Titel | Dokumentar (Medieværk: "Rugemor til salg") |
Materiale |
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX - Forløb i medier. L&R Uddannelse, 2016. - Se mit Sway som pdf-fil i mappen 'Medieværk: Dokumentar'. Om filmiske virkemidler: - Se afsnittet "Oversigt til film" bag i Håndbog til dansk. DR1-dokumentaren "Rugemor til salg" (2008) (Medieværk) TV2-dokumentaren "Moskéerne bag sløret" (Afsnit 3, 8. marts 2016) Skriftlig aflevering 3 (kronik): - Max Kestner: Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min. (Uddrag) EKKO, 2005 - eller: - Udvalgte debatindlæg om TV2-dokumentarprogrammet "Moskeerne bag sløret" Supplerende stof: Sider om fakta- og fiktionskoder. In: Dorte Schmidt Granild og Jens Haaning: Medier i dansk. Systime, 2012. S. 164-165. |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der har i forløbet været fokus på: Definition af genren 'dokumentar' De seks dokumentar-typer og deres karakteristika: den observerende, den autoritative, den deltagende, den poetiske, den refleksive, den performative. Filmiske virkemidler Autenticitetsmarkører (fakta- og fiktionskoder) Etik og manipulation i dokumentar "Rugemor til salg" er behandlet som medieværk. Analyse og fortolkning af sammenhængen mellem form og indhold har været omdrejningspunktet for arbejdet med dokumentaren som værk. I indholdsanalysen har der været fokus på opbygning, stofudvælgelse, karakteristik af centrale personer og deres relationer og miljøer, synsvinkler og fortælleteknik. I analysen af dokumentarens form har der været fokus på anvendte virkemidler på billed- og lydside samt brugen af autenticitetsmarkører. I arbejdet med TV2-dokumentaren "Moskeerne bag sløret" tog vi afsæt i en analyse af virkemidler og autenticitetsmarkører i udvalgte klip, hvilket førte frem til en diskussion af dokumentarens funktion i det offentlige rum. I forlængelse heraf kunne eleverne vælge at skrive en kronik om modtagelsen af dokumentaren gennem analyse af selvvalgte tekster (anmeldelser/debatindlæg/kommentarer) fra den debat, som dokumentaren affødte . |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |