Nyplatonismen: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc

Christensen, Søren Vrist: Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=205s

Christensen, Søren Vrist: Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=313s

Christensen, Søren Vrist: Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=3s

--SOMMERFERIE--

2) Det moderne gennembrud (side 116-135 i grundbogen)

Bødtcher-Hansen, Maja og Morse, Susan (2019): Det moderne gennembrud og #MeToo:
•S. 13-19 om perioden
•S. 23-28 om den naturalistiske skrivestil og impressionismen
•s. 37-40 om Sædelighedsfejden
•s. 71-76 om feminismen og #Metoo

George Brandes: ”Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur”, 1871 (Uddrag)
Amalie Skram: ”Det røde gardin” (1899)
Herman Bang: ”Franz Pander” (1885), ”Den sidste balkjole” (1887), ”Impressionismen – En lille replik” (Uddrag)
Henrik Pontoppidan (1886): ”Ane-Mette”

1800-tallet på vrangen fra DR.dk (Afsnit 6 ”Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880” og afsnit 7 ”Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral 1880-1890”).

Christensen, Søren Vrist: Det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=373s
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Romantikken og Det moderne gennembrud. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn, og på hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået hovedstrømninger i Romantikken: Universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen.

Note: Vi gennemgik Romanitkken som det sidste i 1.g. og Det Moderne Gennembrud som det første i 2.g.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Medier
Materiale Journalistisk og nyheder:

Som baggrund for forløbet har kursisterne læst teori fra grundbogen "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen fra 2017 (3 udgave, 1 oplag): s. 198-219.

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 udgave, 1 oplag: Kapitel 1 og 2: ”Digital kommunikation - Web 2.0” samt ”Journalistik på sociale medier og internettet” (s. 8-40)

www.gymdansk.dk om de tre journalistiske genre (klassisk nyhedsartikel, reportagen og den fortællende nyhed)

Veile, Sune: Om at skrive en populærvidenskabelig artikel, https://suneweile.wordpress.com/skriftlighed-i-dansk/tekstgenrer/om-at-skrive-en-populaervidenskabelig-artikel/

Supplerende materiale:
Herman Bang's "Branden" (1884)
Artiklen "Som om solen kom for tæt på" (2004) fra Jyllandsposten af Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen.

Reklamer og reklamefilm:

Side 254-262 i grundbogen "Håndbog til dansk"
Powerpoint med forskellige reklamer

Dokumentarfilm:

Side 223-227 i grundbogen ”Håndbog til dansk
Jan Aasbjerg Petersen: ”Dokumentarfilm" (Bill Nichols) www.gymdansk.dk
Jan Aasbjerg Petersen: "Typer af dokumentarfilm": www.gymdansk.dk
Jan Aasbjerg Petersen: Fakta og fiktionskoder – www.gymdansk.dk
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011) (Værk)

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne arbejdet med et bredt spektre af forskellige mediegenre og en diskussion af forholdet mellem fakta og fiktion kom til at præge forløbet.

Følgende er en oversigt over gennemgået emner:

1) Avisjournalistik og det journalistiske sprog:
- Avistyper og avisernes stofområder
- De fem nyhedskriterier
- Avisens ydre komposition (layout) og tekst-layout
- Kilder
- Vinkling
- Journalistikkens genre (Den klassiske nyhedsjournalistik, reportagen og den fortællende nyhedsjournalistik)
- Nyheder på sociale medier (clickbait - og falsumartikler)
- Populærvidenskabelig artikel

2) Reklamer - både reklamefilm og de trykte reklamer (s. 254-262 i grundbogen).
- Kommunikationsmodeller og reklamegenrer
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- De forskellige reklametyper
- Modtager og Gallups kompasmodel
- Reklamers effekt
- Appelformer (etos, logos, patos)
- Reklamefilm

3) Dokumentarfilm:
Emnet om dokumentarfilm sætter fokus på dokumentarfilmen som genre ud fra Bill Nichols genreteori og definition af typer. Desuden arbejder vi med filmiske virkemidler og deres samspil i en film i fht. fakta og fiktionskoder.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Projektarbejde


Titel Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme)
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): side 138 - 169

Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads (2014): Brug litteraturhistorien, Systime, 1 udgave, 1 oplag: s. 161-178 om efterkrigstiden og eksistentialisme og s. 179-187 om 60’er modernisme og konfrontationsmodernisme

Læste tekster:

Sophus Claussen: "I en frugthave" (1899)
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906) og ”Interferens” (1906)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900)
Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922) og ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Martin A Hansen: "Paradisæblerne" (1948) og ”Roden” (1955)
Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (uddrag) (1952)
Klaus Rifbjerg: "Teknik" (1960) og ”Det er blevet os pålagt” (1960)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)

Supplerende materiale:

Øgendahl og de store forfattere (2018): Johannes V. Jensen, DR1.
Øgendahl og de store forfattere (2018): Karen Blixen, DR1

Uddrag af filmen "Pelle Erobreren" (1987), instruktør Bille August (tid: 00:00-07:37)

Youtube-videoer:

Suspekt: Proletar (Hvor jeg står): https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE

Christensen, Søren Vrist: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY

Christensen, Søren Vrist: Konfrontationsmodernisme:
https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&index=2

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har fokuseret på 1900-tallets litteratur og på de forskellige underordnede stilretninger (ismer), der opstod i perioden. Der har specielt været fokus på stilretningernes kendetegn, ligesom en diskussion af begreberne ”realisme” og ”modernisme” er gået igen i forløbet. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske stilretning i perioden (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på ismernes kendetegn, og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået ismer:

Symbolisme
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Det folkelige gennembrud og socialrealisme
Efterkrigstiden og Heretica
Eksistentialisme
60’er modernisme
Konfrontationsmodernisme
Absurdisme
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Pararbejde
Projektarbejde