Undervisningsbeskrivelse - 1b SA

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2020 2006
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau SA, Niveau: A
Lærer(e) Peter Juul Jensen (PJJ)
Hold 1b SA

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (sa) 1. Danmark i udvikling
Forløb 2 (sa) 2. Det politiske Danmark
Forløb 3 (sa) 3. Danmarks velfærdsstat
Forløb 4 (sa) 4. Det multikulturelle Danmark
Forløb 5 (sa) 5. Slaget om velfærdsstaten
Forløb 6 (sa) 6. Demokratisk underskud i EU?
Forløb 7 (sa) 7. En ny verdensorden?
Forløb 8 (sa) 8. Fra finanskrise til økonomisk krise
Forløb 9 (sa) 9. Globaliseringens udfordringer


Titel 1. Danmark i udvikling
Materiale Liv i Danmark (2.udgave), forlaget Columbus s.11-41
Uddrag af bogen ”Sociologi ABC” s. 24-26, 177-179 (Bourdieu) og 183-186 (Giddens)
Uddrag af ”Basissamf.dk(3. udgave)” s. 33-41

"Er du nærværende over for dit barn". Information 05.05.2013
"Formål med mobilbrug" dst.dk 20.07.2012
http://www2.tns-gallup.dk/vores-markedsfokus/medier/printmedier/gallupkompas/kompas-segmenter.aspx

Supplerende materiale: selvfundne artikler og videoer fra www.youtube.com

Fokuspunkter:informationskanaler(bl.a. infomedia og www.youtube.com)
Omfang 19,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse  identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
 politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
 samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel 2. Det politiske Danmark
Materiale Liv i Danmark (2.udgave), forlaget Columbus, s.42-79
I-bog SamfNU - STX og HF B-niveau, forlaget Systime, afsnit: 4.2(værdi og forde-lingspolitik) og 5.4(Molins model)
Uddrag af Danmarks Riges Grundlov
Uddrag af FN's menneskerettighedserklæring 1948

"Blåt flertal åbner for opgør med arveafgiften". Berlingske 06.05.2018
Meningsmåling fra DR.DK 20.09.2018
Supplerende materiale: selvfundne artikler

Film: ”Why Democracy - stem på mig”
Omfang 20,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse - Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Væsentligste arbejdsformer Projektarbejde
Pararbejde
Virtuelt arbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 3. Danmarks velfærdsstat
Materiale Liv i Danmark (2.udgave), forlaget Columbus s. 87-105

"Vores trygge velfærdsstat er nu alvorligt truet". Kristeligt Dagblad 24-04-2013
Tegnefilm: “Inflationsmonstret” http://www.ecb.int/ecb/educational/pricestab/html/index.da.html
Youtubeklip: ”Økonomiskolen” http://www.youtube.com/watch?v=WD_eUgA0yLw&feature=related
Computerspillet ”€CONOMIA” http://www.ecb.int/ecb/educational/html/index.da.html
Computerspillet http://www.vismandsspillet.dk/
Computerspillet http://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/inflationisland/html/index.da.html
Supplerende materiale: selvfundne artikler, udvalgte statistikker fra www.dst.dk
Omfang 16,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse - velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 4. Det multikulturelle Danmark
Materiale Uddrag fra Liv i Danmark 2. udgave s. 12-23
Uddrag fra SamfNu stx og HF b-niveau s. 39-49, 65-89
Uddrag fra SamfNu stx og HF c-niveau s. 17-21
https://samfnustxb.systime.dk/index.php?id=10547

Artikler:
”Kristne nydanskere integreres nemmere end muslimer” Kristeligt Dagblad 19-8-2013
”Ikke vestlige indvanderes beskæftigelse ste svagt” Danmarks statistik 13. marts 2013 nr. 127
”Fordommenes holdeplads” Politiken 19-07-2013
"Med et ben i to kulturer" Berlingske.dk 19-10-2013

Internetsider:
http://www2.tns-gallup.dk/vores-markedsfokus/medier/printmedier/gallupkompas/kompas-segmenter.aspx
http://geert-hofstede.com/countries.html

Supplerende materiale: selvfundne artikler og videoer fra www.youtube.com
Desuden projektarbejde med udgangspunkt i Geert Hofstedes kulturstudier
Omfang 22,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse - identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 5. Slaget om velfærdsstaten
Materiale Luk Samfundet Op (3. udgave) s. 108-158 og 174-220

Artikler
”Venstres solidaritet og socialdemokraternes spareiver forvirrer vælgerne” Information 24-04-2014
"Faldet er historisk" Weekendavisen 16-11-2012
"Kommunerne effektivisere mere end nogensinde" Ritzaus Bureau 09-01-2013
"Vågn op" Weekendavisen 16-11-2012

Desuden økonomisk miniprojekt.

