Titel | Folkeviser og eventyr |
Materiale |
Folkeviser: Germand Gladensvend (tryllevise) Ebbe Skammelsøn (riddervise) Folkeeventyr: Kong Lindorm Prins Hvidbjørn Kongedatteren med de tolv par guldsko Supplerende undervisningsmateriale: Uddrag fra Litteraturens Veje om folkeviserne Aktantmodellen Artikel, L. Møller: Var Tornerose et vakkert barn? (en psykologisk læsning af eventyret) |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Folkeviserne: - fokus på genre, sprog og stil og desuden også normer og temaer - fokus på ridder- og trylleviser Folkeeventyrene: - fokus på genre og opbygning (faser), kræfter i teksten (aktantmodellen), symboler, temaer I dette forløb lægges der vægt på psykologisk læsemetode og strukturalistisk læsemetode. Strukturalismens aktantmodel, 3-fase-model og kontrakt-model er anvendt i analysen af teksterne. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |