Beskrivelse af undervisningsforløbet (2c da)

Retur til forside

Titel Romantikken
Materiale Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804

Adam Oehlenschläger: Guldhornene, 1802
- Avisartikel: De uheldige horns historie, 2007

Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang, 1819
H.C. Andersen: Danmark, mit fædreland, 1850
Richard Dybeck: Du gamla, Du fria, 1844

Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen, 1830
- Dannelsestanken (opslagsord bag i Litteraturens Veje)
- Maleri: "Familiestykke" af Emil Bærentzen, 1828.

H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorsteensfeieren , 1845

Supplerende materiale:
Oversigtspapir om romantikken (strømninger og centrale begreber)
Oversigtspapir om biedermeier (LH)
Sider om det nationalromantiske maleri (Kilde: Thorvaldsens Museum)
Malerier fra perioden:
Casper David Friedrich: Vandringsmanden over Skyhavet (1818)
P.C. Skovgaard: Sommerdag (1846)
J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde (1847)
Julius Exner: Blindebuk (1866)
Omfang 10,83 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet belyser de forskellige faser i romantikken: universalromantik, nationalromantik og biedermeier samt romantisme. (Romantismen og Kierkegaard figurerer som særskilte forløb i undervisningsbeskrivelsen, men alle anvendte tekster er udleveret i et samlet kompendium med titlen "Romantikken").

Der er lagt vægt på forståelse af romantikkens historiske baggrund og inspirationskilder samt på periodens centrale grundbegreber: dualisme, nyplatonisme, organismetanke, panteisme, monisme, guldaldermyte.

Tidens dannelsesbegreb har været i fokus i arbejdet med "Den lille Karen" og "Sildig Opvågnen".

Der er inddraget en række malerier, som skal bidrage til forståelsen af periodens forskellige strømninger.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde


Retur til forside