Uddrag af Danmarks Riges Grundlov 1849
Uddrag af FNs menneskerettighedserklæring

Supplerende materiale: selvfundne artikler

https://www.ft.dk/da/dokumenter/dokumentlister/afstemninger
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/
https://www.globalis.dk/

Youtubeklip: ”Økonomiskolen” http://www.youtube.com/watch?v=WD_eUgA0yLw&feature=related
Youtubeklip: "Historien om menneskerettighederne" https://www.youtube.com/watch?v=tiAc52Rkviw

Film: ”Dagbog fra midten”,
Omfang 50,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse  politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudie
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 6. Demokratisk underskud i EU?
Materiale EUropa på vej systime (2011) s. 9-37, 43-84, 89-130, 187-192 og 198-200
Artikler:
"Choklav deltagelse ved parlamentsvalget i flere lande". Altinget.dk 25-05-2014
"Eurokrise koster dansk indflydelse". Fyens Stiftstidende 11-05-2010
"Kommentar: Mr. Who og Ms. Nobody". Weekendavisen 20/11-2009
"Kronik: Tak til Schuman for versionen". Jyllands-Posten 15-08-2010


Links:
www.eu.dk og dens underkategorier.

Diverse selvfundne artikler
Omfang 42,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse - demokratiopfattelser, herunder betydningen af retssystemet
- magtbegreber
- forskellige politiske systemer, herunder det danske politiske system og EU
– det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling, herunder EU
– globaliseringens betydning for Danmark.
– komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 7. En ny verdensorden?
Materiale Bøger:
Global politik 3. udgave af Hans Branner Columbus s. 10-78, 143-180 og 220-253

Film:


Artikler:
USA skal bevare sin magt ved at blive blød 12-02-2011
Debat: USA er stadig supermagten Politiken 13-10-2012
Konservative ideer er slået fuldstændig fejl Politiken 04-03-2015


Links:
http://udviklingstal.um.dk/da/tematiske-indgange/befolkning-levevilkaar-areal/befolkning/verdens-befolkning-1750-2050/
http://udviklingstal.um.dk/da/undervisning/om-tal/
Omfang 34,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse - Danmarks suverænitet og handlemuligheder
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling
- magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt
- komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
- statistiske mål, herunder lineær regression og mål for signifikant forskel.
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 8. Fra finanskrise til økonomisk krise
Materiale Bøger:
Økonomiske kriser - fra finanskrise til gældskrise af Per Henriksen. Columbus 2013 s. 9-78
Kopier fra bogen "International økonomi del 1 A-niveau" af Henrik Kureer. Systime 3. udgave 2015 s. 379-416

Film og tv:
Inside Job (2010)
Teamaften på dr2 - Grækenland: "Den græske tragedie" og "En uge på græsk".

Artikler:
Når stormen rammer igen Berlingske 25-08-2013
Græsk krise kan bremse dansk opsving Politiken 30-06-2015
Grækernes fornemmelse for skyld Berlingske 25-01-2015


Links:
http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=19280
https://www.youtube.com/watch?v=UFgsoVzPUgg
https://www.youtube.com/watch?v=nY2jZP7KFW0
Omfang 29,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse - økonomiske styringsprincipper
- forskellige typer politiske systemer, herunder EU
- makroøkonomiske sammenhænge, multiplikatorvirkning, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- globalisering og samfundsudvikling
- komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
- statistiske mål, herunder lineær regression og mål for signifikant forskel
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 9. Globaliseringens udfordringer
Materiale Bøger:
Global politik 3. udgave af Hans Branner Columbus s. 79-108

Artikler:
Udlandet ejer større del af danske virksomheder Ritzaus Bureau 03-04-2013
Globaliseringen har ramt muren Berlingske 29/11-2015
Davos: Forsigtig optimisme om den globale økonomi i 2016 Politiko.dk 23-01-2016

Omfang 6,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse - Danmarks suverænitet og handlemuligheder
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling
- magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt
- komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
- statistiske mål
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde