Titel | Introduktionsforløb: Litterær analyse og fortolkning |
Materiale |
Litterær analyse og fortolkning: Simon Fruelund (2002): ”Vidnesbyrd” Svend Ole Madsen (1980): ”Den menneskelige faktor” Steffen Jakobsen (1979): ”Råen” Pia Juul: ”Mit forfærdelige ansigt” (2001) Klaus Rifbjerg: ”Firkanter” (1957) Helle Helle: ”På et tidspunkt i foråret” (1996) og ”Søndag 15:10” (1996) Michael Strunge: ”CANCERCOLA” (1981) Personkarakteristik: Bent Haller (1982): ”Balladen om Jane og Valde” (uddrag) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Litterær analyse og fortolkning: Dette introduktionsforløb ”åbnede” danskfaget op for kursisterne, hvor danskfagets metodiske analyseapparater var i fokus. Hovedfokus var at lære, hvordan man analyserer og fortolker en litterær tekst og, mere konkret, blev kursisterne bekendte med, hvordan man analysere, fortolker, vurderer og perspektiverer fiktionsprosa og lyrik fra 1957 - 2002. Derudover øvede kursisterne sine evner i at lave indledninger og personkarakteristikker. |
Væsentligste arbejdsformer |
Forløbet skulle klæde kursisterne på til fagligt at: – demonstrere viden om fagets identitet og metoder – undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes. Arbejdsformer: Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Projektarbejde |