Beskrivelse af undervisningsforløbet (2c da)

Retur til forside

Titel Nyhedsformidling i aviser
Materiale Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk. Systime. Benyttet som iBog.
- Kapitel 5.1 Avisjounalistik
- Analysevejledning 10. Medieanalyse af nyhedsjounalistik og fortællende nyhedsjournalistik

Nyhedsartikler i udvalgte aviser fra den 12. september 2001.
Sammenligning af artikler vedr. danske gidsler i Somalia.

Fortællende journalistik:
New journalism - igennem 100 år - om journalistikkens fiktionalisering af virkeligheden. In: Peter H. Larsen: Faktion. DLF, 1990.

Uddrag af: H.C. Andersen: En Digters Bazar
Uddrag af: Herman Bang: Branden
Ukendt: Smaagadeliv (reportage fra 'Arbejderen', 1892)
Herman Bang: Forfærdende Ulykke paa Nordbanen (reportage, 1897)

Supplerende materiale:

PowerPoint om de journalistiske genrer
Læsning i dagens aviser
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Eleverne forventes i forlængelse af forløbet at have erhvervet følgende kompetencer:
- De kender og kan identificere de journalistiske genrer i en avis
- De kender de 5 klassiske nyhedskriterier og kan på baggrund af disse vurdere en nyhedsartikels nyhedsværdi
- De kan analysere opbygningen af en nyhedshistorie i forhold til nyhedstrekanten
- De kender til sproglige virkemidler, der kan fange læserens interesse og kan lave en sproglig analyse af tekstens indgange med anvendelse af faglige begreber
- De kender begrebet 'fortællende journalistik' og kan udpege litterære virkemidler i en sådan journalistisk tekst.
Virkemidler, der kendetegner fortællende journalistik:
scene-på-scene-teknik, brug af dialog, synsvinkelteknik, brugen af karakteriserende detaljer, sproget f.eks. udbrud, lydmalende ord, billedsprog, utraditionelle orddannelser, slang, historisk præsens.
Væsentligste arbejdsformer Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde


Retur til forside