Titel | Thema 4: Die DDR |
Materiale |
Kernestof: 1. Film: Florian Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen"; 2006. Drejebog: Marianne Steen Larsen og Ruth Eidseth Rebernik: "Das Leben der Anderen"; Tyskforlaget, 2007. Der er arbejdet med flg. scener: Scene 1-11 Scene 53-57 Scene 79-83 Scene 107-109 Scene 184-189 2. "Das Ministerium für Staatssicherheit" og "Die Bespitzelungmethoden der Stasi" I: Literatur um die Jahrtausendwende, s. 28-30. 3. Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst" (digt) I: Literatur um die Jahrtausendwende, s. 31. 4. Ein Unternehmer I: 5. Meine Beste Freundin I: Supplerende materiale: "Die DDR" (fra bogen "Wir sind wir", s. 93) Oversigt: Deutsche Geschickte im Überblick Kort over Tyskland og Berlin: besættelseszonerne Overblikslæsning på dansk: - "På besøg hos Stasi", s. 71-73. - "Muren", s. 67-70. "Die Berliner Mauer" (skriftlig opgave) |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945 Der har i forløbet været fokus på: - levevilkår, værdier og menneskelige relationer i DDR-tiden - aktiv lytning til det talte tyske sprog - træning af sproglige færdigheder, herunder mundtlig formuleringsevne Overblik over den kulturelle, historiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945. Gennem arbejde med forskellige teksttyper og medier at få indsigt i de konflikter, der har præget perioden. Der lægges endvidere vægt på at udbygge ordforråd og på at udvikle kommunikative kompetencer. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |