Beskrivelse af undervisningsforløbet (2c da)

Retur til forside

Titel Dokumentar (Medieværk: "Rugemor til salg")
Materiale Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX - Forløb i medier. L&R Uddannelse, 2016.
- Se mit Sway som pdf-fil i mappen 'Medieværk: Dokumentar'.

Om filmiske virkemidler:
- Se afsnittet "Oversigt til film" bag i Håndbog til dansk.

DR1-dokumentaren "Rugemor til salg" (2008) (Medieværk)

TV2-dokumentaren "Moskéerne bag sløret" (Afsnit 3, 8. marts 2016)

Skriftlig aflevering 3 (kronik):
- Max Kestner: Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min. (Uddrag) EKKO, 2005 - eller:
- Udvalgte debatindlæg om TV2-dokumentarprogrammet "Moskeerne bag sløret"

Supplerende stof:
Sider om fakta- og fiktionskoder. In: Dorte Schmidt Granild og Jens Haaning: Medier i dansk. Systime, 2012. S. 164-165.
Omfang 11,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der har i forløbet været fokus på:
Definition af genren 'dokumentar'
De seks dokumentar-typer og deres karakteristika:
den observerende, den autoritative, den deltagende, den poetiske, den refleksive, den performative.
Filmiske virkemidler
Autenticitetsmarkører (fakta- og fiktionskoder)
Etik og manipulation i dokumentar

"Rugemor til salg" er behandlet som medieværk. Analyse og fortolkning af sammenhængen mellem form og indhold har været omdrejningspunktet for arbejdet med dokumentaren som værk. I indholdsanalysen har der været fokus på opbygning, stofudvælgelse, karakteristik af centrale personer og deres relationer og miljøer, synsvinkler og fortælleteknik. I analysen af dokumentarens form har der været fokus på anvendte virkemidler på billed- og lydside samt brugen af autenticitetsmarkører.

I arbejdet med TV2-dokumentaren "Moskeerne bag sløret" tog vi afsæt i en analyse af virkemidler og autenticitetsmarkører i udvalgte klip, hvilket førte frem til en diskussion af dokumentarens funktion i det offentlige rum. I forlængelse heraf kunne eleverne vælge at skrive en kronik om modtagelsen af dokumentaren gennem analyse af selvvalgte tekster (anmeldelser/debatindlæg/kommentarer) fra den debat, som dokumentaren affødte .
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde


Retur til forside