Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2020 2006 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | SA, Niveau: A |
Lærer(e) | Peter Juul Jensen (PJJ) |
Hold | 1b SA |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (sa) | 1. Danmark i udvikling |
Forløb 2 (sa) | 2. Det politiske Danmark |
Forløb 3 (sa) | 3. Danmarks velfærdsstat |
Forløb 4 (sa) | 4. Det multikulturelle Danmark |
Forløb 5 (sa) | 5. Slaget om velfærdsstaten |
Forløb 6 (sa) | 6. Demokratisk underskud i EU? |
Forløb 7 (sa) | 7. En ny verdensorden? |
Forløb 8 (sa) | 8. Fra finanskrise til økonomisk krise |
Forløb 9 (sa) | 9. Globaliseringens udfordringer |
Titel | 1. Danmark i udvikling |
Materiale |
Liv i Danmark (2.udgave), forlaget Columbus s.11-41 Uddrag af bogen ”Sociologi ABC” s. 24-26, 177-179 (Bourdieu) og 183-186 (Giddens) Uddrag af ”Basissamf.dk(3. udgave)” s. 33-41 "Er du nærværende over for dit barn". Information 05.05.2013 "Formål med mobilbrug" dst.dk 20.07.2012 http://www2.tns-gallup.dk/vores-markedsfokus/medier/printmedier/gallupkompas/kompas-segmenter.aspx Supplerende materiale: selvfundne artikler og videoer fra www.youtube.com Fokuspunkter:informationskanaler(bl.a. infomedia og www.youtube.com) |
Omfang | 19,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | 2. Det politiske Danmark |
Materiale |
Liv i Danmark (2.udgave), forlaget Columbus, s.42-79 I-bog SamfNU - STX og HF B-niveau, forlaget Systime, afsnit: 4.2(værdi og forde-lingspolitik) og 5.4(Molins model) Uddrag af Danmarks Riges Grundlov Uddrag af FN's menneskerettighedserklæring 1948 "Blåt flertal åbner for opgør med arveafgiften". Berlingske 06.05.2018 Meningsmåling fra DR.DK 20.09.2018 Supplerende materiale: selvfundne artikler Film: ”Why Democracy - stem på mig” |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd - magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene - politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU |
Væsentligste arbejdsformer |
Projektarbejde Pararbejde Virtuelt arbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 3. Danmarks velfærdsstat |
Materiale |
Liv i Danmark (2.udgave), forlaget Columbus s. 87-105 "Vores trygge velfærdsstat er nu alvorligt truet". Kristeligt Dagblad 24-04-2013 Tegnefilm: “Inflationsmonstret” http://www.ecb.int/ecb/educational/pricestab/html/index.da.html Youtubeklip: ”Økonomiskolen” http://www.youtube.com/watch?v=WD_eUgA0yLw&feature=related Computerspillet ”€CONOMIA” http://www.ecb.int/ecb/educational/html/index.da.html Computerspillet http://www.vismandsspillet.dk/ Computerspillet http://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/inflationisland/html/index.da.html Supplerende materiale: selvfundne artikler, udvalgte statistikker fra www.dst.dk |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf - globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold - makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 4. Det multikulturelle Danmark |
Materiale |
Uddrag fra Liv i Danmark 2. udgave s. 12-23 Uddrag fra SamfNu stx og HF b-niveau s. 39-49, 65-89 Uddrag fra SamfNu stx og HF c-niveau s. 17-21 https://samfnustxb.systime.dk/index.php?id=10547 Artikler: ”Kristne nydanskere integreres nemmere end muslimer” Kristeligt Dagblad 19-8-2013 ”Ikke vestlige indvanderes beskæftigelse ste svagt” Danmarks statistik 13. marts 2013 nr. 127 ”Fordommenes holdeplads” Politiken 19-07-2013 "Med et ben i to kulturer" Berlingske.dk 19-10-2013 Internetsider: http://www2.tns-gallup.dk/vores-markedsfokus/medier/printmedier/gallupkompas/kompas-segmenter.aspx http://geert-hofstede.com/countries.html Supplerende materiale: selvfundne artikler og videoer fra www.youtube.com Desuden projektarbejde med udgangspunkt i Geert Hofstedes kulturstudier |
Omfang | 22,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark - politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier - samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 5. Slaget om velfærdsstaten |
Materiale |
Luk Samfundet Op (3. udgave) s. 108-158 og 174-220 Artikler ”Venstres solidaritet og socialdemokraternes spareiver forvirrer vælgerne” Information 24-04-2014 "Faldet er historisk" Weekendavisen 16-11-2012 "Kommunerne effektivisere mere end nogensinde" Ritzaus Bureau 09-01-2013 "Vågn op" Weekendavisen 16-11-2012 Desuden økonomisk miniprojekt. Uddrag af Danmarks Riges Grundlov 1849 Uddrag af FNs menneskerettighedserklæring Supplerende materiale: selvfundne artikler https://www.ft.dk/da/dokumenter/dokumentlister/afstemninger https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/ https://www.globalis.dk/ Youtubeklip: ”Økonomiskolen” http://www.youtube.com/watch?v=WD_eUgA0yLw&feature=related Youtubeklip: "Historien om menneskerettighederne" https://www.youtube.com/watch?v=tiAc52Rkviw Film: ”Dagbog fra midten”, |
