Undervisningsbeskrivelse - 1b da

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2019 1906
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau da, Niveau: A
Lærer(e) Ann-Mari Østkær Jensen (AJ)
Hold 1b da

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (da) Intro til danskfaget - noveller fra 1970'erne og lyrik fra 1980'erne
Forløb 2 (da) Reklameanalyse
Forløb 3 (da) Argumentation og kronik
Forløb 4 (da) AT2 - Atombomben (dansk+fysik)
Forløb 5 (da) Senmodernitet i 1990'erne og 00'erne (rå realisme/hverdagsrealisme)
Forløb 6 (da) Oldtid og middelalder: sagaer, folkeviser & folkeeventyr
Forløb 7 (da) Renæssance, barok og oplysningstid
Forløb 8 (da) Ungdomssprog
Forløb 9 (da) Romantik, nationalromantik og romantisme
Forløb 10 (da) Det moderne gennembrud og impressionisme
Forløb 11 (da) Læsninger af litteratur (metoder i dansk)
Forløb 12 (da) Det folkelige gennembrud
Forløb 13 (da) Dokumentar
Forløb 14 (da) Mellemkrigstiden -1920'erne og ekspressionisme, surrealisme og dadaisme
Forløb 15 (da) Eksistentialisme - krig, eftekrigstid og modernisme
Forløb 16 (da) 60'ernes modernisme - forbrug, forstandsliv og fremmedgørelse
Forløb 17 (da) Dybe links (til eksamen)


Titel Intro til danskfaget - noveller fra 1970'erne og lyrik fra 1980'erne
Materiale Noveller fra 1970'erne:
Kopier fra Litteraturens veje s. 511: Hvad er en novelle?

Martha Christensen: Dragen

Vita Andersen: Iagttagelser

Powerpoint om Martha Christensen og Vita Andersen

Analyse af Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen", 1970.

Klip fra "Divaer, digtere og dogmebrødre", DR2.

Lyrik fra 1980'erne:
Litteraturens veje side 411-418

Litteraturens veje: 1980'erne Storby, modernitet og stil (side 419-420)

Powerpoint om 1980'er lyrik

Michael Strunge:
Nat i Electri-city, 1980
Livets hastighed (1978)
Cancercola, Coma, Plasticsolen (1981)
Natmaskinen (1983)

Søren Ulrik Thomsen:
Levende (1981)
Jeg er blevet for lille til mit liv (1987)

Modeller for digtlæsning (kompendium)

Film: "Nattens engel", dokumentar, 1981.
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog.
Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af kursisternes forforståelse af tekstanalyse.

Introduktion til litteratur og novelleanalyse:
Litteraturhistorie om 1970'erne - fokus på temaerne i 70'er litteraturen (sociale forhold, realisme, børns vilkår, arbejdernes vilkår, kvinders vilkår, boligforhold, politisk litteratur, fremmedgørelse, angst, virkeliglighedsflugt).

Temaer i 80'er lyrikken:
Jeg'et i centrum - problemer med at opleve et jeg - selviscenesættelse
Meningsløshed, øjebæliksbilleder, byens rum, sansninger med kroppen.
Jeg'et oplevelse af krav, angreb, muligheder?
Punk havde indflydelse på lyrikken (især hos Strunge), som hadede "yuppierne", Grease og popkultur
Flere samfundstabere (især unge i 80'erne)
Postmoderne tilstand - tab af værdier
Kroppen og sansningerne er omdrejningspunkt i digtigningen, hvor døden også er et tema

80'erne som periode:
Narcissime - den nye social karakter - problemer med identitetsdannelse
Kropsbevidsthed - fitness, solcentre, AIDS, anoreksi
Androgyne mænd og kvinder (Boy George, Grace Jones)
Leg med kønsrolle
Væsentligste arbejdsformer Skriveøvelser
Brainstorm

Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Reklameanalyse
Materiale Teori: powerpoint om Roland Barthes artikel "Billedets retorik".
Powerpoint om intertekstualitet
Kopier om billedanalyse fra Mediedk af Christa Lykke Christensen (side 49-61)
Kopier om appelformerne (logos, pathos, ethos) fra Holmboe: "at argumentere for en holdning (DLF, 2006) og "Sproget i litteraturen" (Gyldendal, 2007)
Kopier fra bogen: "Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur" (2011) - Farveteori (side 44-47) + Reklame og etik (side 141-149)
Levende biografreklamer (Martini, Coca cola, Nike, Martini, Heineken, Joe and the juice, Levis, Dior, JBS, Aalborg Studenterkursus)
Diverse trykte reklamer
Virale reklamer (Karen - Visit Denmark)
Svensk reklame for vist Denmark
Omfang 17,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Analyse af forskellige kontemporære livsstilsreklamerr (levende og trykte reklamer).
Fokus på
Logos, pathos, ethos
Farvesymbolik
Denotationer, konnotationer
Syntagme-paradigmer (temaer)
Musikkens betydning
Metonymi, metaforik, symboler
Den lingvistiske (sproglige meddelelse
Intertekstualitet
Billedet - farver, lys, afstande
Afsender-modtager (målgruppe)
Diskussioner omkring reklamernes etik og fremstillingen af kvinder og kønsroller i reklamer. Diskussion af fordomme og stereotyper. Diskussion af reklamer og nationalfølelse.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Argumentation og kronik
Materiale Kopier om appelformerne (logos, pathos, ethos) fra Holmboe: "at argumentere for en holdning (DLF, 2006) og "Sproget i litteraturen" (Gyldendal, 2007)

Powerpoint om at skrive kronik

Powerpoint om redegørelse

Powerpoint om argumentation

Deabat fra DR, 2013 mellem Yahya Hassan og Inaam Nabil: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/2013/12/01/224620.htm
Omfang 5,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der gives en intro til analyse af argumentation.
Påstand/belæg/hjemmel
Styrkemarkører, gendrivelse, rykdækning
Logos, pathos, etos
Toulmins kommunikationsmodel
Rollespil om argumentation
Skriftlig øvelse om argumentaion og diskussion
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel AT2 - Atombomben (dansk+fysik)
Materiale Powerpoint - Hvad er en atombombe - hvad er konsekvenserne af, at atombomben findes?
Youtubeklip - atombombespringninger
Litteraturens veje side 329-331
Opslag - den store danske - atombombe
Lyrik:
Efter Bikini (1948) (Halfdan Rasmussen) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt9.htm
Den fste maj og brintbomben (Otto Geldsted) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt54.htm#maj
Det femte bud (Ivan Malinovsky, 1962) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt6.htm#Femte%20bud
Neutronbomben (Carl Scharnberg) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt75.htm#neutron
De underjordiske (Carl Scharnberg, 1980) http://www.fredsakademiet.dk/abase/digte/digt36.htm#underjordiske
Vi voksne kan ogsve bange (Bjarne Jes Hansen) http://www.fredsakademiet.dk/abase/sange/sang29.htm
https://www.youtube.com/watch?v=ApRPz9FzkQM (Bjarne Jes Hansen)
Inger Christensen, Atombomben findes (1981) , men desvre ikke på nettet, men som indscannet fil
Noveller:
Soldatens juleaften, Villy Sørensen (1951)
Braget, Peter Seeberg (1962)
Artikel:
Niels Bohrs brev til FN (1950):http://www.fredsakademiet.dk/library/bohr.htm
Billede: Ørnens ret, Asger Jorn, 1951
Dokumentar – da atombomben mistede sin uskyld, DR2, 2014 (37.min)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse AT-forløb i dansk og fysik omhandlende konsekvenser af, at atombomben findes rent fysisk og i menneskets bevidsthed
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Fremlæggelse


Titel Senmodernitet i 1990'erne og 00'erne (rå realisme/hverdagsrealisme)
Materiale Jan Sonnergaard: "Radiator" (værk 2)
Jonas T. Bengtsson: "Aminas breve" (værk 1, individuelt)
Film: "Aminas breve" (2017)
FIlm: "Nordkraft", 2006. (Medieværk)
Uddrag af Jakob Ejersbo "Nordkraft"
Helle Helle:(udvalgte noveller fra Biler og dyr, 2000: Afløb, Mere kaffe?, Hedebølge)
Yahya Hassan: "Barndom", 2013.
Interview med Yahya Hassan, "Jeg er fucking vred på mine forældres generation", Politiken, 5.oktober, 2013.
Simon Fruelund. Uddrag af Borgerligt tusmørke (2006)
Naja Marie Aidt: Torben og Maria (2006)

Litteraturens veje (ny udg. 2012): 451, 478-480
H. S. Mikkelsen: Filmen i dansk, 2004 (analyseskema)
G. Agger. MedieDK: Dramaturgi og karakterer
M.Olsen: Levende billeder, 2007
Ole Schultz larsen: Håndbog i dansk, 2016 - side 264-265 (Analysemodel til novelle og roman)

Powerpoint om litterær artikel
Powerpoint om Jan Sonnergaard
Powerpoint om Helle Helle
Omfang 23,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på den rå realisme (Sonnergaard, Bengtsson, Ejersbos beskrivelser af samfundets underklasse) contra hverdagsrealisme (de tomme pladser og de "almindelige mennesker" hos Helle Helle).
Fokus på analyse af sprog, temaer, budskab.
Fokus på tekstanalyse og de tre taksonomiske niveauer.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Oldtid og middelalder: sagaer, folkeviser & folkeeventyr
Materiale Powerpoint om Oldtid og sagaer
Powerpoint - oplæg til Gisle Surssøns saga
"Sønnetabet" Egil Skallagrimsson (Skjaldekvad)
Uddrag af Egil Skallagrimssons saga
Uddrag af Gisle Surssøns saga
Litteraturens veje side 46-52

Litteraturens veje: Middelalderen side 69-72 + 74-75

Powerpont om folkeviser og middelalder

Germand Gladensvend (tryllevise)
Ebbe Skammelsen (riddervise)
Torbens datter (Riddervise)

Tornerose (folkeeventyr)
Kong Lindord ( Folkeeventyr)

Litteraturens veje 78-79
Powerpoint - symbolsprog i eventyr
Folkeeventyr: Kong Lindorm, Tornerose
Artikel: "Var Tornerose et vakkert barn?"
Omfang 15,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Sagaer:
Fokus på det islandske samfund i sagatiden, kvindens rolle, æt og ære, slægt.
Kartharsis
Hvordan har slægt betydning i dag (tvangsægteskaber - hævn)
Eftermælet, nordisk religion.
Mundtlig overlevering - korte sætninger, mundtlig tradition
Realistiske fortællinger - dramatisk stof
Geografisk forankring
begynder med en slægtshistorie
drømme-varsler
konflikter - seksualitet, ægteskab

Folkeviser og folkeeventyr:
Litteraturhistorisk perspektiv:
Udbredelsen blev forhindret af kirken, men viserne og evetyrerne levede blandt folket

Folkeviserne:
Har et episk, dramatisk indhold
Fokus på ære, troskab, kærlighed

Ridderviser - forhold til slægten, kærlighedsplot
Realistisk rum, giftemål, jordbesiddelse, slægtens normer
Den erotiske drift underlægges slægten

Trylleviser- Naturånd er central figur
Kærlighedens mulighed/umulighed som tema
erotik - overgang fra barn til voksen
Forlovelsessituationen", overgangen fra barn til voksen.

Folkeventyrerne:
Symbolsprog - psykologisk læsning (Freud)
Fokus på kærligheden - overgang fra barn til voksen, mødet med seksualiteten.
Behandler evigtgyldige problemstillinger - kan læses af både børn og voksne - men forstås forskelligt

Væsentligste arbejdsformer Rollespil

Eksperimentielt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Renæssance, barok og oplysningstid
Materiale ntro til renæssancen gennem diverse videoklip:
Den sorte skole - reformationen:
https://www.youtube.com/watch?v=Q7EqoxCUESM&app=desktop
Videointroduktion til renæssancen:http://litthist.systime.dk/index.php?id=238
Restudy: https://www.youtube.com/watch?v=5Kt302A9jKQ

Powerpoint om barok
Litteraturens veje side 107-111 (Om Kingo og Barok)
Thomas Kingo: "Ked af verden og Kier af Himmelen"
Restudyvideo om barok

Holberg og oplysningstid
Litteraturens veje side 128-130
Powerpoint - Oplysningstiden og Ludvig Holberg
Ludvig Holberg - Jeppe på bjerget (Værklæsning + film)
Omfang 11,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Renæssance - "Viden er magt", mennesket i centrum, ændring af kirken (Martin Luther), humanisme,
Reformationen (kongen og kirken blev styrket), salmedigtning, det svage og syndefulde menneske skal straffes af kirken.

