Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2019 1906 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | da, Niveau: A |
Lærer(e) | Lise Houkjær (LH) |
Hold | 2c da |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (da) | Tilladte online hjælpemidler |
Forløb 2 (da) | Magt |
Forløb 3 (da) | Reklameanalyse |
Forløb 4 (da) | Argumentation |
Forløb 5 (da) | Værklæsning: Naja Marie Aidt |
Forløb 6 (da) | Retorik |
Forløb 7 (da) | Værklæsning: Michael Strunge |
Forløb 8 (da) | Folkeviser og eventyr |
Forløb 9 (da) | Sproglige virkemidler |
Forløb 10 (da) | Romantikken |
Forløb 11 (da) | Kierkegaard |
Forløb 12 (da) | Romantisme (Værklæsning: Blicher) |
Forløb 13 (da) | Dokumentar (Medieværk: "Rugemor til salg") |
Forløb 14 (da) | Periodelæsning: Det moderne Gennembrud (Værklæsning: Ibsen) |
Forløb 15 (da) | Modernisme versus Realisme |
Forløb 16 (da) | Værklæsning: Karen Blixen |
Forløb 17 (da) | Nyhedsformidling i aviser |
Forløb 18 (da) | Litterære tendenser i 2000-tallet |
Titel | Tilladte online hjælpemidler |
Materiale |
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime. iBog: https://hbdansk.systime.dk/ Ordnet: https://ordnet.dk Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo Ordbog over det danske Sprog: https://ordnet.dk/ods |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Magt |
Materiale |
Tove Ditlevsen: Dolken (1963) Ondskab (2005), film baseret på Jan Guillous roman Jan Sonnergaard: William (1997) Skriftlig aflevering 1: Analyse af Martha Christensen: Dragen (1970) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Indføring i tekstanalyse. Introduktion af analysebegreber. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Reklameanalyse |
Materiale |
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (iBog): 5.6 Reklamer (fra "Laswells kommunikationsmodel" til og med afsnittet "Effekt"). 4.9 Retorik: Afsnittet 'Appelformer' 13. Medieanalyse af trykte reklamer (analysevejledning til trykte reklamer) "Farveteori", i: M. Haase m.fl.: Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur; Systime 2011. S.44-47. Supplerende stof: PowerPoint om appelformerne (LH) PowerPoint om denotativt og konnotativt niveau i reklameanalysen (LH) |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Logos, patos, etos (egen etos, lånt etos) Denotationer, konnotationer Metonymi, metaforik, symboler Den lingvistiske (sproglige) meddelelse Billedet - farver,farvesymbolik, lys, afstande Afsender-modtager (målgruppe) Diskussioner omkring reklamernes etik og fremstillingen af kvinder og kønsroller i reklamer Der er arbejdet med analyse af udvalgte trykte reklamer, og eleverne har i grupper arbejdet med en selvvalgt reklame, som de efterfølgende har holdt oplæg om. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Argumentation |
Materiale |
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk. Systime. Benyttet som iBog. Kap. 4.10 Argumentation. Supplerende materiale: Logisk gyldighed: Weinreich, kap. 5 (kopi) Underforståede påstande: Weinreich, kap. 6 (kopi) Generalisering: Weinreich, kap.7 (kopi) Analysemodel (LH) Materiale om eksamensgenren kronik Øvelser: Stil krav til Chauffører (læserbrev) Eget læserbrev Fejlslutninger Skriftlig afleveringer 3: Kronik om "Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet". Politiken DEBAT, 23. maj 2012 kl. 10:38. Skriftlig aflevering 4: Kronik om Jacob Sørensen, "Flyv ikke højere..." (økoturisme) Politiken (kronik), 20. maj 2003. |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Faglige mål: - Argumentationsanalyse og karakteristik af argumentationsformen i argumenterende tekster. - Gennem en række praktiske øvelser at blive fortrolig med argumentationsanalysens grundbegreber: påstand, belæg, underbelæg, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør. - Gennem diverse øvelser lære at gennemskue argumenter og kunne forklare, hvornår der er tale om god argumentation og dårlig argumentation. - At kunne gennemskue fejlslutninger og brug af argumentationskneb. - At blive bevidst om sin egen måde at argumentere på og leve op til kravene om god argumentation. I forløbet indgik skrivning af læserbrev med efterfølgende analyse samt introduktion til den skriftlige eksamensgenre kronik. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |
