Beskrivelse af undervisningsforløbet (1c da)

Retur til forside

Titel Retorik
Materiale Nonverbal kommunikation (uddelt kopi). In: Ind i sproget. iBog til almen sprogforståelse på hhx. Systime.
Uddelt kompendium:
Retorikkens overbevisningsformer (appelformerne), s. 2-11.
Transaktionsanalyse, s. 12-13.
Retorikkens faser i arbejdet med mundtlige oplæg, s. 17-27.

Supplerende materiale:
Ulla Dahlerup: Tale til Dansk Folkepartis årsmøde 2003 (uddrag)
Analyse af Kennedys Berlin-tale. In: C. Jørgensen og M. Onsberg: Praktisk argumentation, s. 130-139.
Artikel: "Da Kennedy talte til Berlin: 'Ich bin ein Berliner' ". Kristeligt Dagblad, 25. juni 2013.

Skriftlig aflevering 4: Analyse af JFK's Berlin-tale.
Omfang 8,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Centrale begreber i forløbet:

Det retoriske pentagram
Begrebet 'hensigt':
- at overbevise
- at informere
- at underholde
Tilsvarende talegenrer (3 grundtyper):
- politisk tale (vil overbevise)
- mundtligt oplæg (vil informere)
- lejlighedstalen (vil underholde)
Envejs-/ tovejskommunikation
Verbal / nonverbal / ekstraverbal kommunikation
Transaktionsanalyse: barnestemmen, voksenstemmen, forældrestemmen
Retorikkens fem forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio
De tre appelformer: logos, patos, etos (forventnings-etos, situations-etos, slut-etos), (de moderne troværdighedsdyder: kompetence, åbenhed, engagement)
Retoriske stilfigurer: anafor, epifor, antitese, kiasme, triade, litote, hyperbel, retorisk spørgsmål, metafor
Væsentligste arbejdsformer Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning


Retur til forside