Titel | Medier 2 |
Materiale |
Som baggrund for forløbet har kursisterne læst teori fra grundbogen "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen fra 2017 (3 udgave, 1 oplag): Dokumentarfilm: side 223-227 i grundbogen Reklamer og reklametyper: side 254-262 i grundbogen Aviser og journalistik: side 198-221 i grundbogen Supplerende materiale: Bang, Herman (1884): "Branden" Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen (2004): "Som om solen kom for tæt på" (fra Jyllandsposten) M.T Metro (fredag d. 22 marts 2019) Jyllands-Posten (fredag d. 22 marts 2019) Politikken (fredag d. 22 marts 2019) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har kursisterne arbejdet med et bredt spektre af forskellige mediegenre og en diskussion af forholdet mellem fakta og fiktion, kom til at præge forløbet: 1 ) Kursisterne har arbejdet med dokumentargenren, med særligt fokus på de forskellige genres karaktersisitka og dernæst de basale filmiske virkemidler. Vi har set og arbejdet med dokumentaren "Den falske rugemor" fra TV2 (2019). 2) Dermæst har kursisterne arbejdet med reklamer - både reklamefilm og de trykte reklamer. Her arbejdede kursusisterne dels med forskellige kommunikationsmodeller og reklamegenrer: - Laswells kommunikationsmodel - AIDA-modellen - De forskellige reklametyper - Modtager og Gallups kompasmodel - Reklamers effekt - Reklamefilm Kursisterne afleverede en opgave, hvor de skulle analysere en selvvalgt trykt reklame og vise, at de kunne bruge teorien i praksis. 3) Til sidst arbejdede kursisterne med avisjournalistik og det journalistiske sprog: - Avistyper og avisernes stofområder - De fem nyhedskriterier - Avisens ydre komposition (layout) og tekst-layout - Kilder - Vinkling - Journalistikkens genre - Det journalistiske sprog Kursisterne har derudover arbejdet med Herman Bang's "Branden" (1884) og artiklen "Som om solen kom for tæt på" (2004) fra Jyllandsposten af Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen. |
Væsentligste arbejdsformer |
Arbejdsformer: Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde Pararbejde Faglige mål: – analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster – analysere og vurdere teksters kommunikative betydning – demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber |