Beskrivelse af undervisningsforløbet (1c da)

Retur til forside

Titel Reklameanalyse
Materiale Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (iBog):
5.6 Reklamer (fra "Laswells kommunikationsmodel" til og med afsnittet "Effekt").
4.9 Retorik: Afsnittet 'Appelformer'
13. Medieanalyse af trykte reklamer (analysevejledning til trykte reklamer)

"Farveteori", i: M. Haase m.fl.: Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur; Systime 2011. S.44-47.

Supplerende stof:
PowerPoint om appelformerne (LH)
PowerPoint om denotativt og konnotativt niveau i reklameanalysen (LH)


Omfang 8,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Logos, patos, etos (egen etos, lånt etos)
Denotationer, konnotationer
Metonymi, metaforik, symboler
Den lingvistiske (sproglige) meddelelse
Billedet - farver,farvesymbolik, lys, afstande
Afsender-modtager (målgruppe)
Diskussioner omkring reklamernes etik og fremstillingen af kvinder og kønsroller i reklamer

Der er arbejdet med analyse af udvalgte trykte reklamer, og eleverne har i grupper arbejdet med en selvvalgt reklame, som de efterfølgende har holdt oplæg om.
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning


Retur til forside