Beskrivelse af undervisningsforløbet (2c da)

Retur til forside

Titel Sproglige virkemidler
Materiale Udleveret kompendium (LH)

Indhold:
1. Sproglig karakteristik
- Stilens nulpunkt
- Formelt og uformelt sprog
2. Grammatiske grundbegreber
- En periode
- En sætning
- Helsætning og ledsætning
- Hovedsætning og bisætning
- Sætningens led
- Leddenes rækkefølge
3. Sætningskonstruktion
- Enkel og kompleks syntaks
- Korte og lange perioder
- Få/mange ledsætninger
- Afstanden mellem centrale led
- Hypotakse og paratakse
- Polysyndese og asyndese
- Analytisk og syntetisk sprog
- Forfeltet
- Sætningsemne
- Sætningskobling
4. Ordvalg
- Ladning (denotation og konnotation)
- Ordforrådets størrelse
- Ordklasser
- Konkrete/abstrakte ord
- Fremmedord
- Fagsprog
- Citat og allusion
- Grundbegreber om betydning
5. Billedsprog og retoriske former
- Troper
- Figurer
6. Sproghistorie

Øvelser med tekster:
H.C.Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1848)
Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman (1996)
I forløbet indgik desuden tekstuddrag af: Umberto Eco, Simon Fruelund, Solvej Balle, Jan Sonnergaard, Adda Djørup, Knud Sønderby, Erik Knudsen, Michael Strunge, J.P. Jacobsen, Helle Helle.

Skriftlig aflevering 1:
Skriv som Simon Fruelund, og karakterisér sproget ved hjælp af begreber, vi har arbejdet med i forløbet.
Omfang 5,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Primært øvelsesbaseret undervisning for at få erfaringer med brugen af danskfaglige begreber til beskrivelse af sproglige virkemidler i tekster.

Formålet er at kunne beskrive sproget i en tekst ved hjælp af præcise begreber.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde


Retur til forside