Titel | Værklæsning: Naja Marie Aidt |
Materiale | Naja Marie Aidt: Bavian (novellesamling, 2006) |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Gruppearbejde med efterfølgende oplæg om forskellige tekstanalytiske fokuspunkter til belysning af Aidts værk. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Retorik |
Materiale |
Nonverbal kommunikation (uddelt kopi). In: Ind i sproget. iBog til almen sprogforståelse på hhx. Systime. Uddelt kompendium: Retorikkens overbevisningsformer (appelformerne), s. 2-11. Transaktionsanalyse, s. 12-13. Retorikkens faser i arbejdet med mundtlige oplæg, s. 17-27. Supplerende materiale: Ulla Dahlerup: Tale til Dansk Folkepartis årsmøde 2003 (uddrag) Analyse af Kennedys Berlin-tale. In: C. Jørgensen og M. Onsberg: Praktisk argumentation, s. 130-139. Artikel: "Da Kennedy talte til Berlin: 'Ich bin ein Berliner' ". Kristeligt Dagblad, 25. juni 2013. Skriftlig aflevering 4: Analyse af JFK's Berlin-tale. |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Centrale begreber i forløbet: Det retoriske pentagram Begrebet 'hensigt': - at overbevise - at informere - at underholde Tilsvarende talegenrer (3 grundtyper): - politisk tale (vil overbevise) - mundtligt oplæg (vil informere) - lejlighedstalen (vil underholde) Envejs-/ tovejskommunikation Verbal / nonverbal / ekstraverbal kommunikation Transaktionsanalyse: barnestemmen, voksenstemmen, forældrestemmen Retorikkens fem forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio De tre appelformer: logos, patos, etos (forventnings-etos, situations-etos, slut-etos), (de moderne troværdighedsdyder: kompetence, åbenhed, engagement) Retoriske stilfigurer: anafor, epifor, antitese, kiasme, triade, litote, hyperbel, retorisk spørgsmål, metafor |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Værklæsning: Michael Strunge |
Materiale |
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud (digtsamling, 1981) Deltagelse i Strunge-arrangement på Nordkraft d. 5/4 2018: Torben Skjødt Jensen. Væbnet med ord & vinger (dokumentarfilm, 2018) Efterfølgende samtale mellem Torben Skjødt Jensen og Asger Schnack Skriftlig aflevering 6: Analyse af et udvalgt digt fra "Vi folder drømmens faner ud" med perspektivering til 1-2 øvrige digte fra samlingen. |
Omfang | 3,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Individuelt arbejde |
Titel | Folkeviser og eventyr |
Materiale |
Folkeviser: Germand Gladensvend (tryllevise) Ebbe Skammelsøn (riddervise) Folkeeventyr: Kong Lindorm Prins Hvidbjørn Kongedatteren med de tolv par guldsko Supplerende undervisningsmateriale: Uddrag fra Litteraturens Veje om folkeviserne Aktantmodellen Artikel, L. Møller: Var Tornerose et vakkert barn? (en psykologisk læsning af eventyret) |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Folkeviserne: - fokus på genre, sprog og stil og desuden også normer og temaer - fokus på ridder- og trylleviser Folkeeventyrene: - fokus på genre og opbygning (faser), kræfter i teksten (aktantmodellen), symboler, temaer I dette forløb lægges der vægt på psykologisk læsemetode og strukturalistisk læsemetode. Strukturalismens aktantmodel, 3-fase-model og kontrakt-model er anvendt i analysen af teksterne. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |
Titel | Sproglige virkemidler |
Materiale |
Udleveret kompendium (LH) Indhold: 1. Sproglig karakteristik - Stilens nulpunkt - Formelt og uformelt sprog 2. Grammatiske grundbegreber - En periode - En sætning - Helsætning og ledsætning - Hovedsætning og bisætning - Sætningens led - Leddenes rækkefølge 3. Sætningskonstruktion - Enkel og kompleks syntaks - Korte og lange perioder - Få/mange ledsætninger - Afstanden mellem centrale led - Hypotakse og paratakse - Polysyndese og asyndese - Analytisk og syntetisk sprog - Forfeltet - Sætningsemne - Sætningskobling 4. Ordvalg - Ladning (denotation og konnotation) - Ordforrådets størrelse - Ordklasser - Konkrete/abstrakte ord - Fremmedord - Fagsprog - Citat og allusion - Grundbegreber om betydning 5. Billedsprog og retoriske former - Troper - Figurer 6. Sproghistorie Øvelser med tekster: H.C.Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1848) Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman (1996) I forløbet indgik desuden tekstuddrag af: Umberto Eco, Simon Fruelund, Solvej Balle, Jan Sonnergaard, Adda Djørup, Knud Sønderby, Erik Knudsen, Michael Strunge, J.P. Jacobsen, Helle Helle. Skriftlig aflevering 1: Skriv som Simon Fruelund, og karakterisér sproget ved hjælp af begreber, vi har arbejdet med i forløbet. |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Primært øvelsesbaseret undervisning for at få erfaringer med brugen af danskfaglige begreber til beskrivelse af sproglige virkemidler i tekster. Formålet er at kunne beskrive sproget i en tekst ved hjælp af præcise begreber. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |
Titel | Romantikken |
Materiale |
Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804 Adam Oehlenschläger: Guldhornene, 1802 - Avisartikel: De uheldige horns historie, 2007 Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang, 1819 H.C. Andersen: Danmark, mit fædreland, 1850 Richard Dybeck: Du gamla, Du fria, 1844 Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen, 1830 - Dannelsestanken (opslagsord bag i Litteraturens Veje) - Maleri: "Familiestykke" af Emil Bærentzen, 1828. H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorsteensfeieren , 1845 Supplerende materiale: Oversigtspapir om romantikken (strømninger og centrale begreber) Oversigtspapir om biedermeier (LH) Sider om det nationalromantiske maleri (Kilde: Thorvaldsens Museum) Malerier fra perioden: Casper David Friedrich: Vandringsmanden over Skyhavet (1818) P.C. Skovgaard: Sommerdag (1846) J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde (1847) Julius Exner: Blindebuk (1866) |
Omfang | 10,83 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet belyser de forskellige faser i romantikken: universalromantik, nationalromantik og biedermeier samt romantisme. (Romantismen og Kierkegaard figurerer som særskilte forløb i undervisningsbeskrivelsen, men alle anvendte tekster er udleveret i et samlet kompendium med titlen "Romantikken"). Der er lagt vægt på forståelse af romantikkens historiske baggrund og inspirationskilder samt på periodens centrale grundbegreber: dualisme, nyplatonisme, organismetanke, panteisme, monisme, guldaldermyte. Tidens dannelsesbegreb har været i fokus i arbejdet med "Den lille Karen" og "Sildig Opvågnen". Der er inddraget en række malerier, som skal bidrage til forståelsen af periodens forskellige strømninger. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |
Titel | Kierkegaard |
Materiale |
Af Søren Kierkegaard: Forførerens Dagbog (1843) Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime, 2017. Afsnittene: "Introduktion: Hvad er eksistentialisme?" (1 side) "Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip" (8 sider) Supplerende materiale: Anders Fogh Jensen om Søren Kierkegaard: https://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM Litteraturens Veje: Afsnittet om Forførerens Dagbog s. 174 (3 spalter) Artikel: Nilo Sand: Det vellykkede liv er ikke lykkeligt (Information, 19. marts 2008) Skriftlig aflevering 2: Analyse af Ida Jessen: "Ude på vandet" (1997). Overveje, om novellen kan tolkes eksistentialistisk. |
Omfang | 4,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Ud fra en indføring i Kierkegaards stadielære er eleverne blevet introduceret til eksistentialistisk læsning af litterære tekster. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Foredrag. |
Titel | Romantisme (Værklæsning: Blicher) |
Materiale |
H.C. Andersen: Skyggen (1847) Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838), Enthusiasme (1830) Værklæsning: St.St. Blicher: Sildig Opvaagnen (1828) Supplerende materiale: Litteraturens Veje: Romantismen (s. 162-168) |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Som en del af beskæftigelsen med litteraturen i 1800-tallet har vi læst et udvalg af romantistiske tekster, der markerer en modbevægelse i forhold til tidens idealiserende og harmoniserende hovedstrømninger. Uddraget af Kierkegaards 'Forførerens Dagbog' og H.C. Andersens kunsteventyr 'Hyrdinden og Skorstensfejeren' har vi inddraget som eksempler på romantismens temaer. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | Dokumentar (Medieværk: "Rugemor til salg") |
Materiale |
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX - Forløb i medier. L&R Uddannelse, 2016. - Se mit Sway som pdf-fil i mappen 'Medieværk: Dokumentar'. Om filmiske virkemidler: - Se afsnittet "Oversigt til film" bag i Håndbog til dansk. DR1-dokumentaren "Rugemor til salg" (2008) (Medieværk) TV2-dokumentaren "Moskéerne bag sløret" (Afsnit 3, 8. marts 2016) Skriftlig aflevering 3 (kronik): - Max Kestner: Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min. (Uddrag) EKKO, 2005 - eller: - Udvalgte debatindlæg om TV2-dokumentarprogrammet "Moskeerne bag sløret" Supplerende stof: Sider om fakta- og fiktionskoder. In: Dorte Schmidt Granild og Jens Haaning: Medier i dansk. Systime, 2012. S. 164-165. |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der har i forløbet været fokus på: Definition af genren 'dokumentar' De seks dokumentar-typer og deres karakteristika: den observerende, den autoritative, den deltagende, den poetiske, den refleksive, den performative. Filmiske virkemidler Autenticitetsmarkører (fakta- og fiktionskoder) Etik og manipulation i dokumentar "Rugemor til salg" er behandlet som medieværk. Analyse og fortolkning af sammenhængen mellem form og indhold har været omdrejningspunktet for arbejdet med dokumentaren som værk. I indholdsanalysen har der været fokus på opbygning, stofudvælgelse, karakteristik af centrale personer og deres relationer og miljøer, synsvinkler og fortælleteknik. I analysen af dokumentarens form har der været fokus på anvendte virkemidler på billed- og lydside samt brugen af autenticitetsmarkører. I arbejdet med TV2-dokumentaren "Moskeerne bag sløret" tog vi afsæt i en analyse af virkemidler og autenticitetsmarkører i udvalgte klip, hvilket førte frem til en diskussion af dokumentarens funktion i det offentlige rum. I forlængelse heraf kunne eleverne vælge at skrive en kronik om modtagelsen af dokumentaren gennem analyse af selvvalgte tekster (anmeldelser/debatindlæg/kommentarer) fra den debat, som dokumentaren affødte . |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |
Titel | Periodelæsning: Det moderne Gennembrud (Værklæsning: Ibsen) |
Materiale |