Barok - enevældens magt og autoritet
Barok-stil - haver, voldsomt, overdrevet udtryk, pynt (f.eks. Versailles) - kontrast til "virkeligheden" med pest og fattigdom.
Fokus på barok-stilen og hvordan den står i kontrast til andre perioder.

Fokus på Kingo og eksistentiel kedsomhed. Livet på jordene r overfladisk, fokus på det evige liv i himlen, modsætningspar, vanitas-motiv, iscenesættelsen dækker over tomheden, kødelig lyst, intet er som det ser ud.
Væsentligste arbejdsformer Tegn et digt-øvelse
Skriveøvelser
Foredrag.
Individuelt arbejde
Øvelser i informationssøgning

Pararbejde
Klasseundervisning


Titel Ungdomssprog
Materiale Artikel: Stavefejl går ikke på de sociale medier, Politiken, 28.august, 2015
Blog-indlæg fra chat-siden "Arto"
Powerpoint om ungdomssprog
Øvelser med sms
Niarn: "Antihelt", 2008
Niarn: "Kælling", 2008
Jokeren: "Møgluder", 2005
Hanne Vibeke Holsts brev til Niarn: "Du er fucking sexistisk, Niarn", 2004 (Argumentationsanalyse og analyse vha. begreber fra ungdomssprog)
Sprogforløb i dansk - sprogsociologi, sprogpsykologi, sprogfilosofi, Quist, Pia og Hagen, Jimmy Zander 2007, side 9-10, 14-18, 23-24
Kopier om Appelformer (lærerens egne noter)
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Analyse af blog-indlæg fra Arto med fokus på slang, låneord, lydord, anglecismer, code-schwitching, syntaks og sætningsopbygning
Analyse af dansk rap-tekster samt diskussion af, hvorfor rappere bruger grimt sprog om kvinder
Analyse af Hanne Vibeke Holsts brev til Niarn med fokus på ordvalg og argumentationsform.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning


Titel Romantik, nationalromantik og romantisme
Materiale Powerpoint om tiden mellem oplysningstid og romantik
Film - 1800-tallet på vrangen
Powerpoint om romantik
Powerpoint om nationalromantik
Powerpoint om Blicher,, poetisk realisme og biedermeier
Powerpoint om Kierkegaard
Film om eksistentiualisme
Film om Søren Kierkegaards stadielære

Litteraturens veje - afsnit om romantikken - (side 146-153, 156-158 og 159-162, 162, 165 og side 167-171, 172-175, 179, 184)) den mørkeblå udgave

Tekster:
"Guldhornene" - Adam öehenschlager (1802) - billedsprog, komposition, forløb universalromantik, national romatiske træk, budskab
"De levendes land" N. F. S. Grundtvig (1824) - fokus på billedsprog, nationalromatiske træk, kristendommen og troen på Gud - sammenligning med Kingo
"Danmark, mit fædreland", H. C. Andersen (1850) - fokus på rim, sprog, komposition, besjælinger af naturen, budskab, kan teksten læses biografisk
"Gi' mig Danmark tilbage" - Natascha, 2007 - sprog/slang, budskab - fædrelandssange i dag?
"I Danmark er jeg født" Outlandish, 2008 (musikvideo)
"God jul og godt nytår" (reklame for Dansk folkeparti, 2009) - appelformer, komposition
"Landsbydoktoren", Steen Steensen Blicher (1828) - arbejde med at formulere analytiske spørgsmål - fokus på bl.a. fortælleren, beidermeiertræk
H. C. Andersen: "Klokken" (1850) - fokus på romantiske træk, besjæling af naturen, det gudommelige i naturen, forening af modsætninger (rig-fattig), det sublime øjeblik


Romantisme:
Søren Kierkegaard: uddrag af "Enten-eller" (1843) - fokus på eksistentialisme, ironi og de 3 stadier (side 179-184 i litteraturens veje)
H. C. Andersen: "Skyggen" (1847) - romantistiske træk, særligt fokus på H. C. Andersens sproglige stil (udleverede kopier), dobbeltgængermotivet
Emil Aarestrup: "Angst" (1838) - den lille og den store død, seksualitet som tema
Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Nationalromantik - hvad er danskhed? Hvad er en fædrelandssang
Væsentligste arbejdsformer


