Beskrivelse af undervisningsforløbet (1c da)

Retur til forside

Titel Folkeviser og eventyr
Materiale Folkeviser:
Germand Gladensvend (tryllevise)
Ebbe Skammelsøn (riddervise)

Folkeeventyr:
Kong Lindorm
Prins Hvidbjørn
Kongedatteren med de tolv par guldsko

Supplerende undervisningsmateriale:
Uddrag fra Litteraturens Veje om folkeviserne
Aktantmodellen
Artikel, L. Møller: Var Tornerose et vakkert barn? (en psykologisk læsning af eventyret)
Omfang 8,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Folkeviserne:
- fokus på genre, sprog og stil og desuden også normer og temaer
- fokus på ridder- og trylleviser

Folkeeventyrene:
- fokus på genre og opbygning (faser), kræfter i teksten (aktantmodellen), symboler, temaer

I dette forløb lægges der vægt på psykologisk læsemetode og strukturalistisk læsemetode. Strukturalismens aktantmodel, 3-fase-model og kontrakt-model er anvendt i analysen af teksterne.
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde


Retur til forside