Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2019 1906 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Ty, Niveau: B |
Lærer(e) | Lise Houkjær (LH) |
Hold | 1 Ty-0B/2 |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ty) | Thema 1: Beziehungen |
Forløb 2 (ty) | Thema 2: Reisen |
Forløb 3 (ty) | Thema 3: Jung im Dritten Reich (opgives ikke til eksamen) |
Forløb 4 (ty) | Thema 4: Die DDR |
Forløb 5 (ty) | Thema 5: Junge Stimmen aus Deutschland |
Forløb 6 (ty) | Thema 6: Einsamkeit |
Titel | Thema 1: Beziehungen |
Materiale |
Kernestof: 1. Wise Guys: "Nur für dich" Musikvideo + sangtekst. 2. Max Bolliger: "Sonntag" I: G. Nyholm Møller: Wie man lebt - Menschen untereinander; Systime 2005. S. 47-50. 3. Gudrun Pausenwang: "Ein rotes Kleid" I: M. Graves Ponsaing: Beziehungen; Systime 1993. S. 8-10. 4. Milena Moser: "Letzte Pizza" I: A.Homann, E. Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache; Tyskforlaget 2005. 5. Doris Dörrie: "Bist du eine Hexe?" 6. Gabriele Wohmann: "Ein netter Kerl" I: M. Hermann: Los geht's! Gyldendal 2018. S. 56-57. |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Grundlæggende lytte- og forståelsesstrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier. Grundlæggende normer for mundtlig sprogbrug og kommunikation, særligt omgangsformer og hverdagsudtryk, høflighedsfraser, ofte forekommende vendinger etc. Fokus på udtaler og intonation. Opbygning af ordforråd. Redegørelse på tysk for gennemgåede tysksprogede tekster. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Thema 2: Reisen |
Materiale |
Kernestof: 1. Oliver Koletzki: "U-Bahn" I: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: AUF UNS; Gyldendal, 2016. S. 66. 2. Katja Reider: "Der Wahnsinnstyp oder: Während sie schläft". I: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: AUF UNS. Gyldendal, 2016. S. 70ff. 3. "Meine Augenblicke bei der BVG" 4. "Die Putzfraueninsel" 5. Martin Suter: "Hofer, der Reiseprofi" I: K. Blume og M. Hermann: Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk. Gyldendal, 2019. S. 72-73. 6. Angelika Mechtel: "Marthas kleine Reise" I: Vita Braagaard: Alle Woche wieder; P. Haase & Søns Forlag 1982. |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Landeskunde De tysksprogede landes geografi Læse og forstå ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år, herunder autentiske tekster fra elektroniske medier Opbygning af ordforråd Fokus på udtale |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Thema 3: Jung im Dritten Reich (opgives ikke til eksamen) |
Materiale |
Kernestof: 1. Busch, Mikael (red.): "Napola - Elite für den Führer"; Tyskforlaget 2006. Film + arbejde med udvalgte scener. 2. Baldur von Schirach: "Vorwärts" (også: "Unsre Fahne flattert uns voran") I: C. Collin Eriksen, H. Ring Hansen og Poul Husum: 60 Bilder aus der jüngsten Vergangenheit; Gyldendal 1984. S. 49. 3. Adolf Hitler über Jugenderziehung http://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhætte-til-rammstein/kapitler/kapitel-5/tekster-til-tysk/tekst-3/ 4. Traudl Junge: "Meine Zeit bei Adolf Hitler - Aufgezeichnet 1947". I: Angela Homann, Erik Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache; Tyskforlaget, 2005. S. 95ff. 5. Die erste Strophe vom "Horst Wessel-Lied" + "Zum Hintergrund des Horst Wessel-Lied" I: Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: Ein neuer Anfang. L&R Uddannelse, 2013. S. 123-124. 6. Dahl, Günther: "Was braucht der Jud ein Klavier". Supplerende materiale: Film: "Der Untergang". Propagandaplakate: "Offiziere von morgen" "Der deutsche Student. Kämpft für Führer und Volk" "Sieg oder Bolschewismus" "Hitler-Jugend. Deutschlands Zukunft" "Elite für den Führer" |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Historie og samfundsforhold: Viden om og indsigt i tysk historie og samfundsforhold Børns/unges oplevelser og dilemmaer under nazismen Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster Besvare tekstspørgsmål Personkarakteristik Mundtlig udtryksfærdighed Fokus på udtale |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Thema 4: Die DDR |
Materiale |
Kernestof: 1. Film: Florian Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen"; 2006. Drejebog: Marianne Steen Larsen og Ruth Eidseth Rebernik: "Das Leben der Anderen"; Tyskforlaget, 2007. Der er arbejdet med flg. scener: Scene 1-11 Scene 53-57 Scene 79-83 Scene 107-109 Scene 184-189 2. "Das Ministerium für Staatssicherheit" og "Die Bespitzelungmethoden der Stasi" I: Literatur um die Jahrtausendwende, s. 28-30. 3. Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst" (digt) I: Literatur um die Jahrtausendwende, s. 31. 4. Ein Unternehmer I: 5. Meine Beste Freundin I: Supplerende materiale: "Die DDR" (fra bogen "Wir sind wir", s. 93) Oversigt: Deutsche Geschickte im Überblick Kort over Tyskland og Berlin: besættelseszonerne Overblikslæsning på dansk: - "På besøg hos Stasi", s. 71-73. - "Muren", s. 67-70. "Die Berliner Mauer" (skriftlig opgave) |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945 Der har i forløbet været fokus på: - levevilkår, værdier og menneskelige relationer i DDR-tiden - aktiv lytning til det talte tyske sprog - træning af sproglige færdigheder, herunder mundtlig formuleringsevne Overblik over den kulturelle, historiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945. Gennem arbejde med forskellige teksttyper og medier at få indsigt i de konflikter, der har præget perioden. Der lægges endvidere vægt på at udbygge ordforråd og på at udvikle kommunikative kompetencer. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Thema 5: Junge Stimmen aus Deutschland |
Materiale |
Kernestof: Dan Albertsen: Junge Stimmen aus Deutschland. LR Uddannelse 2016: 1. "Jonas und Siri aus Apenrade" https://www.youtube.com/watch?time_continue=27&v=6_VsEhsQR1g 2. "Sophia aus" Hamburg" https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=NsLBxun_6B0 3. "Behlül aus Kassel" https://www.youtube.com/watch?v=DStGEg7s9Vs 4. "Ich, die Andere" (uddrag af en ungdomsroman af Jana Frey) I: L. Holm og J. Gibson: Wir sind wir. Gyldendal 2010. S. 68-72. 5. "Lukas aus Berlin" https://www.youtube.com/watch?v=JCZPhm2bvPQ Supplerende stof: Stikordsopslag i Das junge Politik-Lexikon |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der har i forløbet været fokus på intensiv lyttetræning. Hvordan det er at være ung i Tyskland lige nu. Autentisk materiale. Ist Deutschland multikultureller als Dänemark? Inddragelse af web-værktøjer. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Thema 6: Einsamkeit |
Materiale |
Kernestof: 1. Ferdinand von Schirach: "Fähner" I: Ferdinand von Scirach: Verbrechen; Piper 2010. 2. Ferdinand von Schirach: "Einsam" I: Ferdinand von Scirach: Verbrechen; Piper 2010. 3. Katrin Askan: "95 Grad" I: U. Boris, J. Brandt: Masken; Tyskforlaget 2003. 4. Angelika Mechtel: "Marthas kleine Reise" I: Vita Braagaard: Alle Woche wieder; P. Haase & Søns Forlag 1982. |
Omfang | 14,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
På tysk redegøre for og reflektere over tysksprogede litterære tekster samt analysere og fortolke disse. Føre en samtale om emnet på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter. Diskutere tema og problemstillinger i litterære tekster. Perspektivere til læste tekster. Eksamenstræning. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |