Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2019 1906 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | ol, Niveau: C |
Lærer(e) | Hans Gregersen (HG) |
Hold | 2c ol |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ol) | Introduktion til faget |
Forløb 2 (ol) | Mødet i Odysseen |
Forløb 3 (ol) | Euripides' Medea |
Forløb 4 (ol) | Skulptur |
Forløb 5 (ol) | Den vise Sokrates |
Forløb 6 (ol) | Det gode liv |
Titel | Introduktion til faget |
Materiale |
- Sappho: Guders lige synes jeg han må være. Oversættelse af Holger Friis Johansen fra "Fri mands tale" - Arkaisk kouros og Polyklets Doryforos - Forfatningsdebatten hos Herodot (III, 80-83), oversat af Hastrup og Hjortsø, Gyldendal 1979. Der er udleveret grundbogen "Paideia" af Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Systime 2013 samt Henrik Hertig: "Antikkens mytologi". |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Præsentation af eksempler på lyrik fra arkaisk tid, skulpturer fra arkaisk og klassisk tid og en prosatekst fra klassisk tid. Læreplanen blev gennemgået, og der tegnedes et billede af det gamle Grækenland, geografisk, kronologisk og indholdsmæssigt som en vigtig forudsætning for den vestlige kulturkreds. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Pararbejde |
Titel | Mødet i Odysseen |
Materiale |
Basistekster: Homers Odysse på dansk af Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfter 2002: Prooemiet I, 1-10 V, 44-193 VI sang i helhed. Supplerende: Paideia om epos, side 19-30 |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Efter en indledning om genren epos har vi læst uddrag af 5. sang og hele 6. sang af Odysseen med særligt fokus på den homeriske fortælleteknik og de særlige stiltræk. Vi har set på gudernes rolle, på retorikken, det homeriske samfund og Homers publikum. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Euripides' Medea |
Materiale |
Basistekst: Euripides' Medea, oversat af Marcel Lysgaard Lech. Hans Reitzels forlag 2016. Supplerende: Paideia om drama, særligt side 101-111 & 115-116. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Tragedien nærlæst og analyseret. Personkarakteristik, dramatisk teknik og retorik i monologerne. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Skulptur |
Materiale |
Grundbogen var Paideias skulpturafsnit, side 45-53, 93-100, 129-136, 171-176 & 201-206 samt i et vist omfang side 247-254. De gennemgåede skulpturer er - fra arkaisk tid: figur 31 Anavyssos-kouros, figur 34-35 Peploskoren & figur 36 Kore fra Akropolis. Vi har også set på Auxerrekoren fra "Klassisk kunst". - fra klassisk tid: figur 72 Kritiosdrengen, figur 76 Diskoskasteren, figur 77 Bronze fra Artemision & figur 114 Spydbæreren - fra senklassisk tid: figur 142 Hermes med Dionysosbarnet, figur 143 Afrodite fra Knidos, figur 144 Skraberen, figur 147 Apollon Belvedere - fra hellenistisk tid: figur 164 Laokoon-gruppen, figur 166 Galler der dræber sig selv og sin hustru & figur 170 Bokseren Som perspektiverende skulpturer er anvendt følgende figurnumre i Paideia: Figur 6, side 16: Thorvaldsen: Briseis og Achilleus Figur 7, side 16: Thorvaldsen: Priamos bønfalder Achilleus om Hektors lig Figur 17, side 32: Bernini, Aeneas bærer Anchises ud af Troja Figur 19, side 39 (nr. 2, 4 & 5): Antonio del Pollaiolo Bernini: Apollon og Dafne og Kate McDowell: Daphne Figur 39, side 53: Astrid Noack: Stående kvinde Figur 78, side 99: Francois Lemoyne: Herakles’ apoteose Figur 79, side 100: Leni Riefenstahl: Olympia Figur 90, side 109: Rudolph Tegnér: Kong Ødipus og Antigone Figur 116, side 136: Canova: Napoleon som Mars Figur 123, side 144: Constantin Hansen: Sokrates møder Protagoras og de andre sofister Figur 133, side 157: Rafael: Skolen i Athen Figur 148, side 175: Thorvaldsen: Den triumferende Amor Figur 149, side 176: Christian Lemmertz: Adam-Kadmon Figur 150, side 176: Salvador Dalí: Venus fra Milo med skuffer Figur 156, side 187: Luca della Robbia: Platon og Aristoteles Figur 171, side 205: Bernini: Pluto og Proserpina Figur 172, side 206: El Greco: Laokoon Figur 173, side 206: Alexander Liberman: Laokoon Figur 182, side 221: Thorvaldsen: Amor hos Anakreon, vinteren Figur 202, side 252: Saly: Frederik den 5. til hest |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Hovedtræk i udviklingen af rumskulptur og relief i arkaisk, klassisk og hellenistisk tid. Udgangspunkt i en sammenligning mellem en arkaisk kouros og Doryforos, derefter gennemgang af perioderne med elevfremlæggelser af udvalgte værker. Grundlæggende perspektiveringsoversigt over senere europæisk skulpturhistorie. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Elevfremlæggelser Klasseundervisning Inkursion |
Titel | Den vise Sokrates |
Materiale |
Basistekst: Forsvarstalen med indledning i "Kend dig selv". Et Platon-udvalg. Gyldendal 2000. Supplerende: Heraklit-fragmenter (41, 47, 49a, 55, 80, 88, 94, 101a, 126) efter Niels Henningsen: De første græske filosoffer. Det lille forlag 1994. Empedokles, fragment nummer 17, fra Jørgen Mejer: Førsokratiske filosoffer fra Parmenides til Demokrit. Hans Reitzels forlag 1995. Uddrag af Gorgias' tale til de faldne som eksempel på sofisternes retorik. Paideia, siderne 137-154 om naturfilosoffer, sofister, Sokrates og Platon. |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Efter et par omveje til naturfilosoffer og sofister retter vi fokus mod Sokrates. Vi har læst forsvarstalen med vægt på det autoptiske. Sokrates sættes i forhold til sine forgængere, sin samtid og sin elev Platon. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Klasseundervisning Gruppearbejde |
Titel | Det gode liv |
Materiale |
Basistekster: Epikurs brev til Menoikeus, oversat af Johannes Thomsen, https://johsthomsen.files.wordpress.com/2013/01/epikur-til-menoikeus.pdf "Breve fra Seneca" (Klassikerforeningen 2010): Gennemgang på klassen af brevene 3, 28, 47 & 50. Der er arbejdet med forskellige oversættelser af dele af brev 47. Supplerende: Paideia om hellenistisk filosofi, side 159-166. Indledningen i "Breve fra Seneca" (side 11-15). Fri læsning i brevene 7, 15, 18, 20, 35, 38, 39 & 44. Perspektivering til Svend Brinkmann: Stå fast. Gyldendal 2014, side 17-22. |
Omfang | 9,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Med udgangspunkt i de hellenistiske livsfilosofier epikuræisme og stoicisme læses et udvalg af Senecas moralske breve. Læsningen fokuserer på Senecas direkte og meget retoriske henvendelse og det stoiske indhold i de råd, der gives. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Klasseundervisning Gruppearbejde |