Titel | 5. Das dritte Reich (ca. 12 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1. Adolf Hitler über Jugenderziehung http://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhaette-til-rammstein/kapitler/kapitel-5/tekster-til-tysk/tekst-3/ 2. Ernst Hiemer: ”Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe” (I: Gorm Christensen m.fl: “Wie war´s? Ein Jahrhundert wird besichtigt”, Gads Forlag 1997) 3. Der 29. November 1938. “Was braucht der Jud ein Klavier” (I: Ove Rimi Andersen m.fl.: ”Berlin. Hauptstadt und Metropole”, Munksgaard 1995) 4. Film: “Napola – Elite für den Führer” (drejebog og film v. Mikael Busch, Tyskforlaget 2006) Supplerende stof: 1. Garbe, Burckhard: ”Lehrreich” (I: Bjargum, Nanna m.fl.: “Reise, Tod und Träume”, Tyskforlaget 2002) 2. Baldur von Schiriach: ”Vorwärts” https://www.youtube.com/watch?v=atKGcOMAfDw 3. ”Die Bücherverbrennung” https://www.dhm.de/lemo/kapitel/ns-regime/etablierung-der-ns-herrschaft/buecherverbrennung.html 4. ”Der Tod im dritten Reich” https://www.dhm.de/archiv/ausstellungen/lebensstationen/ns_12.htm 5. Propagandaplakat: ”Offiziere von morgen” https://www.google.com/search?q=offiziere+von+morgen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiNmvuBlsPgAhUG2aQKHexnCSAQ_AUIDigB&biw=1273&bih=630#imgrc=RFRqsgo-qK2NdM: |
Omfang | 25,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbets formål er at give et indblik i de samfundsmæssige vilkår i Tyskland under nationalsocialismen. Gennem forskellige tekstmaterialer og -genrer, herunder også digitale materialer, belyses det nationalsocialistiske menneskesyn. Endvidere belyses, hvorledes propagande og kontrol var medvirkende til opretholdelse af diktatur. Fokus er på ordforråd, tekstlæsning, tekstanalyse og skriftlig kompetencer. Grammatik inddrages i undervisningen |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |