Beskrivelse af undervisningsforløbet (da-0A-d)

Retur til forside

Titel Litteraturhistorisk forløb 2
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag)

Endvidere har kursisterne læst uddraget om crip-teorien i bogen ”FUCK NORMEN et tema i ny litteratur” (2016) af Helle Juhl Lassen (1 udgave, 1 oplag) side 85-103, som teoretisk baggrund til sidste lektion om ny dansk litteratur.

1) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen):
Ebbe Skammelsen
Esben Askepuster og Klods-Hans (1855) af H.C. Andersen (komparativ analyse)

2) Oplysningstiden med fokus på Holbergs epistler (side 73-75 og 81-90 i grundbogen):
Epistel nr. 371 ”Fornuft og religion” af Ludvig Holberg
Epistel nr. 395 ”Censur” af Ludvig Holberg
Epistel nr. 99 ”Hvorfor jeg helst er sammen med Fruentimmer” af Ludvig Holberg

3) Romantikken og periodens hovedstrømninger (side 91-114 i grundbogen):
Steen Steensen Blicher (1829) "Hosekræmmeren"
H. C. Andersen (1845): "Klokken"
N.F.S. Grundtvig (1883): "De levendes land"
Adam Oehlenschläger (1819): "Der er et yndigt land"

4) Det moderne gennembrud (side 116-135 i grundbogen)
Herman Bang (1885): ”Franz Pander”
Henrik Pontoppidan (1886): ”Ane-Mette”
1800-tallet på vrangen fra DR.dk (Afsnit 6 ”Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880”, afsnit 7 ”Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral 1880-1890” og afsnit 8 "Klunkestil, navlepilleri og nye tider 1890-1900")

5) Modernisme og realisme (side 138-141, 146-149, 151-156 og 161-166 i grundbogen (ialt 16 sider))
Johannes V. Jensen (1906): "Paa Memphis Station"
Tom Kristensen (1922): "Henrettelsen"
Martin Andersen Nexø (1918): "Murene"
Martin A Hansen (1948): "Paradisæblerne"
Karen Blixen: Kursisterne har set afsnittet "Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen" fra DR.dk
Klaus Rifbjerg (1960): "Teknik"
Peter Seeberg (1962): "Patienten"

6) Ny dansk litteratur med fokus på crip-teorien (forholdet mellem normalitet og handicap)

Som baggrund for denne kursusgang, har kursisterne læst side 85-103 i grundbogen: ”FUCK NORMEN et tema i ny litteratur” (2016) af Helle Juhl Lassen (1 udgave, 1 oplag)

Supplerende tekster:
Nis-Christian Bredholt (2016): "Freischwimmer"

Forberedelse til den skriftlige eksamen:
Her læste kursisterne om den debatterende artikel (s. 35-42) og den analyserende artikel (s. 19-32), samt, hvordan man retter sin opgave (s. 55-59), ud fra bogen "Skriftlig eksamen i dansk" (2019) af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose (1 udgave 1 oplag).

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har kursisterne fået kendskab til de forskellige danske litteraturhistoriske perioder: Middelalderen, oplysningstiden, romantikken, det moderne gennembrud, realismen og modernismen samt den nye danske litteratur. Eleverne har endvidere læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan kursisterne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Derudover har kursisterne fået redskaber til at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere de læste tekster. Dette skulle klæde kursisterne på til både den mundtlige og skriftlige eksamen.

Som afslutning på forløbet, fokuserede vi på den skriftlige eksamen, hvor kursisterne læste om den analyserende artikel og den analyserende artikel, samt, hvordan de retter deres opgave til eksamen (jfr. materialeoversigten)



Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Projektarbejde


Retur til forside