Undervisningsbeskrivelse - 2x ol

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2020 2006
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau ol, Niveau: C
Lærer(e) Hans Gregersen (HG)
Hold 2x ol

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ol) Indledning
Forløb 2 (ol) Fortælleren Homer
Forløb 3 (ol) Euripides' Elektra
Forløb 4 (ol) Antik og efterantik arkitektur
Forløb 5 (ol) Filosofi og matematik
Forløb 6 (ol) Senecas moralske breve


Titel Indledning
Materiale Grundbog for hele faget: Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia. Systime 2012

Sapphos digt "Gudernes lige", oversat af Holger Friis Johansen i Fri mands tale, Centrum 1985.
Side 6-9 i Paideia om overleveringen og side 12 om guderne.
Kort over Oldtidens Grækenland.

Omfang: 6 sider
Omfang 2,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Intro til faget med tekstlæsning og fremlæggelser vedrørende de olympiske guder.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde


Titel Fortælleren Homer
Materiale Som grundbog er benyttet Andreasen og Poulsen: "Paideia", i dette forløb særligt indledningen og eposafsnittet, side 7-30.

Indledningen til Iliaden (I, 1-7) og til Odysseen (I, 1-10), læst i både Wilsters og Dues versioner.

Odysseen VIII, 266-367 (Demodokos' første optræden) + resten af sangen, særligt 487-586 (om Trojas fald)
Odysseen IX - her lå hovedvægten.
Læsning og elevfremlæggelse med udvalgte dele af Odysseus' senere oplevelser: Aiolos (X, 1-76), Laistrygonerne (X, 77-132), Kirke (X, 133-186 + 224-468), Spådommen i dødsriget (XI, 84-137), Sirenerne (XII, 153-200) og Skylla og Kharybdis (XII, 201-259).

Perspektivering til modernisten Paal Brekkes digt "Roerne fra Ithaka", oversat af HG fra samlingen Roerne fra Ithaka, 1961.

Omfang 35 sider
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Med udgangspunkt i den rige græske mytologi og Demodokos' optræden i 8. sang af Odysseen læste vi en del af rejseberetningerne i 9-12. sang. Der blev fokuseret på 9. sang med temaer som: helten og hans forhold til mændene, fantastiske og eventyrlige træk og på Homers stil og teknik.
I 10-12. sang forelagde eleverne hver sin del af den følgende fortælling.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel Euripides' Elektra
Materiale Indledende om tragedien i Paideia, side 101-108 og om Aristoteles' dramateori, side 115-116.

Euripides' Elektra, oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø, Gyldendal 1976. (1359 vers + noter)

Perspektivering til
- artiklen "Elektra elsker mor" af Maria Skov Quistgaard, Information 21. september 2007 (3 sider)
- forskellige billedfremstillinger af myten. 3 malerier: Pierre-Narcisse Guérin (Clytaimnestre hésitant....), Frederic Leighton (Elektra ved graven), William-Adolphe Bouguereau (Orestes forfølges af Furierne), en romersk skulptur fra omkring Kristi fødsel med Elektra og Orestes samt et græsk vasebillede af Orestes' drab på Aigisthos.

Omfang: 58 sider
Omfang 9,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Vi har læst hele tragedien med særligt henblik på hævnmotivet og den tragiske, nedarvede konflikt. Vi har i læsningen lagt vægt på plotopbygningen, personkarakteristikken og budskabet i værket.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning


Titel Antik og efterantik arkitektur
Materiale Hovedkilden har været Johnny Thiedecke: Antikkens arkitektur og dens efterliv. Pantheon 2007
Til den systematiske beskrivelse har vi brugt opskriften fra Fich et al.: Græsk Kunst, Gads forlag 2001, side 282f., og til oversigten over tempeltyper er brugt billedmateriale fra "Oldtidens Grækenland".

Desuden har vi til den tekniske side anvendt Susan Woodford: Parthenon. Systime 1985, særligt kapitel 3 om bygningen af Parthenon (side 17-27)

Gennemgåede bygninger:
Hefaistostemplet (figur 6, side 11),
Parthenon (figur 12, side 18),
Niketemplet (figur 18, side 25),
Erechteion (figur 19, side 26),
Tholos i Delphi (figur 23, side 31),
Teatret i Epidauros (figur 24, side 32),
Fortuna Virilis (figur 29, side 37),
Pantheon (figur 31-34, side 39-42),
Det romerske teater i Leptis Magna (figur 35, side 44),
Colosseum (figur 37, side 47),
Apollontemplet i Delphi (netressourcer) og
Pont du Gare (samme).

Til arbejdet med bygningstyper har vi også set på andre bygninger, fx. Atheniensernes skatkammer i Delfi, Heratemplet i Olympia, Propylæerne, Athenetemplet i Priene, Poseidontemplet på Kap Sounion og de to peripteraltempler i Pæstum..

Til perspektivering har vi brugt siderne 63-96 i "Antikkens arkitektur og dens efterliv" til at få overblik over perioderne, og vi har særligt koncentreret os om:
figur 52 (side 64): Sant'Andrea i Mantova
figur 59 (side 72); Il Redentore
figur 60 (side 74): Villa Rotunda
figur 66-68 (side 81-83): Vor Frue Kirke i København

Desuden har vi gået en virtuel tur rundt i Aalborgs bymidte og set på klassiske og historicistiske arkitekturelementer.

Klassen prøves i kendte bygninger.

Omfang: ca. 50 sider
Omfang 10,83 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Arkitektur i antikken, byggeteknik, søjleordner, bygningstyper, stilelementer.
Arkitekturens efterliv i renæssance, barok og klassicisme.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Individuelt arbejde


Titel Filosofi og matematik
Materiale I "Paideia" har vi læst side 137-154 om den tidlige filosofi, særligt førsokratikerne, Sokrates og Platon.
Eksempeltekster:
Heraklitfragmenter (nr. 41, 47, 49a, 55, 80, 88, 94, 101a & 126) fra Niels Henningsen: De første græske filosoffer. Det lille Forlag 1994
Parmenidesfragmenter (nr. 3 & 4) fra Jørgen Mejer: Førsokratiske filosoffer fra Parmenides til Demokrit. Hans Reitzels Forlag 1995
Empedokles fr. 17 (fra Henningsen)

Platons Menon, kapitel 1-21, oversat af Chr. Gorm Tortzen, Aigis 2005, nr. 1 (incl. noter).
Geometrisk appendix tiI Menon fra Aigis årgang 2005, nr. 1

Fra den nye Platons Samlede Værker, bind IV, Gyldendal 2013: Hulelignelsen fra Statens 7. bog, 513-519e.

Matematiske gåder i Den græske antologi
Beckby Metrodoros 14.1-3,
oversat af Carsten Weber-Nielsen i Aigis Supplementum III til Marinus 80
Sammesteds fra i Andersen, Christensen, Engelund-Mikkelsen, Glunk, Højgaard, Manly, Eggert Strand, Taisbak og Tortzen: Noli istum disturbare... Archimedes i gymnasiet:
Side 42-45, Vitruv om kong Hierons guldkrans og om Archimedes' skrue
Side 49-50, Cicero om Archimedes' globus og Archimedes' grav.

Perspektivering med Benjamin West: Cicero Discovering the Tomb of Archimedes. 1797.

Samlet sidetal 55
Omfang 8,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Med udgangspunkt i den ioniske naturfilosofi lægges hovedvægten på de dele af Platons værk, der benytter matematik til at gennemføre erkendelsesteoretiske og metafysiske tankegange. Vi har rundet forløbet af med Arkimedes.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Gruppearbejde
Foredrag.


Titel Senecas moralske breve
Materiale Paideia om hellenistisk filosofi, side 159-166.

Uddrag af Wikiartikel om Senecas liv.

http://www.hindsholm.dk/soeren/latin/senecasbreve.html
om brevene.

"Breve fra Seneca" (Klassikerforeningen 2010):
Baggrundlæsning indledningen (side 11-15).

Gennemgang på klassen af brevene 13, 28, 48 & 50.

Dertil forskellige små projekter med individuelle brevvalg.

Om venskab (3 & 9), 3 elever
Om døden (1, 30 & 49), 2 elever
Om selvmord (24), 2 elever
Om slaverne (47 & 95, 49-53), 2 elever
Om guldaldermyten (90, 5-20 & 95, 13-35), 1 elev
Om fuldskab (83), 1 elev

Perspektivering til Svend Brinkmann: Stå fast. Gyldendal 2014, side 17-22.

Omfang ca. 40 sider
Omfang 11,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Med udgangspunkt i de hellenistiske livsfilosofier epikuræisme og stoicisme læses et udvalg af Senecas moralske breve. Læsningen fokuserer på Senecas direkte og meget retoriske henvendelse og det stoiske indhold i de råd, der gives.
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Klasseundervisning.
Miniprojekt, hvor eleverne fremlægger udvalgte breve med forskellige problemstillinger
Hovedparten af timerne er fremmødetimer, men der har været enkelte virtuelle mødegange i Teams