Titel | Thema 3: Jung im Dritten Reich (opgives ikke til eksamen) |
Materiale |
Kernestof: 1. Busch, Mikael (red.): "Napola - Elite für den Führer"; Tyskforlaget 2006. Film + arbejde med udvalgte scener. 2. Baldur von Schirach: "Vorwärts" (også: "Unsre Fahne flattert uns voran") I: C. Collin Eriksen, H. Ring Hansen og Poul Husum: 60 Bilder aus der jüngsten Vergangenheit; Gyldendal 1984. S. 49. 3. Adolf Hitler über Jugenderziehung http://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhætte-til-rammstein/kapitler/kapitel-5/tekster-til-tysk/tekst-3/ 4. Traudl Junge: "Meine Zeit bei Adolf Hitler - Aufgezeichnet 1947". I: Angela Homann, Erik Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache; Tyskforlaget, 2005. S. 95ff. 5. Die erste Strophe vom "Horst Wessel-Lied" + "Zum Hintergrund des Horst Wessel-Lied" I: Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: Ein neuer Anfang. L&R Uddannelse, 2013. S. 123-124. 6. Dahl, Günther: "Was braucht der Jud ein Klavier". Supplerende materiale: Film: "Der Untergang". Propagandaplakate: "Offiziere von morgen" "Der deutsche Student. Kämpft für Führer und Volk" "Sieg oder Bolschewismus" "Hitler-Jugend. Deutschlands Zukunft" "Elite für den Führer" |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Historie og samfundsforhold: Viden om og indsigt i tysk historie og samfundsforhold Børns/unges oplevelser og dilemmaer under nazismen Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster Besvare tekstspørgsmål Personkarakteristik Mundtlig udtryksfærdighed Fokus på udtale |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |