Titel | Reklameanalyse |
Materiale |
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (iBog): 5.6 Reklamer (fra "Laswells kommunikationsmodel" til og med afsnittet "Effekt"). 4.9 Retorik: Afsnittet 'Appelformer' 13. Medieanalyse af trykte reklamer (analysevejledning til trykte reklamer) "Farveteori", i: M. Haase m.fl.: Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur; Systime 2011. S.44-47. Supplerende stof: PowerPoint om appelformerne (LH) PowerPoint om denotativt og konnotativt niveau i reklameanalysen (LH) |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Logos, patos, etos (egen etos, lånt etos) Denotationer, konnotationer Metonymi, metaforik, symboler Den lingvistiske (sproglige) meddelelse Billedet - farver,farvesymbolik, lys, afstande Afsender-modtager (målgruppe) Diskussioner omkring reklamernes etik og fremstillingen af kvinder og kønsroller i reklamer Der er arbejdet med analyse af udvalgte trykte reklamer, og eleverne har i grupper arbejdet med en selvvalgt reklame, som de efterfølgende har holdt oplæg om. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |