Titel | Sproglige virkemidler |
Materiale |
Udleveret kompendium (LH) Indhold: 1. Sproglig karakteristik - Stilens nulpunkt - Formelt og uformelt sprog 2. Grammatiske grundbegreber - En periode - En sætning - Helsætning og ledsætning - Hovedsætning og bisætning - Sætningens led - Leddenes rækkefølge 3. Sætningskonstruktion - Enkel og kompleks syntaks - Korte og lange perioder - Få/mange ledsætninger - Afstanden mellem centrale led - Hypotakse og paratakse - Polysyndese og asyndese - Analytisk og syntetisk sprog - Forfeltet - Sætningsemne - Sætningskobling 4. Ordvalg - Ladning (denotation og konnotation) - Ordforrådets størrelse - Ordklasser - Konkrete/abstrakte ord - Fremmedord - Fagsprog - Citat og allusion - Grundbegreber om betydning 5. Billedsprog og retoriske former - Troper - Figurer 6. Sproghistorie Øvelser med tekster: H.C.Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1848) Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman (1996) I forløbet indgik desuden tekstuddrag af: Umberto Eco, Simon Fruelund, Solvej Balle, Jan Sonnergaard, Adda Djørup, Knud Sønderby, Erik Knudsen, Michael Strunge, J.P. Jacobsen, Helle Helle. Skriftlig aflevering 1: Skriv som Simon Fruelund, og karakterisér sproget ved hjælp af begreber, vi har arbejdet med i forløbet. |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Primært øvelsesbaseret undervisning for at få erfaringer med brugen af danskfaglige begreber til beskrivelse af sproglige virkemidler i tekster. Formålet er at kunne beskrive sproget i en tekst ved hjælp af præcise begreber. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |