Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2019 1906 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | da, Niveau: A |
Lærer(e) | Ann-Mari Østkær Jensen (AJ) |
Hold | 1b da |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (da) | Intro til danskfaget - noveller fra 1970'erne og lyrik fra 1980'erne |
Forløb 2 (da) | Reklameanalyse |
Forløb 3 (da) | Argumentation og kronik |
Forløb 4 (da) | AT2 - Atombomben (dansk+fysik) |
Forløb 5 (da) | Senmodernitet i 1990'erne og 00'erne (rå realisme/hverdagsrealisme) |
Forløb 6 (da) | Oldtid og middelalder: sagaer, folkeviser & folkeeventyr |
Forløb 7 (da) | Renæssance, barok og oplysningstid |
Forløb 8 (da) | Ungdomssprog |
Forløb 9 (da) | Romantik, nationalromantik og romantisme |
Forløb 10 (da) | Det moderne gennembrud og impressionisme |
Forløb 11 (da) | Læsninger af litteratur (metoder i dansk) |
Forløb 12 (da) | Det folkelige gennembrud |
Forløb 13 (da) | Dokumentar |
Forløb 14 (da) | Mellemkrigstiden -1920'erne og ekspressionisme, surrealisme og dadaisme |
Forløb 15 (da) | Eksistentialisme - krig, eftekrigstid og modernisme |
Forløb 16 (da) | 60'ernes modernisme - forbrug, forstandsliv og fremmedgørelse |
Forløb 17 (da) | Dybe links (til eksamen) |
Titel | Intro til danskfaget - noveller fra 1970'erne og lyrik fra 1980'erne |
Materiale |
Noveller fra 1970'erne: Kopier fra Litteraturens veje s. 511: Hvad er en novelle? Martha Christensen: Dragen Vita Andersen: Iagttagelser Powerpoint om Martha Christensen og Vita Andersen Analyse af Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen", 1970. Klip fra "Divaer, digtere og dogmebrødre", DR2. Lyrik fra 1980'erne: Litteraturens veje side 411-418 Litteraturens veje: 1980'erne Storby, modernitet og stil (side 419-420) Powerpoint om 1980'er lyrik Michael Strunge: Nat i Electri-city, 1980 Livets hastighed (1978) Cancercola, Coma, Plasticsolen (1981) Natmaskinen (1983) Søren Ulrik Thomsen: Levende (1981) Jeg er blevet for lille til mit liv (1987) Modeller for digtlæsning (kompendium) Film: "Nattens engel", dokumentar, 1981. |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog. Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af kursisternes forforståelse af tekstanalyse. Introduktion til litteratur og novelleanalyse: Litteraturhistorie om 1970'erne - fokus på temaerne i 70'er litteraturen (sociale forhold, realisme, børns vilkår, arbejdernes vilkår, kvinders vilkår, boligforhold, politisk litteratur, fremmedgørelse, angst, virkeliglighedsflugt). Temaer i 80'er lyrikken: Jeg'et i centrum - problemer med at opleve et jeg - selviscenesættelse Meningsløshed, øjebæliksbilleder, byens rum, sansninger med kroppen. Jeg'et oplevelse af krav, angreb, muligheder? Punk havde indflydelse på lyrikken (især hos Strunge), som hadede "yuppierne", Grease og popkultur Flere samfundstabere (især unge i 80'erne) Postmoderne tilstand - tab af værdier Kroppen og sansningerne er omdrejningspunkt i digtigningen, hvor døden også er et tema 80'erne som periode: Narcissime - den nye social karakter - problemer med identitetsdannelse Kropsbevidsthed - fitness, solcentre, AIDS, anoreksi Androgyne mænd og kvinder (Boy George, Grace Jones) Leg med kønsrolle |
Væsentligste arbejdsformer |
Skriveøvelser Brainstorm Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Reklameanalyse |
Materiale |
