Beskrivelse af undervisningsforløbet (1c da)

Retur til forside

Titel Argumentation
Materiale Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk. Systime. Benyttet som iBog. Kap. 4.10 Argumentation.

Supplerende materiale:
Logisk gyldighed: Weinreich, kap. 5 (kopi)
Underforståede påstande: Weinreich, kap. 6 (kopi)
Generalisering: Weinreich, kap.7 (kopi)
Analysemodel (LH)
Materiale om eksamensgenren kronik

Øvelser:
Stil krav til Chauffører (læserbrev)
Eget læserbrev
Fejlslutninger

Skriftlig afleveringer 3: Kronik om "Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet". Politiken DEBAT, 23. maj 2012 kl. 10:38.

Skriftlig aflevering 4: Kronik om Jacob Sørensen, "Flyv ikke højere..." (økoturisme)
Politiken (kronik), 20. maj 2003.
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Faglige mål:
- Argumentationsanalyse og karakteristik af argumentationsformen i argumenterende tekster.
- Gennem en række praktiske øvelser at blive fortrolig med argumentationsanalysens grundbegreber: påstand, belæg, underbelæg, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør.
- Gennem diverse øvelser lære at gennemskue argumenter og kunne forklare, hvornår der er tale om god argumentation og dårlig argumentation.
- At kunne gennemskue fejlslutninger og brug af argumentationskneb.
- At blive bevidst om sin egen måde at argumentere på og leve op til kravene om god argumentation.

I forløbet indgik skrivning af læserbrev med efterfølgende analyse samt introduktion til den skriftlige eksamensgenre kronik.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde


Retur til forside