Titel | 4. Ausländer in Deutschland (ca. 21 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1. Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009) 2. Özlem Topcu; I: Hamburger Abendblatt: ”Eine Familie – Zwei Welten” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) 3. Frederik Hetmann: ”Antonella” (I: Vita Braagaard, ”Alle Woche wieder”, Haase 1984) 4. Jana Frey: ”Ich, die andere” (I: Lone Holm & Jenny Gibson: ”Wir sind wir” Gyldendal 2010) 5. Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland” (film) Supplerende stof: 1. Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) 2. Dilek Güngor: ”Anderssein ist kein Widerspruch” (I: Mette Hermann; ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) 3. Aysegül Acevit: ”Der Bahnhof” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) |
Omfang | 29,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Temaet giver indblik i baggrunden for indvandringen til Tyskland. Endvidere arbejdes med oplevelsen af at være anderledes i en ny kultur, tilpasningsvanskeligheder samt integration. I emnet inddrages diskussioner om fordomme samt nedbrydning af fordomme. Der arbejdes med ordforråd, læse- og talestrategier. Kommunikative færdigheder i redegørelse, analyse og fortolkning indgår. Grammatik inddrages i tekstarbejdet |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |