Beskrivelse af undervisningsforløbet (2c ol)

Retur til forside

Titel Skulptur
Materiale Grundbogen var Paideias skulpturafsnit, side 45-53, 93-100, 129-136, 171-176 & 201-206 samt i et vist omfang side 247-254.

De gennemgåede skulpturer er
- fra arkaisk tid: figur 31 Anavyssos-kouros, figur 34-35 Peploskoren & figur 36 Kore fra Akropolis. Vi har også set på Auxerrekoren fra "Klassisk kunst".
- fra klassisk tid: figur 72 Kritiosdrengen, figur 76 Diskoskasteren, figur 77 Bronze fra Artemision & figur 114 Spydbæreren
- fra senklassisk tid: figur 142 Hermes med Dionysosbarnet, figur 143 Afrodite fra Knidos, figur 144 Skraberen, figur 147 Apollon Belvedere
- fra hellenistisk tid: figur 164 Laokoon-gruppen, figur 166 Galler der dræber sig selv og sin hustru & figur 170 Bokseren

Som perspektiverende skulpturer er anvendt følgende figurnumre i Paideia:
Figur 6, side 16: Thorvaldsen: Briseis og Achilleus
Figur 7, side 16: Thorvaldsen: Priamos bønfalder Achilleus om Hektors lig
Figur 17, side 32: Bernini, Aeneas bærer Anchises ud af Troja
Figur 19, side 39 (nr. 2, 4 & 5): Antonio del Pollaiolo
Bernini: Apollon og Dafne
og Kate McDowell: Daphne
Figur 39, side 53: Astrid Noack: Stående kvinde
Figur 78, side 99: Francois Lemoyne: Herakles’ apoteose
Figur 79, side 100: Leni Riefenstahl: Olympia
Figur 90, side 109: Rudolph Tegnér: Kong Ødipus og Antigone
Figur 116, side 136: Canova: Napoleon som Mars
Figur 123, side 144: Constantin Hansen: Sokrates møder Protagoras og de andre sofister
Figur 133, side 157: Rafael: Skolen i Athen
Figur 148, side 175: Thorvaldsen: Den triumferende Amor
Figur 149, side 176: Christian Lemmertz: Adam-Kadmon
Figur 150, side 176: Salvador Dalí: Venus fra Milo med skuffer
Figur 156, side 187: Luca della Robbia: Platon og Aristoteles
Figur 171, side 205: Bernini: Pluto og Proserpina
Figur 172, side 206: El Greco: Laokoon
Figur 173, side 206: Alexander Liberman: Laokoon
Figur 182, side 221: Thorvaldsen: Amor hos Anakreon, vinteren
Figur 202, side 252: Saly: Frederik den 5. til hest
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hovedtræk i udviklingen af rumskulptur og relief i arkaisk, klassisk og hellenistisk tid. Udgangspunkt i en sammenligning mellem en arkaisk kouros og Doryforos, derefter gennemgang af perioderne med elevfremlæggelser af udvalgte værker. Grundlæggende perspektiveringsoversigt over senere europæisk skulpturhistorie.
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Elevfremlæggelser
Klasseundervisning
Inkursion


Retur til forside