Titel | Romantikken |
Materiale |
Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804 Adam Oehlenschläger: Guldhornene, 1802 - Avisartikel: De uheldige horns historie, 2007 Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang, 1819 H.C. Andersen: Danmark, mit fædreland, 1850 Richard Dybeck: Du gamla, Du fria, 1844 Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen, 1830 - Dannelsestanken (opslagsord bag i Litteraturens Veje) - Maleri: "Familiestykke" af Emil Bærentzen, 1828. H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorsteensfeieren , 1845 Supplerende materiale: Oversigtspapir om romantikken (strømninger og centrale begreber) Oversigtspapir om biedermeier (LH) Sider om det nationalromantiske maleri (Kilde: Thorvaldsens Museum) Malerier fra perioden: Casper David Friedrich: Vandringsmanden over Skyhavet (1818) P.C. Skovgaard: Sommerdag (1846) J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde (1847) Julius Exner: Blindebuk (1866) |
Omfang | 10,83 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet belyser de forskellige faser i romantikken: universalromantik, nationalromantik og biedermeier samt romantisme. (Romantismen og Kierkegaard figurerer som særskilte forløb i undervisningsbeskrivelsen, men alle anvendte tekster er udleveret i et samlet kompendium med titlen "Romantikken"). Der er lagt vægt på forståelse af romantikkens historiske baggrund og inspirationskilder samt på periodens centrale grundbegreber: dualisme, nyplatonisme, organismetanke, panteisme, monisme, guldaldermyte. Tidens dannelsesbegreb har været i fokus i arbejdet med "Den lille Karen" og "Sildig Opvågnen". Der er inddraget en række malerier, som skal bidrage til forståelsen af periodens forskellige strømninger. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |