Undervisningsbeskrivelse - 1c SP

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2019 1906
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau SP, Niveau: A
Lærer(e) Helle Vibeke Jensen Visfeldt (HJ)
Hold 1c SP

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (sp) Caminando, begynderundervisning
Forløb 2 (sp) Fiestas
Forløb 3 (sp) Migración
Forløb 4 (sp) Indígenas latinoamericanos
Forløb 5 (sp) Jóvenes de España. ( Eksamen )
Forløb 6 (sp) Narcocultura ( Eksamen )
Forløb 7 (sp) La familia española ( Eksamen)
Forløb 8 (sp) Cuba - ( Eksamen )


Titel Caminando, begynderundervisning
Materiale Kernestof:
I.M. Clausen m. fl. Caminando, Gyldendal 2011. Grundbog og øvebog inklusiv bogens onlineøvelser.


Supplerende stof:
Fællessamling: Optræden v/ Eric Méndez fra Cuba.
Sange: Youtube: Taka takata. Paco Paco. Me gustas tú.
Diverse online grammatikøvelser og youtubeklip.
Omfang 49,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Begynderundervisning.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Fiestas
Materiale Kernestof:

"Feliz Navidad y próspero año nuevo" & ¿ Cómo se celebran las Navidades en España ? " Semana Santa" & "Día de Muertos" fra Caminando, Inge Margrethe Clausen, Gyldendal, 2007

Afsnittene " La feria de Abril " p. 10 & " Flamenco" p. 10-12 fra Fra E. Rosenkilde: La buena vida, Gyldendal 2008.

" Fiestas" & " Otras fiestas " & " El alcohol " fra Anny Holmgaard & Sabina Datcik: ! Vamos a los temas ! Forlaget EA, 2012


Supplerende stof:
Hvordan fejrer man jul og nytår i Latinamerika? & "Villancicos" fra
Caminando, Inge Margrethe Clausen, Gyldendal, 2007

Diverse youtubeklip af og samtale om festerne: La Semana Santa, La fiesta de San Fermín, La feria de Abril, El día de los muertos og Las Fallas.
Omfang 29,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Vi har arbejdet med forskellige typer fester i Spanien som udtryk for diverse regioners kulturelle særpræg. Desuden har vi med materialet om El día de los muertos været inde på Latinamerikas forhold til døden set i forhod til danske forhold.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Migración
Materiale Kernestof:

"Hermanita nacida en estas tierras" , Elías Muñoz fra Somos Latinos in the US, Kledal og Laursen, Systime 2007

" Interview med Francisco Jiménez", "Retratos latinos en California", Ringgaard, Ulla & Kledal, Aase fra "Retratos latinos en California", Gyldendal 2012

Film: " El norte- drømmen om Amerika" af Gregory Nava, United States, 1983
Film: Sin nombre af , Amy Kaufman, México y United States, 2009.

Supplerende stof:

Baggrundsmateriale om El norte:
http://en.wikipedia.org/wiki/El_Norte_%28film%29

Baggrundsmateriale om USA:
" American Ways", Datesman, MK & Crandall, J, Longman 2005 p. 3-11 & 27-39.
Omfang 21,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus har været på spørgsmålet om man kan udleve den amerikanske drøm i USA ? Dette belyses på baggrund af de oplevelser og holdninger, der kommer til udtryk gennem personernes møde med USA og deres efterfølgende ophold i landet.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Indígenas latinoamericanos
Materiale Kernetekster:

Yo soy indio, La maldición de Malinche, La llorona, Carta a Dios fra Mundos, Bodil Hellstrøm Groth & Sverre Aass, Gyldendal Uddannelse 2001.
México, El día de los muertos 2a+2b fra Tapas.
'Frida Kahlo', fra En Camino 2 Haase, 1982

Supplerende tekster:
Film: Coco, Lee Unkrich og Adrian Molina, Disney 2017
Omfang 18,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der arbejdes med fortællinger fra de indfødtes kultur i Latinamerika.
Gruppeoplæg med Power Point af kernetekster samt diverse videoklip.
Fremlæggelse: videooptagelser og Power Point-præsentationer.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Jóvenes de España. ( Eksamen )
Materiale Kernestof:

Blanca de Madrid & Guillermo de Sevilla p. 72-82 fra Mundo hispano, Eva Rosenkilde, Gyldendal 2015.
Helena, una joven española fra Tengberg Media 2009. http://tengbergmedia.webstream.dk/embed_album/174  
Ocupar fra Voces de protesta, Gyldendal 2013 p. 47-53.
El alcohol fra Anny Holmgaard og Sabina Darcik: " Vamos a los temas, Forlaget EA, 2012

Supplerende stof:
Quedan 15 días (+ video Youtube)
DVD: "Spaniens tabte generation" DR1, 2011. Horisont.
Film:" Princesas", Fernando León Aranoa, 2005
Sange: "Me llaman calle" af Manu Chao
Omfang 26,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på de unges levevilkår og selvforståelse i det moderne Spanien.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Narcocultura ( Eksamen )
Materiale Kernestof:
"Libro de autoayuda" &" Maldita drogadicción"& María, llena eres de gracia" & "Colombia: 10 años sin Escobar" Fra Narcocultura, Berenice Lara Laursen, Frank Elnegaard Knudsen, Gyldendal, 2009.


Supplerende stof:
" Pintura: Fernando Botero" fra La Violencia: I. Agostoni, C.B. Jakobsen, J.S. Martinsen, Gyldendal 2007.
Film: "María, llena eres de gracia" 2004
"Min far-narkobaronen Pablo Escobar", Dokumania, DR2 2011
Omfang 22,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på narkokulturen i Columbia. Der er arbejdet med narkoens omfang og konsekvenserne af narko for det enkelte individ.
Væsentligste arbejdsformer


Titel La familia española ( Eksamen)
Materiale Kernestof:
El Bola, Juan Antón Mañas mfl., Gyldendal 2010.

Supplerende stof:
Fra drejebogen Tacones Lejanos v/ Lisbeth Thorup, Systime 1995: "Lidt historie" pp. 15-18.
Film: " El Bola ", Achero Mañas, 2001.
Film: "Volver", Pedro Almódovar, 2006.

Omfang 22,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på familien i det moderne Spanien.
Via arbejdet med "El Bola" fokuseres på kontrasten mellem den traditionelle patriarkalske familie og den moderne og mere demokratiske familie. Vi har arbejdet med personkarakteristikker og personlige relationer, miljøbeskrivelser samt kønsrollemønstre.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Cuba - ( Eksamen )
Materiale Kernestof:
" El período especial & Macetas, jineteras y mantenidas & Entrevista con una madre soltera, Adela
fra Cuba en cambio, R. Gazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal 2016
"Miguel - el cubano" og " Así vive una familia cubana" fra Undervisningsministeriets typeopgave 2 august 2014. (1+ 2 delprøve.)

Supplerende stof:
" Cuba, Unidad 6c" fra Caminando, I.M. Clausen m. fl. Gyldendal 2011.
"Forord" fra Cuba en cambio . p. 4 l. 2 - l. 24, R. Gazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016.
Fællessamling: Optræden v/ Eric Méndez fra Cuba.
Film: Habana blues, Benito Zambrano, 2005.
Sang: Guantanamera de Jose Marti, YouTube med Celia Cruz

Omfang 21,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på livsbetingelser og kultur. Herunder de nye socialkarakterer der opstod i Cuba efter 1991 samt problematikken om, hvorvidt man skal blive i eller rejse fra Cuba, hvis muligheden byder sig.
Væsentligste arbejdsformer