Beskrivelse af undervisningsforløbet (2c da)

Retur til forside

Titel Periodelæsning: Det moderne Gennembrud (Værklæsning: Ibsen)
Materiale Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Herman Bang: Foran Alteret (1880)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879) (Værklæsning + opsætning på Aalborg Teater d. 18/3-19)
J.P. Jacobsen: To Verdener (1879)

Skriftlig aflevering 4 (litterær artikel):
Adda Ravnkilde: Judith Fürste (romanuddrag, 1884)

T.S. Bertelsen, P. Kennebo og B. Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime.
M. Sørensen og M. Rangvid: Brug litteraturhistorien Systime.

Supplerende materiale:
Fra programrækken 1800-tallet på vrangen: Afsnit 6 (1864-1880)
DR Drama (Palle Kjærulff-Schmidt, 1973): Et Dukkehjem (uddrag)
Malerier fra perioden:
Erik Henningsen: Barnemordet (1886)
H.A. Brendekilde: Udslidt (1889)
Erik Henningsen: Sat ud (1892)







Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I forløbet er bruddet med romantikkens forestillinger og udtryksformer betonet. Gennem analyse af malerier er forskelle på idealiserende og realistisk fremstilling indkredset.

Georg Brandes og hans krav til en ny realistisk litteratur (at sætte problemer under debat) er præsenteret. Herunder de nye litterære temaer, der kan sammenfattes under overskrifterne
- Køn, kærlighed og seksualitet
- Klasse og social status
- Kirke og religion

Der er i forløbet lagt stor vægt på periodens kvindeskildringer. Sammenligning af kvindeskildringerne i følgende læste tekster:
Den lille Karen, Sildig Opvaagnen, Foran Alteret, Naadsensbrød og Et Dukkehjem.

Undersøgelse af de naturalistiske træk i tekster fra perioden: Mennesket som styret af drifter, arv og miljø samt bestræbelsen på at skildre virkeligheden objektivt.

Fremhævelse af, hvordan forfatterne VISER personerne - gennem handling, replik og udseende - fremfor at FORTÆLLE om deres egenskaber. Bangs impressionistiske skrivestil : scenisk fremstilling og replikindividualisme ("Foran Alteret").

Der er desuden lagt vægt på samspillet mellem historiske og samfundsmæssige forhold og den litterære udvikling.


Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde


Retur til forside