Titel | Retorik og argumentation (sprog) |
Materiale |
Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter. Oversigt over læst materiale i grundbogen: Retoriske virkemidler: side 108-110 Appelformer: side 114-117 Toulmins argumentationsmodel: side 121-124 Argumenttyper: side 127-129 Diskursanalyse: side 133-135 Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70 Supplerende materiale: Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005 Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010 Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007 Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016 (Denne tale blev brugt som aflevering) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har kursisterne arbejdet med retorik og argumentation, specielt med fokus på at analysere den meningsholdende journalistisk og forskellige politiske taler. I forløbet blev begreberne medialisering og spin diskuteret, ligesom kommunikationen mellem afsender og modtager ligeledes gik igen i undervisningen. Eleverne skulle blive bekendte med at arbejde metodisk med opinionsgenren og politiske taler og, via en nærlæsning, finde de retoriske virkemidler, sætte teksten i Toulmins argumentationsmodel (påstand og belæg), diskutere tekstens argumenttyper samt overveje brugen af appelformer. Derudover skulle forløbet klæde eleverne på til den skriftlige eksamen, hvor den debatterende artikel blev gennemgået. Kursisterne fik, gennem forskellige skriveøvelser, redskaber og viden om, hvordan man fagligt og præcist argumenterer for og imod et emne. Slutteligt læste kursisterne om forskellen mellem tale-og skriftsprog, og lavede de tilhørende øvelser fra teorien. Forløbets fokusområder: Retoriske virkemidler Appelformer Toulmins argumentationsmodel og udvidet model Argumenttyper Diskursanalyse Forskellen mellem talesprog og skriftsprog. |
Væsentligste arbejdsformer |
Forløbets faglige mål var at: – demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund – anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed – analysere og vurdere teksters kommunikative betydning Arbejdsformer: Eksperimentielt arbejde Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Projektarbejde Projektarbejde |