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887) Herman Bang: Foran Alteret (1880) Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879) (Værklæsning + opsætning på Aalborg Teater d. 18/3-19) J.P. Jacobsen: To Verdener (1879) Skriftlig aflevering 4 (litterær artikel): Adda Ravnkilde: Judith Fürste (romanuddrag, 1884) T.S. Bertelsen, P. Kennebo og B. Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime. M. Sørensen og M. Rangvid: Brug litteraturhistorien Systime. Supplerende materiale: Fra programrækken 1800-tallet på vrangen: Afsnit 6 (1864-1880) DR Drama (Palle Kjærulff-Schmidt, 1973): Et Dukkehjem (uddrag) Malerier fra perioden: Erik Henningsen: Barnemordet (1886) H.A. Brendekilde: Udslidt (1889) Erik Henningsen: Sat ud (1892) |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet er bruddet med romantikkens forestillinger og udtryksformer betonet. Gennem analyse af malerier er forskelle på idealiserende og realistisk fremstilling indkredset. Georg Brandes og hans krav til en ny realistisk litteratur (at sætte problemer under debat) er præsenteret. Herunder de nye litterære temaer, der kan sammenfattes under overskrifterne - Køn, kærlighed og seksualitet - Klasse og social status - Kirke og religion Der er i forløbet lagt stor vægt på periodens kvindeskildringer. Sammenligning af kvindeskildringerne i følgende læste tekster: Den lille Karen, Sildig Opvaagnen, Foran Alteret, Naadsensbrød og Et Dukkehjem. Undersøgelse af de naturalistiske træk i tekster fra perioden: Mennesket som styret af drifter, arv og miljø samt bestræbelsen på at skildre virkeligheden objektivt. Fremhævelse af, hvordan forfatterne VISER personerne - gennem handling, replik og udseende - fremfor at FORTÆLLE om deres egenskaber. Bangs impressionistiske skrivestil : scenisk fremstilling og replikindividualisme ("Foran Alteret"). Der er desuden lagt vægt på samspillet mellem historiske og samfundsmæssige forhold og den litterære udvikling. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde |
Titel | Modernisme versus Realisme |
Materiale |
Johannes V. Jensen: Cecil (1898) Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905) Martin Andersen Nexø: Af Pelle Erobreren (1906) Johannes V. Jensen: Interferens (1906) Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920) Rudolf Broby-Johansen: Fra Blod (1922): Bordelpige dræber ufødt, Foråret kommer til caféen - sammenligning med Yahya Hassan: Barndom (2013) Hans Kirk: Af Fiskerne (1928) H.C. Branner: De blaa Undulater (1939) Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953) Karen Blixen: Babettes gæstebud (1958) Erik Knudsen: Varehuset TOTAL (1958) Klaus Rifbjerg: Fra Konfrontation (1960): Frihavnen Peter Seeberg: Patienten (1962) Leif Panduro: Uro i forstæderne (1962) Tove Ditlevsen: Dolken (1963) Anders Bodelsen: Af Drivhuset (1965): Signalet Vita Andersen: Af Tryghedsnarkomaner (1977): Hvad tror du jeg tror Dan Turèll: Storby-Blues (1977) Michael Strunge: Af Vi folder drømmens faner ud (1981): Natmaskinen, Den hæslige by Kjell Askildsen: Jokeren (1994) Helle Helle: En stol for lidt (1996) Helle Helle: Roligt ungt par (1996) Ida Jessen: Ude på vandet (1997) Jan Sonnergaard: Af Radiator (1997): William Supplerende undervisningsmaterialer: PowerPoint om Fiskerne (LH) Digtere, divaer og dogmebrødre - afsnit 2 (1918-30), uddrag af afsnit 6 (1970-80) Litteraturhistorisk oversigt (LH) Dialektisk-periodicerende litteraturhistorisk oversigt (LH) Om 1980'erne: Ungdomskultur, musik og digtning. In: Maja Bødtcher-Hansen, Mischa Sloth Carlsen: Med tiden. En litteraturhistorisk arbejdsbog. Gyldendal, 2012. S. 311-318. Om 1990'erne: Individ og identitet. Uddrag fra: Brug litteraturhistorien. Danskærerforeningens Forlag. Stikord til moderne minimalisme (LH) Generelt om minimalistiske tekster (pdf) Kronik: Realist - det kan du selv være. Af Jacob Weinreich. Politiken, 8. febr. 2003. Forkortet udgave. Skriftlig aflevering 7 (litterær artikel): Analyse af Kjell Askildsen "Jokeren" (1994). Perspektivere til Helle Helle "En stol for lidt" (1996) og minimalismen som skrivestil. |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der er i forløbet arbejdet med litterære tekster fra hele 1900-tallet. Vi følger den litteraturhistoriske udvikling i en historisk-samfundsmæssig kontekst og lægger mærke til, hvordan pendulet svinger mellem 'realisme' og 'modernisme' op gennem århundredet. Vi bemærker endvidere, hvordan det aldrig er helt den samme form for 'realisme' eller 'modernisme', der bryder frem. Vi forsøger at skelne de forskellige strømninger fra hinanden, og forløbet munder ud i en diskussion af, om skellet mellem 'realisme' og 'modernisme' overhovedet kan opretholdes. Det mener bl.a. forfatteren til den læste artikel ("Realist - det kan du selv være") ikke. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Pararbejde Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Værklæsning: Karen Blixen |
Materiale |
Værklæsning: Karen Blixen (skrevet under pseudonymet Isak Dinesen): Babettes gæstebud (første gang udgivet i 1952 på engelsk. Oversat til dansk af Karen Blixen og udgivet i Skæbne-anekdoter i 1958) N.F.S. Grundtvig: De levendes land, 1824 Kingo: Ked af verden, kær ad himlen, 1681 Supplerende materiale: Om Nietzsches filosofi: Rationalitetskritik og kulturkritik. In: Keld B. Jessen (red.) Filosofi. Fra antikken til vor tid. Systime, 2013. S. 182-193. Skriftlig aflevering 5: Analyse af Babettes gæstebud |
Omfang | 1,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Nyhedsformidling i aviser |
Materiale |
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk. Systime. Benyttet som iBog. - Kapitel 5.1 Avisjounalistik - Analysevejledning 10. Medieanalyse af nyhedsjounalistik og fortællende nyhedsjournalistik Nyhedsartikler i udvalgte aviser fra den 12. september 2001. Sammenligning af artikler vedr. danske gidsler i Somalia. Fortællende journalistik: New journalism - igennem 100 år - om journalistikkens fiktionalisering af virkeligheden. In: Peter H. Larsen: Faktion. DLF, 1990. Uddrag af: H.C. Andersen: En Digters Bazar Uddrag af: Herman Bang: Branden Ukendt: Smaagadeliv (reportage fra 'Arbejderen', 1892) Herman Bang: Forfærdende Ulykke paa Nordbanen (reportage, 1897) Supplerende materiale: PowerPoint om de journalistiske genrer Læsning i dagens aviser |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Eleverne forventes i forlængelse af forløbet at have erhvervet følgende kompetencer: - De kender og kan identificere de journalistiske genrer i en avis - De kender de 5 klassiske nyhedskriterier og kan på baggrund af disse vurdere en nyhedsartikels nyhedsværdi - De kan analysere opbygningen af en nyhedshistorie i forhold til nyhedstrekanten - De kender til sproglige virkemidler, der kan fange læserens interesse og kan lave en sproglig analyse af tekstens indgange med anvendelse af faglige begreber - De kender begrebet 'fortællende journalistik' og kan udpege litterære virkemidler i en sådan journalistisk tekst. Virkemidler, der kendetegner fortællende journalistik: scene-på-scene-teknik, brug af dialog, synsvinkelteknik, brugen af karakteriserende detaljer, sproget f.eks. udbrud, lydmalende ord, billedsprog, utraditionelle orddannelser, slang, historisk præsens. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Klasseundervisning Gruppearbejde Pararbejde |
Titel | Litterære tendenser i 2000-tallet |
Materiale |
Prosa: Simon Fruelund: Uddrag af "Borgerligt tusmørke" (roman, 2006) Pia Juul: Grønt lys (2005) Analyse af Grønt lys, skrevet af lektor på AAU Louise Mønster i tidsskriftet 'Passage' nr. 63, 2010. Pia Juul: Elly Byde (2005) Kristina Nya Glaffey: Uddrag af "Mor og Busser" (roman, 2014) Lyrik: Yahya Hassan: Barndom (2013) Lone Hørslev: Giftige blomster og bær (2009) Caspar Eric: 7/11 (2014) Skriftlig aflevering 6 (litterær artikel): Analyse af Pia Juul "Grønt lys" (2005) |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Smagsprøver på forskellige tendenser i nyere prosa og lyrik. Fokus på leg med sprog og genrer og på temaer og performance. Diskussion af forskelle og ligheder med tekster, vi har læst fra andre litterære perioder. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde Pararbejde |