Beskrivelse af undervisningsforløbet (1 Ty-0B/1)

Retur til forside

Titel 4. Ausländer in Deutschland (ca. 21 sider)
Materiale Kernestof:
1.
Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009)

2.
Özlem Topcu; I: Hamburger Abendblatt: ”Eine Familie – Zwei Welten” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010)

3.
Frederik Hetmann: ”Antonella” (I: Vita Braagaard, ”Alle Woche wieder”, Haase 1984)

4.
Jana Frey: ”Ich, die andere” (I: Lone Holm & Jenny Gibson: ”Wir sind wir” Gyldendal 2010)

5.
Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland” (film)


Supplerende stof:
1.
Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010)

2.
Dilek Güngor: ”Anderssein ist kein Widerspruch” (I: Mette Hermann; ”Los geht´s”, Gyldendal 2018)

3.
Aysegül Acevit: ”Der Bahnhof” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010)


Omfang 29,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Temaet giver indblik i baggrunden for indvandringen til Tyskland. Endvidere arbejdes med oplevelsen af at være anderledes i en ny kultur, tilpasningsvanskeligheder samt integration. I emnet inddrages diskussioner om fordomme samt nedbrydning af fordomme.
Der arbejdes med ordforråd, læse- og talestrategier. Kommunikative færdigheder i redegørelse, analyse og fortolkning indgår. Grammatik inddrages i tekstarbejdet
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Retur til forside