Teori: powerpoint om Roland Barthes artikel "Billedets retorik". Powerpoint om intertekstualitet Kopier om billedanalyse fra Mediedk af Christa Lykke Christensen (side 49-61) Kopier om appelformerne (logos, pathos, ethos) fra Holmboe: "at argumentere for en holdning (DLF, 2006) og "Sproget i litteraturen" (Gyldendal, 2007) Kopier fra bogen: "Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur" (2011) - Farveteori (side 44-47) + Reklame og etik (side 141-149) Levende biografreklamer (Martini, Coca cola, Nike, Martini, Heineken, Joe and the juice, Levis, Dior, JBS, Aalborg Studenterkursus) Diverse trykte reklamer Virale reklamer (Karen - Visit Denmark) Svensk reklame for vist Denmark |
Omfang | 17,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Analyse af forskellige kontemporære livsstilsreklamerr (levende og trykte reklamer). Fokus på Logos, pathos, ethos Farvesymbolik Denotationer, konnotationer Syntagme-paradigmer (temaer) Musikkens betydning Metonymi, metaforik, symboler Den lingvistiske (sproglige meddelelse Intertekstualitet Billedet - farver, lys, afstande Afsender-modtager (målgruppe) Diskussioner omkring reklamernes etik og fremstillingen af kvinder og kønsroller i reklamer. Diskussion af fordomme og stereotyper. Diskussion af reklamer og nationalfølelse. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Argumentation og kronik |
Materiale |
Kopier om appelformerne (logos, pathos, ethos) fra Holmboe: "at argumentere for en holdning (DLF, 2006) og "Sproget i litteraturen" (Gyldendal, 2007) Powerpoint om at skrive kronik Powerpoint om redegørelse Powerpoint om argumentation Deabat fra DR, 2013 mellem Yahya Hassan og Inaam Nabil: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/2013/12/01/224620.htm |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der gives en intro til analyse af argumentation. Påstand/belæg/hjemmel Styrkemarkører, gendrivelse, rykdækning Logos, pathos, etos Toulmins kommunikationsmodel Rollespil om argumentation Skriftlig øvelse om argumentaion og diskussion |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | AT2 - Atombomben (dansk+fysik) |
Materiale |
Powerpoint - Hvad er en atombombe - hvad er konsekvenserne af, at atombomben findes? Youtubeklip - atombombespringninger Litteraturens veje side 329-331 Opslag - den store danske - atombombe Lyrik: Efter Bikini (1948) (Halfdan Rasmussen) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt9.htm Den fste maj og brintbomben (Otto Geldsted) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt54.htm#maj Det femte bud (Ivan Malinovsky, 1962) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt6.htm#Femte%20bud Neutronbomben (Carl Scharnberg) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt75.htm#neutron De underjordiske (Carl Scharnberg, 1980) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt36.htm#underjordiske Vi voksne kan ogsve bange (Bjarne Jes Hansen) http://www.fredsakademiet.dk/abase/sange/sang29.htm https://www.youtube.com/watch?v=ApRPz9FzkQM (Bjarne Jes Hansen) Inger Christensen, Atombomben findes (1981) , men desvre ikke på nettet, men som indscannet fil Noveller: Soldatens juleaften, Villy Sørensen (1951) Braget, Peter Seeberg (1962) Artikel: Niels Bohrs brev til FN (1950):http://www.fredsakademiet.dk/library/bohr.htm Billede: Ørnens ret, Asger Jorn, 1951 Dokumentar – da atombomben mistede sin uskyld, DR2, 2014 (37.min) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | AT-forløb i dansk og fysik omhandlende konsekvenser af, at atombomben findes rent fysisk og i menneskets bevidsthed |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Fremlæggelse |
Titel | Senmodernitet i 1990'erne og 00'erne (rå realisme/hverdagsrealisme) |
Materiale |
Jan Sonnergaard: "Radiator" (værk 2) Jonas T. Bengtsson: "Aminas breve" (værk 1, individuelt) Film: "Aminas breve" (2017) FIlm: "Nordkraft", 2006. (Medieværk) Uddrag af Jakob Ejersbo "Nordkraft" Helle Helle:(udvalgte noveller fra Biler og dyr, 2000: Afløb, Mere kaffe?, Hedebølge) Yahya Hassan: "Barndom", 2013. Interview med Yahya Hassan, "Jeg er fucking vred på mine forældres generation", Politiken, 5.oktober, 2013. Simon Fruelund. Uddrag af Borgerligt tusmørke (2006) Naja Marie Aidt: Torben og Maria (2006) Litteraturens veje (ny udg. 2012): 451, 478-480 H. S. Mikkelsen: Filmen i dansk, 2004 (analyseskema) G. Agger. MedieDK: Dramaturgi og karakterer M.Olsen: Levende billeder, 2007 Ole Schultz larsen: Håndbog i dansk, 2016 - side 264-265 (Analysemodel til novelle og roman) Powerpoint om litterær artikel Powerpoint om Jan Sonnergaard Powerpoint om Helle Helle |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokus på den rå realisme (Sonnergaard, Bengtsson, Ejersbos beskrivelser af samfundets underklasse) contra hverdagsrealisme (de tomme pladser og de "almindelige mennesker" hos Helle Helle). Fokus på analyse af sprog, temaer, budskab. Fokus på tekstanalyse og de tre taksonomiske niveauer. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Oldtid og middelalder: sagaer, folkeviser & folkeeventyr |
Materiale |
Powerpoint om Oldtid og sagaer Powerpoint - oplæg til Gisle Surssøns saga "Sønnetabet" Egil Skallagrimsson (Skjaldekvad) Uddrag af Egil Skallagrimssons saga Uddrag af Gisle Surssøns saga Litteraturens veje side 46-52 Litteraturens veje: Middelalderen side 69-72 + 74-75 Powerpont om folkeviser og middelalder Germand Gladensvend (tryllevise) Ebbe Skammelsen (riddervise) Torbens datter (Riddervise) Tornerose (folkeeventyr) Kong Lindord ( Folkeeventyr) Litteraturens veje 78-79 Powerpoint - symbolsprog i eventyr Folkeeventyr: Kong Lindorm, Tornerose Artikel: "Var Tornerose et vakkert barn?" |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Sagaer: Fokus på det islandske samfund i sagatiden, kvindens rolle, æt og ære, slægt. Kartharsis Hvordan har slægt betydning i dag (tvangsægteskaber - hævn) Eftermælet, nordisk religion. Mundtlig overlevering - korte sætninger, mundtlig tradition Realistiske fortællinger - dramatisk stof Geografisk forankring begynder med en slægtshistorie drømme-varsler konflikter - seksualitet, ægteskab Folkeviser og folkeeventyr: Litteraturhistorisk perspektiv: Udbredelsen blev forhindret af kirken, men viserne og evetyrerne levede blandt folket Folkeviserne: Har et episk, dramatisk indhold Fokus på ære, troskab, kærlighed Ridderviser - forhold til slægten, kærlighedsplot Realistisk rum, giftemål, jordbesiddelse, slægtens normer Den erotiske drift underlægges slægten Trylleviser- Naturånd er central figur Kærlighedens mulighed/umulighed som tema erotik - overgang fra barn til voksen Forlovelsessituationen", overgangen fra barn til voksen. Folkeventyrerne: Symbolsprog - psykologisk læsning (Freud) Fokus på kærligheden - overgang fra barn til voksen, mødet med seksualiteten. Behandler evigtgyldige problemstillinger - kan læses af både børn og voksne - men forstås forskelligt |
Væsentligste arbejdsformer |
Rollespil Eksperimentielt arbejde Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Renæssance, barok og oplysningstid |
Materiale |
ntro til renæssancen gennem diverse videoklip: Den sorte skole - reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Q7EqoxCUESM&app=desktop Videointroduktion til renæssancen:http://litthist.systime.dk/index.php?id=238 Restudy: https://www.youtube.com/watch?v=5Kt302A9jKQ Powerpoint om barok Litteraturens veje side 107-111 (Om Kingo og Barok) Thomas Kingo: "Ked af verden og Kier af Himmelen" Restudyvideo om barok Holberg og oplysningstid Litteraturens veje side 128-130 Powerpoint - Oplysningstiden og Ludvig Holberg Ludvig Holberg - Jeppe på bjerget (Værklæsning + film) |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Renæssance - "Viden er magt", mennesket i centrum, ændring af kirken (Martin Luther), humanisme, Reformationen (kongen og kirken blev styrket), salmedigtning, det svage og syndefulde menneske skal straffes af kirken. Barok - enevældens magt og autoritet Barok-stil - haver, voldsomt, overdrevet udtryk, pynt (f.eks. Versailles) - kontrast til "virkeligheden" med pest og fattigdom. Fokus på barok-stilen og hvordan den står i kontrast til andre perioder. Fokus på Kingo og eksistentiel kedsomhed. Livet på jordene r overfladisk, fokus på det evige liv i himlen, modsætningspar, vanitas-motiv, iscenesættelsen dækker over tomheden, kødelig lyst, intet er som det ser ud. |
Væsentligste arbejdsformer |
Tegn et digt-øvelse Skriveøvelser Foredrag. Individuelt arbejde Øvelser i informationssøgning Pararbejde Klasseundervisning |
Titel | Ungdomssprog |
Materiale |
Artikel: Stavefejl går ikke på de sociale medier, Politiken, 28.august, 2015 Blog-indlæg fra chat-siden "Arto" Powerpoint om ungdomssprog Øvelser med sms Niarn: "Antihelt", 2008 Niarn: "Kælling", 2008 Jokeren: "Møgluder", 2005 Hanne Vibeke Holsts brev til Niarn: "Du er fucking sexistisk, Niarn", 2004 (Argumentationsanalyse og analyse vha. begreber fra ungdomssprog) Sprogforløb i dansk - sprogsociologi, sprogpsykologi, sprogfilosofi, Quist, Pia og Hagen, Jimmy Zander 2007, side 9-10, 14-18, 23-24 Kopier om Appelformer (lærerens egne noter) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Analyse af blog-indlæg fra Arto med fokus på slang, låneord, lydord, anglecismer, code-schwitching, syntaks og sætningsopbygning Analyse af dansk rap-tekster samt diskussion af, hvorfor rappere bruger grimt sprog om kvinder Analyse af Hanne Vibeke Holsts brev til Niarn med fokus på ordvalg og argumentationsform. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Romantik, nationalromantik og romantisme |
Materiale |
Powerpoint om tiden mellem oplysningstid og romantik Film - 1800-tallet på vrangen Powerpoint om romantik Powerpoint om nationalromantik Powerpoint om Blicher,, poetisk realisme og biedermeier Powerpoint om Kierkegaard Film om eksistentiualisme Film om Søren Kierkegaards stadielære Litteraturens veje - afsnit om romantikken - (side 146-153, 156-158 og 159-162, 162, 165 og side 167-171, 172-175, 179, 184)) den mørkeblå udgave Tekster: "Guldhornene" - Adam öehenschlager (1802) - billedsprog, komposition, forløb universalromantik, national romatiske træk, budskab "De levendes land" N. F. S. Grundtvig (1824) - fokus på billedsprog, nationalromatiske træk, kristendommen og troen på Gud - sammenligning med Kingo "Danmark, mit fædreland", H. C. Andersen (1850) - fokus på rim, sprog, komposition, besjælinger af naturen, budskab, kan teksten læses biografisk "Gi' mig Danmark tilbage" - Natascha, 2007 - sprog/slang, budskab - fædrelandssange i dag? "I Danmark er jeg født" Outlandish, 2008 (musikvideo) "God jul og godt nytår" (reklame for Dansk folkeparti, 2009) - appelformer, komposition "Landsbydoktoren", Steen Steensen Blicher (1828) - arbejde med at formulere analytiske spørgsmål - fokus på bl.a. fortælleren, beidermeiertræk H. C. Andersen: "Klokken" (1850) - fokus på romantiske træk, besjæling af naturen, det gudommelige i naturen, forening af modsætninger (rig-fattig), det sublime øjeblik Romantisme: Søren Kierkegaard: uddrag af "Enten-eller" (1843) - fokus på eksistentialisme, ironi og de 3 stadier (side 179-184 i litteraturens veje) H. C. Andersen: "Skyggen" (1847) - romantistiske træk, særligt fokus på H. C. Andersens sproglige stil (udleverede kopier), dobbeltgængermotivet Emil Aarestrup: "Angst" (1838) - den lille og den store død, seksualitet som tema |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Nationalromantik - hvad er danskhed? Hvad er en fædrelandssang |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Det moderne gennembrud og impressionisme |
Materiale |
Film: 1800-tallet på vrangen - med fokus på Georg Brandes og det moderne gennembrud Powerpoint om det moderne gennembrud Litteraturens veje side 205-213, 213-218, 219-221, 230-232, 234-237 Kopier om billedanalyse Tekster: Georg Brandes: Af: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (1871) Charles Darwin: Af "Menneskets afstamning" (1871-74) J. P. Jacobsen: uddrag af "Fru Marie Grubbe" (1876) Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" og "Ane-Mette" (1887) Herman Bang: "Foran alteret" (1880) Amalie Skram: "Det røde gardin" (1899) Film: "Øgendahl og de store forfattere" (Om Herman Bang), DR 2017 Billedanalyse af en række imppressionistiske malerier: Berthe Morisot: "En sommerdag", 1879 Claude Monet: Kvionde med parasol, 1875 og "Gare St. Lazare, 1877 Pierre Auguste Renoir: På terassen, 1881 og "Le Moulin de la Galette", 1876 Edgar Degas: Danseprøve på scene, 1878-79 og "Absint", 1876 Kopier om litterær analyse: Erik Svendsen: "Hvordan det?, Gyldendal, 1994. S. Benniche: Faglige forbindelser i dansk, DLF, 2005 |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Hvordan påvirker de moderne tanker fra Brandes og Darwin litteraturen og billedkunsten i det moderne gennembrud. Litteraturen skal sætte problemer under debat. Fokus på kvindelitteraturen. Fokus på novelleanalyse - sproglig vinkel Fokus på impressionisme i skrivestilen samt i billedkunsten. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Pararbejde Individuelt arbejde Foredrag. Klasseundervisning |
Titel | Læsninger af litteratur (metoder i dansk) |
Materiale |
Naja Marie Aidt: Som englene flyver, 1993 Håndbog til dansk, side 87-99 |
Omfang | 3,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Det folkelige gennembrud |
Materiale |
Litteraturens veje side 256-258+264 Film: "Pelle Erobreren", 1984 Kopier om digtanalyse Kopier om stilistik Powerpoint om det folkelige gennembrud Billedanalyse: Emil Brendekilde: "Udslidt" (1889) Tekster: Martin Andersen Nexø: af "Pelle Erobreren" (1906-10) Johannes v. Jensen. "Cecil" (1898) - fokus på komposition, fortælleteknik Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905) Thøger Larsen: "Danmark nu blunder den lyse nat" (1914) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokus på livet på landet - hjemstavnsdigtningen |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Dokumentar |
Materiale |
Materiale om dokumentarfilmsgenrer og dramaturgi MedieDK - side 184-201 - Historier fra virkeligheden Kopier om fakta-fiktionskoder (Fra Krydsfelt) Fortælleformer (fra Medieanalyse og relevans) Dokumentarfilm: "Rugemor til salg" DR dokumentar "Armadillo", 2005 + indledningssekvens til "Apocalypse now", 1976 "Fahrenheit 9/11" Michael Moore "Cultpige" DR Mama "Fristet" - reality gameshow (TV3) |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Analyse og bestemmelse af genren - forskellige dokumentarformer smat blandingsformer Reality - diskussion om de medieskabte stjerner Fakta og fiktionskoder - havd fylder mest? Hvordan bruger appelformerne i dokumentaren? |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Gruppearbejde Pararbejde |
Titel | Mellemkrigstiden -1920'erne og ekspressionisme, surrealisme og dadaisme |
Materiale |
Film: "Divaer, digtere og dogmebrødre" Powerpoint om 1920'erne og ekspressionismen i litteraturen og billedkunsten Litteraturens veje side: 287-292 Litterturens veje (242-244 Om Nietsche) Billedanalyse: Edward Munch: "Skriget" og Døden i sygeværelset. 1895 J. F. Willumsen: ”Krigsinvalider”, 1928 Ludvig Kirchner: Gadescene, 1913 Karl Schmidt-Rottluff: Sommer, nøgenmodeller i det fri, 1913 Vincent van Gogh Natcafeen, 1888 og Hvedemark med cypresser, 1885 Wilhelm Freddie: “Meditation over den antinazistiske kærlighed” 1936 og ”Sex- paralysappeal” 1936 Diverse billeder af Salvador Dali Tekster: Tom Kristensen: Middag (1920), Nat i Berlin (1921), Drengen med æblet (1922), Det er Knud, som er død (1922) - fokus på stilistik og sprog og ekspressionistiske træk The minds of 88: Det er knud, som er død (2013) Teklst+ musikvideo Nordstørm: "Berlin", 2006 (tekst+musikvideo) Rudolf Broby-Johansen: "Foråret kommer til cafeen" (1922), Bordelpige dræber ufødt (1922), uddrag af Forsvarstale for "Blod" (1922) Filippo Marinetteo: Futurismens manifest (1909) Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918) Pär Lagerkvist: Ångest (1916) Otto Gelsted: Reklameskibet (1923) Kurt schwitters ursonate (1922) - tekst +lydklip |
Omfang | 14,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokus på ekspressionisme i lyrik og billedkunst Fokus på politiske tekster Gud er død - meningsløshed pga. krigens rædsler Futoristerne - fascination af krigen og fremtiden Oplevelsen af at leve på kanten til et ny krig Sammenbrudsstemning - undergangsmyter |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Eksperimentielt arbejde |
Titel | Eksistentialisme - krig, eftekrigstid og modernisme |
Materiale |
Introduktion til metoder i dansk - Litteraturens veje side 22-38 Litteraturens veje: 332-334, 350-353 Powerpoint om eksistentialisme Video-klip med Karen Blixen (store danskere) Divaer, digtere og dogmebrødre Små introvideor om Camus og Sartre fra Youtube Forfatterportræt af Martin A. Hansen fra litteratursiden.dk Tekster: Albert Camus: af "Sisyfosmyten" (på dansk 1942 - på dansk 1962) Jean Paul Sartre: af "Eksistentialisme er en humanisme" (1946) Peter Seeberg: "Hullet", "Patienten" 1962 Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953) Karen Blixen: "Ringen" - fokus på biografisk, psykologisk læsning Erik Knudsen: "Varehuset Total" (1958) Klaus Rifbjerg: "Solsort", 1956 Tage Skou Hansen. "De nøgne træer" (1957) |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Kierkegaard religiøse eksistentialisme i relation til de franske eksistensfilosoffer i 1940'erne Fokus på meningsløshed, absurditet som grundvilkår for eksistens Modernisme - kritik af forbrugerisme, materialisme, fremmedgørelse |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | 60'ernes modernisme - forbrug, forstandsliv og fremmedgørelse |
Materiale |
Litteraturens veje side 350-353 Video: Andy Warhol eating a Hamburger Powerpoint - analyse af Andy Warhol billeder Tekster: Villy Sørensen: Blot en drengestreg (1956) og De dødsdømte (1962) Palle Jessen: Forstadskvarteret (1962) Leif Panduro: Uro i forstæderne (1962) og Louises hus (tv-spil, 1977) AF. Husmoderens hvem-hvad-hvor (1955) Tove Ditlevsen: Kærlighed (1969) Klaus Rifbjerg: "Engang" (1965) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokus på meningsløshed, absurditet som grundvilkår for eksistens Modernisme - kritik af forbrugerisme, materialisme, fremmedgørelse Fokus på feminisme |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Individuelle elevoplæg |
Titel | Dybe links (til eksamen) |
Materiale |
https://forfatterweb.dk https://hbdansk.systime.dk https://sproget.dk/nyheder/dansk-synonymordbog-pa-sproget.dk https://ordnet.dk/ddo |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |