Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2019 1906 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Ty, Niveau: B |
Lærer(e) | Ann Laursen (AL) |
Hold | 1 Ty-0B/1 |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ty) | 1. Familie (ca. 15.5 sider) |
Forløb 2 (ty) | 2. Freundschaft (ca. 16.5 sider) |
Forløb 3 (ty) | 3. Liebe (ca. 11.5 sider) |
Forløb 4 (ty) | 4. Ausländer in Deutschland (ca. 21 sider) |
Forløb 5 (ty) | 5. Das dritte Reich (ca. 12 sider) |
Forløb 6 (ty) | 6. Die DDR (ca. 18 sider) |
Forløb 7 (ty) | øvrigt materiale (ikke prøvegrundlag) |
Titel | 1. Familie (ca. 15.5 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1 Julia Franck: "Streuselschnecke" (I: Mette Hermann: "Los geht´s", Gyldendal 2018) 2. Otto F. Walter: "Cornflackes" (ibid) 3. Doris Dörrie: "Bist du eine Hexe?" (I: Vita Braagaard: "Weitblick", Gyldendal 1991) 4. Margret Steenfatt: "Vater im Baum" (I: Nanna Bjargum m.fl: "Reise, Tod und Träume", Tyskforlaget 2002) 5. Milena Moser: "Mein zweiter Mord" (ibid) Supplerende stof: Thomas Plassmann: "Tschulligung" (I: Mette Herman: "Los geht´s", Gyldendal 2018) |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet arbejdes der med tekster, de belyser udfordringer i famliære relationer med specielt fokus på opløste famlier, roller og relationer i henholdsvis familier og stedfamilier. Der arbejdes både med relationer mellem forældre og børn samt relationer mellem søskende. Der arbejdes i særdeleshed med opbygning af ordforråd, tekstforståelse samt chunks til at kommunikere mundtligt om de læste tekster. Grammatik inddrages i tekstarbejde |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | 2. Freundschaft (ca. 16.5 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1. Martin Suther: ”Die Unzertrennlichen” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018) 2. Margret Steenfatt: ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst” (i: Susanne F. Svendsen; ”Textmosaik”, Kaleidoscope, 1995) 3. Brüder Grimm: ”Die drei Brüder” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018) 4. Klaus Kordon: ”Das Kaninchen” (I: ”Ich bin ein Geschichtenerzähler”, Beltz & Gelberg 1988) 5. Pünktchen und Anton (film) Supplerende stof: 1. Tobias Wieland: ”Der grösste Fehler seines Lebens” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018) 2. Namika: ”Lieblingsmensch” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018) https://www.youtube.com/watch?v=xhln61FaG-8 |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Temaets indhold er de særlige kendetegn ved venskaber, herunder også livslange venskaber, hvor hjælpsomhed, forståelse og gensidig loyalitet er centrale punkter. Ligeledes belyses, hvorledes venskaber og loyalitet kan komme på prøve pga. ydre omstændigheder, hvorunder der inddrages politiske og gruppedynamiske forhold. Temaet behandles gennem arbejde med såvel nye som ældre tekster. Forskellige genrer er inddraget. Der arbejdes med ordforråd, tekstlæsning, tekstforståelse, læse- og lyttestrategier samt kommunikative færdigheder. Grammatiske færdigheder indgår i arbejdet |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde Individuelt arbejde |
Titel | 3. Liebe (ca. 11.5 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1. Andreas Bourani: ”Auf anderen Wegen” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) 2. Gabriele Wohnmann: ”Ein netter Kerl” (Ibid) 3. Nadja Einzmann: ”Narzissen für über den Tag” (Ibid) 4. Peter Stamm: ”Am Eisweiher” (I: Leif Christophersen m.fl. ”Blitzeis”, Tyskforlaget 2002) 5. Peter Bichsel: ”San Salvador” (I: Helle Egendal; ”Gattungen”, Gyldendal 2017) 6. Fatih Akin: ”Gegen die Wand” (film) Supplerende stof: 1. Bosse: ”Liebe ist leise” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) 2. Heinrich Heine: ”Ein Jüngling liebt ein Mädchen” (Ibid) 3. Sage aus Deutschland: ”Die Seerosennixe” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Temaet belyser forskellige aspekter ved kærlighed, herunder hvordan kærlighedsforhold kan ende tomt med stivnede relationer og manglende gensidigghed som følge af hverdagens trivialiteter og menneskers forskelligheder. Endvidere belyses, hvorledes tomme relationer med tiden kan udvikle sig til dybere relationer. Kærlighedens tilfældige karakter, ulykkelig kærlighed og undergang er centrale temaer. Emnet belyses med nye og ældre tekster fra de tysksprogede lande. Forskellige genrer er inddraget. Der arbejdes med ordforråd, tekstlæsning, tekstforståelse, analytiske samt kommunikative færdigheder. Grammatik indgår i emnearbejdet |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | 4. Ausländer in Deutschland (ca. 21 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1. Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009) 2. Özlem Topcu; I: Hamburger Abendblatt: ”Eine Familie – Zwei Welten” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) 3. Frederik Hetmann: ”Antonella” (I: Vita Braagaard, ”Alle Woche wieder”, Haase 1984) 4. Jana Frey: ”Ich, die andere” (I: Lone Holm & Jenny Gibson: ”Wir sind wir” Gyldendal 2010) 5. Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland” (film) Supplerende stof: 1. Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) 2. Dilek Güngor: ”Anderssein ist kein Widerspruch” (I: Mette Hermann; ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) 3. Aysegül Acevit: ”Der Bahnhof” (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) |
Omfang | 29,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Temaet giver indblik i baggrunden for indvandringen til Tyskland. Endvidere arbejdes med oplevelsen af at være anderledes i en ny kultur, tilpasningsvanskeligheder samt integration. I emnet inddrages diskussioner om fordomme samt nedbrydning af fordomme. Der arbejdes med ordforråd, læse- og talestrategier. Kommunikative færdigheder i redegørelse, analyse og fortolkning indgår. Grammatik inddrages i tekstarbejdet |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | 5. Das dritte Reich (ca. 12 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1. Adolf Hitler über Jugenderziehung http://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhaette-til-rammstein/kapitler/kapitel-5/tekster-til-tysk/tekst-3/ 2. Ernst Hiemer: ”Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe” (I: Gorm Christensen m.fl: “Wie war´s? Ein Jahrhundert wird besichtigt”, Gads Forlag 1997) 3. Der 29. November 1938. “Was braucht der Jud ein Klavier” (I: Ove Rimi Andersen m.fl.: ”Berlin. Hauptstadt und Metropole”, Munksgaard 1995) 4. Film: “Napola – Elite für den Führer” (drejebog og film v. Mikael Busch, Tyskforlaget 2006) Supplerende stof: 1. Garbe, Burckhard: ”Lehrreich” (I: Bjargum, Nanna m.fl.: “Reise, Tod und Träume”, Tyskforlaget 2002) 2. Baldur von Schiriach: ”Vorwärts” https://www.youtube.com/watch?v=atKGcOMAfDw 3. ”Die Bücherverbrennung” https://www.dhm.de/lemo/kapitel/ns-regime/etablierung-der-ns-herrschaft/buecherverbrennung.html 4. ”Der Tod im dritten Reich” https://www.dhm.de/archiv/ausstellungen/lebensstationen/ns_12.htm 5. Propagandaplakat: ”Offiziere von morgen” https://www.google.com/search?q=offiziere+von+morgen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiNmvuBlsPgAhUG2aQKHexnCSAQ_AUIDigB&biw=1273&bih=630#imgrc=RFRqsgo-qK2NdM: |
Omfang | 25,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbets formål er at give et indblik i de samfundsmæssige vilkår i Tyskland under nationalsocialismen. Gennem forskellige tekstmaterialer og -genrer, herunder også digitale materialer, belyses det nationalsocialistiske menneskesyn. Endvidere belyses, hvorledes propagande og kontrol var medvirkende til opretholdelse af diktatur. Fokus er på ordforråd, tekstlæsning, tekstanalyse og skriftlig kompetencer. Grammatik inddrages i undervisningen |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 6. Die DDR (ca. 18 sider) |
Materiale |
Kernestof: 1. David Ensikat: Die Mauer oder Stubenarrest fürs ganze Volk” (I: Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015) 2. David Ensikat: ”Die Stasi oder wenn keiner keinem traut” (I: Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015) 3. Michael G. Fritz: ”Der Besuch” (I: Vita Braagaard: ”Weitblick. Moderne Kurzprosa. Gyldendal 1991) 4. Sigrid Weber – ehemalige Stasi-Häftling (I: Marianne Steen Larsen mfl.: ”Das Leben der anderen”, Tyskforlaget 2007, s. 136-139) 5. Film: ”Der Tunnel” Supplerende materiale: 1. Zeitklicks.de |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Emnets formål er at give et historisk og samfundsmæssigt indblik i baggrunden for det delte Tyskland, opførelsen af Berlin-muren samt centrale politiske forhold i DDR. Den politiske situation i Tyskland efter 2. verdenskrig introduceres og de særlige forhold omkring DDR regimet, flugtforsøg fra DDR og Stasi-overvågning indgår. Der lægges vægt på ordforråd, tekstlæsning, analyse og fortolkning. Mundtlige præsentationer inddrages. Grammatik indgår i undervisningen |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | øvrigt materiale (ikke prøvegrundlag) |
Materiale |
Øvrigt materiale Undervisningen i grammatik har primært bygget på: Mette Hermann: "Wie geht´s", Gyldendal 2016: kap. 2 - 5 + kap. 7-8 hertil kommer diverse ad hoc opgaver. Tekster læst fra Mette Hermann: "Los geht´s", Gyldendal 2018 er bearbejdet med de tilhørende arbejdsopgaver. Hertil kommer diverse arbejdsopgaver til øvrige tekster. Gyldendals røde ordbøger - online version er anvendt |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |