Titel | Litteraturhistorisk forløb 1 |
Materiale |
Oversigt over tilknyttede tekster til hver periode: Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (3 sider fra uoplyst kilde): Njals saga (uddrag) Folkevisen ”Ribold og Guldborg” Folkevisen Elverskud Folkevisen Ebbe skammelsøn Renæssancen og barok (Kursisterne har her brugt litteraturens Veje som grundbog, med fokus på kapitlerne Renæssance (s. 72-88) og Barok (s. 91-105): Supplerende tekster: William Shakespeare (1601): Hamlet (uddrag af 3. akt 1. scene) Rasmus af Rotterdam: Om krig Thomas Kingo (1681): ”Keed af verden, og kier ad Himmelen” Oplysningstiden og rationalisme (Kursisterne har her brugt litteraturens Veje som grundbog, med fokus på kapitlet Oplysning og følsomhed (s. 108-136): Supplerende tekster: Ludvig Holberg: ”Den politiske kandestøber” (1722) (skuespil) P. A. Heiberg: Klubviser (1790) Romantikken (Kursisterne har her brugt litteraturens Veje som grundbog, med fokus på kapitlet Romantikken (137-161): Supplerende tekster: Henrich Steffens: ”Programartikel” ”Romantikkens evangelium” (1845) Schack Steffeldt: Indvielsen (1804) og Planternisme (1802) Adam Oehlenschlager: ”Guldhornene” (digt) (1802), ”Morgenvandring” (digt) (1805), ”Der er et yndigt land” (1819) (Fædrelandssang) H.C. Andersen: ”Klokken” (eventyr) (1845), ”Hyrdinden og Skorsteensfeieren” (1845) Christian Winther: ”Erik og Ellen” (1828) (digt) Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830) (novelle) Steen Steensen Blicher: ”Hosekræmmeren” (novelle) (1829) Det moderne gennembrud og impressionismen: Impressionismen: Herman Bang (1886): ”Ved Vejen” J.P. Jakobsen (1882): ”Mogens” I forskellige grupper arbejdede kursisterne med følgende tekster i perioden: Adda Ravnkilde (1884): ”En Purrhussejr” Victoria Benedictsson: ”I Kupén” – svensk tekst Peter Nansen (1887): ”Et frieri” Herman Bang (1885): ”En sommernat” Alexander Kielland (1880): ”En god samvittighet” – norsk tekst Henrik Pontoppidan (1899): ”Ørneflugt” Holger Drachmann (1872): ”Engelske socialister” August Strindberg (1885): ”Lillakatekes för underklassen” – svensk tekst U.P Overby (1871): ”Snart dages det” Illa Christensen (1884): ”Kvinden” Amalie skram (1883): ”Madam Høiers Lejefolk” Herman Bang (1890): ”Irene Holm” Herman Bang (1884): ”De sad over” Herman Bang (1880): ”Foran Alteret” Anton Nielsen (1861): ”Hyrdedrengen” Henrik Pontoppidan (1883): ”Bondeidyl” Modernisme og realisme: (Her var fokus også på ekspressionisme) Emil Bønnelycke: ”Gaden” (ekspressionistisk digt) (1917) Jens August Schade: ”Konkyliens sang” (surrealisme) (kællingedigte) (1944) Knud Sønderby: ”To mennesker mødes” (roman) (1932) Kjell Abels: ”Melodien, der blev væk” (skuespil) (1935) H.C. Branner: ”Legetøj” (1936) (roman) Halfdan Rasmussen: ”Ska´de ha´lov til det” (1938) (digt) Martin A. Hansen: ”Høstgildet” (1978) (novellesamling) Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (1879) (skuespil) Hans Kirk: ”Fiskerne” (roman) (1928) Nordahl Griegs: ”Ung må verden endnu være” (roman) (1938) Tage Skou-Hansen: ”De nøgne træer” (1957) (roman) Klaus Rifbjerg: ”Den kroniske uskyld” (1958) (roman) Villy Sørensen: ””Tigrene” (novelle) (1953) ”Skrigeren” (1964) Leif Panduro: ”Tur i natten” (1965) (novelle) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har kursisterne fået kendskab til de forskellige danske litteraturhistoriske perioder: Middelalderen (folkeviser og sagaer), renæssancen, barokken, oplysningstiden og rationalismen, romantikken og de biedermeierske træk, det moderne gennembrud og realismen og modernismen. Eleverne har læst tekster, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan kursisterne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. Derudover har kursisterne fået redskaber til at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere de læste tekster. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |