Beskrivelse af undervisningsforløbet (1b SA)

Retur til forside

Titel 5. Slaget om velfærdsstaten
Materiale Luk Samfundet Op (3. udgave) s. 108-158 og 174-220

Artikler
”Venstres solidaritet og socialdemokraternes spareiver forvirrer vælgerne” Information 24-04-2014
"Faldet er historisk" Weekendavisen 16-11-2012
"Kommunerne effektivisere mere end nogensinde" Ritzaus Bureau 09-01-2013
"Vågn op" Weekendavisen 16-11-2012

Desuden økonomisk miniprojekt.

Uddrag af Danmarks Riges Grundlov 1849
Uddrag af FNs menneskerettighedserklæring

Supplerende materiale: selvfundne artikler

https://www.ft.dk/da/dokumenter/dokumentlister/afstemninger
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/
https://www.globalis.dk/

Youtubeklip: ”Økonomiskolen” http://www.youtube.com/watch?v=WD_eUgA0yLw&feature=related
Youtubeklip: "Historien om menneskerettighederne" https://www.youtube.com/watch?v=tiAc52Rkviw

Film: ”Dagbog fra midten”,
Omfang 50,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse  politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudie
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Retur til forside