Omfang | 50,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd - magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene - politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU. - velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf -globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold - makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt - kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data - komparativ metode og casestudie |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 6. Demokratisk underskud i EU? |
Materiale |
EUropa på vej systime (2011) s. 9-37, 43-84, 89-130, 187-192 og 198-200 Artikler: "Choklav deltagelse ved parlamentsvalget i flere lande". Altinget.dk 25-05-2014 "Eurokrise koster dansk indflydelse". Fyens Stiftstidende 11-05-2010 "Kommentar: Mr. Who og Ms. Nobody". Weekendavisen 20/11-2009 "Kronik: Tak til Schuman for versionen". Jyllands-Posten 15-08-2010 Links: www.eu.dk og dens underkategorier. Diverse selvfundne artikler |
Omfang | 42,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- demokratiopfattelser, herunder betydningen af retssystemet - magtbegreber - forskellige politiske systemer, herunder det danske politiske system og EU – det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling, herunder EU – globaliseringens betydning for Danmark. – komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 7. En ny verdensorden? |
Materiale |
Bøger: Global politik 3. udgave af Hans Branner Columbus s. 10-78, 143-180 og 220-253 Film: Artikler: USA skal bevare sin magt ved at blive blød 12-02-2011 Debat: USA er stadig supermagten Politiken 13-10-2012 Konservative ideer er slået fuldstændig fejl Politiken 04-03-2015 Links: http://udviklingstal.um.dk/da/tematiske-indgange/befolkning-levevilkaar-areal/befolkning/verdens-befolkning-1750-2050/ http://udviklingstal.um.dk/da/undervisning/om-tal/ |
Omfang | 34,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Danmarks suverænitet og handlemuligheder - aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt - globalisering og samfundsudvikling - magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt - komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode - statistiske mål, herunder lineær regression og mål for signifikant forskel. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 8. Fra finanskrise til økonomisk krise |
Materiale |
Bøger: Økonomiske kriser - fra finanskrise til gældskrise af Per Henriksen. Columbus 2013 s. 9-78 Kopier fra bogen "International økonomi del 1 A-niveau" af Henrik Kureer. Systime 3. udgave 2015 s. 379-416 Film og tv: Inside Job (2010) Teamaften på dr2 - Grækenland: "Den græske tragedie" og "En uge på græsk". Artikler: Når stormen rammer igen Berlingske 25-08-2013 Græsk krise kan bremse dansk opsving Politiken 30-06-2015 Grækernes fornemmelse for skyld Berlingske 25-01-2015 Links: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=19280 https://www.youtube.com/watch?v=UFgsoVzPUgg https://www.youtube.com/watch?v=nY2jZP7KFW0 |
Omfang | 29,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- økonomiske styringsprincipper - forskellige typer politiske systemer, herunder EU - makroøkonomiske sammenhænge, multiplikatorvirkning, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt - globalisering og samfundsudvikling - komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode - statistiske mål, herunder lineær regression og mål for signifikant forskel |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 9. Globaliseringens udfordringer |
Materiale |
Bøger: Global politik 3. udgave af Hans Branner Columbus s. 79-108 Artikler: Udlandet ejer større del af danske virksomheder Ritzaus Bureau 03-04-2013 Globaliseringen har ramt muren Berlingske 29/11-2015 Davos: Forsigtig optimisme om den globale økonomi i 2016 Politiko.dk 23-01-2016 |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Danmarks suverænitet og handlemuligheder - aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt - globalisering og samfundsudvikling - magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt - komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode - statistiske mål |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |