Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2019 1906 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Bi, Niveau: B |
Lærer(e) | Andreas Vedel (AV) |
Hold | 2 Bi-2-CB |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (bi) | Introforløb: Biokemi, kromosomer og celledeling |
Forløb 2 (bi) | Klassisk genetik og stamtavler |
Forløb 3 (bi) | Fra DNA til protein |
Forløb 4 (bi) | Evolution, slægtskab, bioinformatik og invasive arter |
Forløb 5 (bi) | Enzymer - cellens værktøj |
Forløb 6 (bi) | Rusmidler |
Forløb 7 (bi) | Moderne bioteknologi og etik |
Forløb 8 (bi) | Det humane genom, genetiske tests og populationsgenetik |
Forløb 9 (bi) | Energi i økosystemet og cellen |
Forløb 10 (bi) | C-og N-kredsløbet, osmose, succession, symbiose |
Forløb 11 (bi) | Strandenge |
Titel | Introforløb: Biokemi, kromosomer og celledeling |
Materiale |
Biokemibogen s. 7-17 Genetikbogen B+A (Nucleus 2014) s. 11-19. Eksperimentet "Mitoser i rodspids af løg" (Indirekte undersøgelse af den relative varighed af mitosens forskellige faser) er et "tørforsøg", der anvender data fra http://www.biology.arizona.edu/cell_bio/activities/cell_cycle/cell_cycle.html |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Med tavleundervisning og pararbejde som omdrejningspunkt arbejdes der først med biokemiske grundbegreber. Derefter arbejder med celledeling. Som afslutning udføres (som individuel lektie) en webbaseret undersøgelse af mitose som "tørforsøg". Forløbet hænger sammen med forløbet om mutationer, især kromosommutationer. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Virtuelt arbejde Pararbejde Individuelt arbejde |
Titel | Klassisk genetik og stamtavler |
Materiale |
Genetikbogen B+A (Nucleus 2014) s. 21-37 Stamtavleopgaver "Tekst-stumpe-leg" om genetiske begreber PP-show "Glimt fra genetikkens historie" |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Med udgangspunkt i stamtavleopgaver genopfriskes genetikstoffet fra C-niveau. Derefter arbejdes der med at udbygge forståelsen af klassisk genetik. Nøgleord er f.eks. krydsningsskemaer, codominans og ufuldstændig dominans, Mendels 2. lov, to-gensnedarvning samt kønsbundet og autosomal nedarvning. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Pararbejde Individuelt arbejde |
Titel | Fra DNA til protein |
Materiale |
Genetikbogen B+A (Nucleus 2014) s. 39-55 Animationer på biokemibogen.dk Supplerende: Biokemibogen (Nucleus 2007) s. 53-60 |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Som optakt til forløbet om enzymer arbejdes med DNAs opbygning og proteinsyntesen. Arbejdsformen er dels pararbejde og hjemmearbejde om studiespørgsmål til teksten og dels læreropsamling ved tavlen. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde (animationer på biokemibogen.dk) |
Titel | Evolution, slægtskab, bioinformatik og invasive arter |
Materiale |
Genetikbogen B+A (Nucleus 2014) s. 161-177 Studiespørgsmål Opgaven "Byg et stamtræ" vha http://fylogeni-tool.dk/ Arbejdsopgaver med database-programmet Uniprot, http://www.uniprot.org/ og en supplerende mulighed for at snuse til nukleotid- og protein-database-websiden http://blast.ncbi.nlm.nih.gov/Blast.cgi Eksperiment: Indsamling af miljø-DNA fra havvand |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Omdrejningspunktet for forløbet er dels klassifikationssystemet, evolution og moderne databaser og dels konstruktionen af stamtræer udfra hhv DNA og protein-sekvenser og beregning af genetiske afstande. Arbejdsformen er primært pararbejde m udleverede arbejdsspg om evolution og populationsbiologi og dels opgavestyret arbejde med database-websiderne Uniprot og Blast og websiden http://fylogeni-tool.dk/. Forløbet afsluttes med ekskursion til Aalborg Havn hvor der indsamles og filtreres vandprøver som indsendes til Statens Naturhistoriske Museum. I skrivende stund har vi stadig ikke modtaget resultaterne fra de indsendte prøver. |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde med web-baserede databaser Pararbejde Klasseundervisning |
Titel | Enzymer - cellens værktøj |
Materiale |
Biokemibogen (Nucleus 2010) s. 70-90 Biokemibogen s. 11-16 Eksperiment med katalase fra kartofler http://www.kscience.co.uk/animations/anim_2.htm |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forlængelse af forløbet om DNA og proteiner arbejdes med proteiners og enzymers opbygning, virkningsmekanisme samt forskellige faktorers betydning for enzymers aktivitet. Forløbet afsluttes med rapportforsøg om enzymet katalase i kartofler, hvor eleverne i grupper skal designe eksperimenter til undersøge enzymaktivitetens afhængighed af én af flg faktorer: temperatur, pH, enzym og substrat-koncentration. Websiden http://www.kscience.co.uk/animations/anim_2.htm blev brugt som optakt til at forstå effekten ved at variere forskellige faktorer i rapportforsøget om katalase i kartofler. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Klasseundervisning Gruppearbejde Laboratoriearbejde. Virtuelt arbejde |
Titel | Rusmidler |
Materiale |
Fysiologibogen - den levende krop (Nucleus 2008) s. 36-45 (supplerende stof) Rusmidlernes biologi (Sundhedsstyrelsen) s. 7-31, 37-41, 110-111 Rusmidlernes biologi s. 32-36 (supplerende stof) Stoflex (Sundhedsstyrelsen, 2006, PDF-fil) (supplerende) Eleverne arbejder vha de udleverede bøger samt internetsøgning i grupper med ét af flg. selvvalgte emner om rusmidler: Alkohol (s. 42-55) Hash (56-61) Opioider (73-85) Kokain (86-95) Ecstasy |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet begynder med par-baseret arbejde med studiespg om nervesystemet. Derefter arbejdes der i grupper med at forberede et gruppeforedrag om rusmidler hvor flg minimumskrav skal være opfyldt: Stoffets biologiske effekt på nerve-synapseniveau (figurerne på s. 111 i rusmiddelbogen) og virkning i hjernen. Stoffets kemi (fedtopløselig/vandopløselig) og rusvirkning Stoffets sammenhæng med belønningssystemet Skadevirkninger (kortsigtede og langsigtede) Optagelse og udskillelse af stoffet Evt. supplerende viden (google etc...) om stoffets biologiske effekter |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Moderne bioteknologi og etik |
Materiale |
Genetikbogen B+A (Nucleus 2014) s. 89-107 Supplerende materiale : UV-materialet "Etik og livets byggeklodser" på http://www.etiskraad.dk/undervisning/etik-og-livets-byggeklodser-for-gymnasieskolen http://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/kloning/undervisning-til-gymnasieskolen/kloning/reproduktiv-og-terapeutisk-kloning |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbets formål er at opnå en grundlæggende forståelse for klassiske genteknologiske værktøjer. I begyndelsen arbejdes der med stoffet vha pararbejde om studieopgaver og lærerstyret tavleopsamling., Forløbet afsluttes med gruppearbejde om etik ifm transgene dyr hvor klassen inddeles i hhv tilhængere og modstandere. Dette gruppearbejde udmunder i en debat på klassen. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag/debat Gruppearbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Det humane genom, genetiske tests og populationsgenetik |
Materiale |
Genetikbogen B+A (Nucleus 2014) s. 27, 35, 57-63, 139-159 Opgaver om punktmutationer Forsøg med PCR og elektroforese af DNA fra kursisternes kindceller (PV92/Alu på kromosom 16). Studiespørgsmål der dels arbejdes med på klassen og dels som lektie. |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I begyndelsen af forløbet arbejdes der med at opnå en basal forståelse for de mest anvendte gentest der benyttes til at undersøge humant genom. Undervejs bearbejdes punktmutationer vha arbejdsopgaver Forløbet munder ud i et PCR/elektroforese-forsøg hvor kursisterne eget DNA undersøges i PV92-regionen på kromosom 16 for tilstedeværelsen af en ALU-sekvens på 300 bp. Forsøget anvendes til at afgøre antallet af homozygote og heterozygote i klassen. Forløbet er tænkt som en overbygning på forløbet om bioteknologi og etik, idet der også i dette forløb løbende arbejdes med etiske aspekter i den daglige undervisning. I forbindelse med lærerrespons på kursisternes rapport om PCR/elektroforese-forsøget perspektiveres klassens PV92-fordeling til allel- og genotypefrekvenser i populationsbiologien og HW-modellen (som er en del af det senere forløb). Forløbet afsluttes med klassisk populationsgenetik og artsdannelse, idet gentypefrekvenser fra PCR-forsøget bruges som springbræt til at arbejde med Hardy-Weinberg-loven og artsdannelse. |
Væsentligste arbejdsformer |
Laboratoriearbejde. Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde om studiespørgsmål Individuelt arbejde med rapport |
Titel | Energi i økosystemet og cellen |
Materiale |
Økologibogen, e-bog (Nucleus) s. 13-26 Animationer på biokemibogen.dk/animationer/ Supplerende: Biokemibogen s. 109-130 |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der arbejdes med at opnå en overordnet forståelse af sammenhængen mellem de vigtige processer i fotosyntese og respiration hvor der fokuseres på antallet af C-atomer (C-6, C-3 og C-2 osv….) i stedet for at fokusere på navnene og formlerne på de forskellige stoffer der omdannes undervejs. Indledningsvist arbejdes der med at finde tekstens nøgleord og analysere figurer. Denne arbejdsform italesættes samtidig som en træning i at læse tekster og analysere figurer til eksamen. Forløbet lægger op til det efterfølgende forløb om hhv stofkredsløb og strandenge. Forløbet afsluttes med en individuel skriftlig opgave hvor eleverne skal udarbejde et manuskript til en animation om respirationen på biokemibogen.dk |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Pararbejde Klasseundervisning |
Titel | C-og N-kredsløbet, osmose, succession, symbiose |
Materiale |
Økologibogen, e-bog (Nucleus) s. 29-31, 34-40, 43-50 Eksperimentet "Nedbrydning af plantebaseret organisk materiale" |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Som optakt til en ekskursion til en strandeng arbejdes der med nogle vigtige grundlæggende biologiske processer, der kan bruges til beskrive og analysere en strandeng. Arbejdsformen er relativ selvstændig, idet der dels arbejdes opgavestyret og dels som pararbejde om analyse/forklaring af figurer i lektien. Undervejs undervises der løbende (efter behov) vha lærerstyret opsamling. Sideløbende med dette udføres og observeres nedbrydningsforsøget til illustrere nogle af processerne i de forskellige stofkredsløb. Eksperimentet er delvist designet af eleverne selv ud fra et kort læreroplæg. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Klasseundervisning Eksperimentielt arbejde |
Titel | Strandenge |
Materiale |
Økologibogen, e-bog (Nucleus) s. 83-105 Undersøgelse af vegetation og saltholdighed på strandeng Individuel skriftlig afleveringsopgave Eksperiment: Osmose i kartofler |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forlængelse af det forrige forløb hvor grundlæggende økologiske begreber blev introduceret arbejdes der i dette forløb med at bruge begreberne i en konkret økologisk sammenhæng, en strandeng. Som optakt til ekskursionen til strandengen udføres eksperimentet Osmose i kartofler. Forløbet afrundes med en ekskursion til en strandeng ved Bygholm Vejle hvor der arbejdes i grupper med forskellige metoder til registrering af plantearter (linietaksering, Raunkjærs cirkler,...) samt saltholdighedsprofil og zoneinddeling af strandengen. Afslutningsvis afleveres en individuel skriftlig opgave med udgangspunkt i konkrete opgaver samt data fra strandengsekskursionen og eksperimentet Osmose i kartofler. |
Væsentligste arbejdsformer |
Feltarbejde. Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde Individuelt arbejde Eksperimentielt arbejde |