Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2020 2006 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | ol, Niveau: C |
Lærer(e) | Hans Gregersen (HG) |
Hold | 2x ol |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ol) | Indledning |
Forløb 2 (ol) | Fortælleren Homer |
Forløb 3 (ol) | Euripides' Elektra |
Forløb 4 (ol) | Antik og efterantik arkitektur |
Forløb 5 (ol) | Filosofi og matematik |
Forløb 6 (ol) | Senecas moralske breve |
Titel | Indledning |
Materiale |
Grundbog for hele faget: Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia. Systime 2012 Sapphos digt "Gudernes lige", oversat af Holger Friis Johansen i Fri mands tale, Centrum 1985. Side 6-9 i Paideia om overleveringen og side 12 om guderne. Kort over Oldtidens Grækenland. Omfang: 6 sider |
Omfang | 2,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Intro til faget med tekstlæsning og fremlæggelser vedrørende de olympiske guder. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Fortælleren Homer |
Materiale |
Som grundbog er benyttet Andreasen og Poulsen: "Paideia", i dette forløb særligt indledningen og eposafsnittet, side 7-30. Indledningen til Iliaden (I, 1-7) og til Odysseen (I, 1-10), læst i både Wilsters og Dues versioner. Odysseen VIII, 266-367 (Demodokos' første optræden) + resten af sangen, særligt 487-586 (om Trojas fald) Odysseen IX - her lå hovedvægten. Læsning og elevfremlæggelse med udvalgte dele af Odysseus' senere oplevelser: Aiolos (X, 1-76), Laistrygonerne (X, 77-132), Kirke (X, 133-186 + 224-468), Spådommen i dødsriget (XI, 84-137), Sirenerne (XII, 153-200) og Skylla og Kharybdis (XII, 201-259). Perspektivering til modernisten Paal Brekkes digt "Roerne fra Ithaka", oversat af HG fra samlingen Roerne fra Ithaka, 1961. Omfang 35 sider |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Med udgangspunkt i den rige græske mytologi og Demodokos' optræden i 8. sang af Odysseen læste vi en del af rejseberetningerne i 9-12. sang. Der blev fokuseret på 9. sang med temaer som: helten og hans forhold til mændene, fantastiske og eventyrlige træk og på Homers stil og teknik. I 10-12. sang forelagde eleverne hver sin del af den følgende fortælling. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | Euripides' Elektra |
Materiale |
Indledende om tragedien i Paideia, side 101-108 og om Aristoteles' dramateori, side 115-116. Euripides' Elektra, oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø, Gyldendal 1976. (1359 vers + noter) Perspektivering til - artiklen "Elektra elsker mor" af Maria Skov Quistgaard, Information 21. september 2007 (3 sider) - forskellige billedfremstillinger af myten. 3 malerier: Pierre-Narcisse Guérin (Clytaimnestre hésitant....), Frederic Leighton (Elektra ved graven), William-Adolphe Bouguereau (Orestes forfølges af Furierne), en romersk skulptur fra omkring Kristi fødsel med Elektra og Orestes samt et græsk vasebillede af Orestes' drab på Aigisthos. Omfang: 58 sider |
Omfang | 9,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Vi har læst hele tragedien med særligt henblik på hævnmotivet og den tragiske, nedarvede konflikt. Vi har i læsningen lagt vægt på plotopbygningen, personkarakteristikken og budskabet i værket. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Antik og efterantik arkitektur |
Materiale |
Hovedkilden har været Johnny Thiedecke: Antikkens arkitektur og dens efterliv. Pantheon 2007 Til den systematiske beskrivelse har vi brugt opskriften fra Fich et al.: Græsk Kunst, Gads forlag 2001, side 282f., og til oversigten over tempeltyper er brugt billedmateriale fra "Oldtidens Grækenland". Desuden har vi til den tekniske side anvendt Susan Woodford: Parthenon. Systime 1985, særligt kapitel 3 om bygningen af Parthenon (side 17-27) Gennemgåede bygninger: Hefaistostemplet (figur 6, side 11), Parthenon (figur 12, side 18), Niketemplet (figur 18, side 25), Erechteion (figur 19, side 26), Tholos i Delphi (figur 23, side 31), Teatret i Epidauros (figur 24, side 32), Fortuna Virilis (figur 29, side 37), Pantheon (figur 31-34, side 39-42), Det romerske teater i Leptis Magna (figur 35, side 44), Colosseum (figur 37, side 47), Apollontemplet i Delphi (netressourcer) og Pont du Gare (samme). Til arbejdet med bygningstyper har vi også set på andre bygninger, fx. Atheniensernes skatkammer i Delfi, Heratemplet i Olympia, Propylæerne, Athenetemplet i Priene, Poseidontemplet på Kap Sounion og de to peripteraltempler i Pæstum.. Til perspektivering har vi brugt siderne 63-96 i "Antikkens arkitektur og dens efterliv" til at få overblik over perioderne, og vi har særligt koncentreret os om: figur 52 (side 64): Sant'Andrea i Mantova figur 59 (side 72); Il Redentore figur 60 (side 74): Villa Rotunda figur 66-68 (side 81-83): Vor Frue Kirke i København Desuden har vi gået en virtuel tur rundt i Aalborgs bymidte og set på klassiske og historicistiske arkitekturelementer. Klassen prøves i kendte bygninger. Omfang: ca. 50 sider |
Omfang | 10,83 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Arkitektur i antikken, byggeteknik, søjleordner, bygningstyper, stilelementer. Arkitekturens efterliv i renæssance, barok og klassicisme. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde Fremlæggelser Individuelt arbejde |
Titel | Filosofi og matematik |
Materiale |
I "Paideia" har vi læst side 137-154 om den tidlige filosofi, særligt førsokratikerne, Sokrates og Platon. Eksempeltekster: Heraklitfragmenter (nr. 41, 47, 49a, 55, 80, 88, 94, 101a & 126) fra Niels Henningsen: De første græske filosoffer. Det lille Forlag 1994 Parmenidesfragmenter (nr. 3 & 4) fra Jørgen Mejer: Førsokratiske filosoffer fra Parmenides til Demokrit. Hans Reitzels Forlag 1995 Empedokles fr. 17 (fra Henningsen) Platons Menon, kapitel 1-21, oversat af Chr. Gorm Tortzen, Aigis 2005, nr. 1 (incl. noter). Geometrisk appendix tiI Menon fra Aigis årgang 2005, nr. 1 Fra den nye Platons Samlede Værker, bind IV, Gyldendal 2013: Hulelignelsen fra Statens 7. bog, 513-519e. Matematiske gåder i Den græske antologi Beckby Metrodoros 14.1-3, oversat af Carsten Weber-Nielsen i Aigis Supplementum III til Marinus 80 Sammesteds fra i Andersen, Christensen, Engelund-Mikkelsen, Glunk, Højgaard, Manly, Eggert Strand, Taisbak og Tortzen: Noli istum disturbare... Archimedes i gymnasiet: Side 42-45, Vitruv om kong Hierons guldkrans og om Archimedes' skrue Side 49-50, Cicero om Archimedes' globus og Archimedes' grav. Perspektivering med Benjamin West: Cicero Discovering the Tomb of Archimedes. 1797. Samlet sidetal 55 |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Med udgangspunkt i den ioniske naturfilosofi lægges hovedvægten på de dele af Platons værk, der benytter matematik til at gennemføre erkendelsesteoretiske og metafysiske tankegange. Vi har rundet forløbet af med Arkimedes. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde Foredrag. |
Titel | Senecas moralske breve |
Materiale |
Paideia om hellenistisk filosofi, side 159-166. Uddrag af Wikiartikel om Senecas liv. http://www.hindsholm.dk/soeren/latin/senecasbreve.html om brevene. "Breve fra Seneca" (Klassikerforeningen 2010): Baggrundlæsning indledningen (side 11-15). Gennemgang på klassen af brevene 13, 28, 48 & 50. Dertil forskellige små projekter med individuelle brevvalg. Om venskab (3 & 9), 3 elever Om døden (1, 30 & 49), 2 elever Om selvmord (24), 2 elever Om slaverne (47 & 95, 49-53), 2 elever Om guldaldermyten (90, 5-20 & 95, 13-35), 1 elev Om fuldskab (83), 1 elev Perspektivering til Svend Brinkmann: Stå fast. Gyldendal 2014, side 17-22. Omfang ca. 40 sider |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Med udgangspunkt i de hellenistiske livsfilosofier epikuræisme og stoicisme læses et udvalg af Senecas moralske breve. Læsningen fokuserer på Senecas direkte og meget retoriske henvendelse og det stoiske indhold i de råd, der gives. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Klasseundervisning. Miniprojekt, hvor eleverne fremlægger udvalgte breve med forskellige problemstillinger Hovedparten af timerne er fremmødetimer, men der har været enkelte virtuelle mødegange i Teams |