Titel Det moderne gennembrud og impressionisme
Materiale Film: 1800-tallet på vrangen - med fokus på Georg Brandes og det moderne gennembrud
Powerpoint om det moderne gennembrud
Litteraturens veje side 205-213, 213-218, 219-221, 230-232, 234-237

Kopier om billedanalyse
Tekster:
Georg Brandes: Af: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (1871)
Charles Darwin: Af "Menneskets afstamning" (1871-74)
J. P. Jacobsen: uddrag af "Fru Marie Grubbe" (1876)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" og "Ane-Mette" (1887)
Herman Bang: "Foran alteret" (1880)
Amalie Skram: "Det røde gardin" (1899)
Film: "Øgendahl og de store forfattere" (Om Herman Bang), DR 2017

Billedanalyse af en række imppressionistiske malerier:
Berthe Morisot: "En sommerdag", 1879
Claude Monet: Kvionde med parasol, 1875 og "Gare St. Lazare, 1877
Pierre Auguste Renoir: På terassen, 1881 og "Le Moulin de la Galette", 1876
Edgar Degas: Danseprøve på scene, 1878-79 og "Absint", 1876

Kopier om litterær analyse:
Erik Svendsen: "Hvordan det?, Gyldendal, 1994.
S. Benniche: Faglige forbindelser i dansk, DLF, 2005




Omfang 15,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hvordan påvirker de moderne tanker fra Brandes og Darwin litteraturen og billedkunsten i det moderne gennembrud.
Litteraturen skal sætte problemer under debat.
Fokus på kvindelitteraturen.
Fokus på novelleanalyse - sproglig vinkel
Fokus på impressionisme i skrivestilen samt i billedkunsten.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Pararbejde
Individuelt arbejde
Foredrag.
Klasseundervisning


Titel Læsninger af litteratur (metoder i dansk)
Materiale Naja Marie Aidt: Som englene flyver, 1993
Håndbog til dansk, side 87-99
Omfang 3,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer


Titel Det folkelige gennembrud
Materiale Litteraturens veje side 256-258+264
Film: "Pelle Erobreren", 1984
Kopier om digtanalyse
Kopier om stilistik
Powerpoint om det folkelige gennembrud
Billedanalyse: Emil Brendekilde: "Udslidt" (1889)
Tekster:
Martin Andersen Nexø: af "Pelle Erobreren" (1906-10)
Johannes v. Jensen. "Cecil" (1898) - fokus på komposition, fortælleteknik
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905)
Thøger Larsen: "Danmark nu blunder den lyse nat" (1914)
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på livet på landet - hjemstavnsdigtningen
Væsentligste arbejdsformer


Titel Dokumentar
Materiale Materiale om dokumentarfilmsgenrer og dramaturgi
MedieDK - side 184-201 - Historier fra virkeligheden
Kopier om fakta-fiktionskoder (Fra Krydsfelt)
Fortælleformer (fra Medieanalyse og relevans)

Dokumentarfilm:
"Rugemor til salg" DR dokumentar
"Armadillo", 2005 + indledningssekvens til "Apocalypse now", 1976
"Fahrenheit 9/11" Michael Moore
"Cultpige" DR Mama
"Fristet" - reality gameshow (TV3)


Omfang 20,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Analyse og bestemmelse af genren - forskellige dokumentarformer smat blandingsformer
Reality - diskussion om de medieskabte stjerner
Fakta og fiktionskoder - havd fylder mest?
Hvordan bruger appelformerne i dokumentaren?
Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde


Titel Mellemkrigstiden -1920'erne og ekspressionisme, surrealisme og dadaisme
Materiale Film: "Divaer, digtere og dogmebrødre"
Powerpoint om 1920'erne og ekspressionismen i litteraturen og billedkunsten
Litteraturens veje side: 287-292
Litterturens veje (242-244 Om Nietsche)


Billedanalyse:
Edward Munch: "Skriget" og Døden i sygeværelset. 1895
J. F. Willumsen: ”Krigsinvalider”, 1928
Ludvig Kirchner: Gadescene, 1913
Karl Schmidt-Rottluff: Sommer, nøgenmodeller i det fri, 1913
Vincent van Gogh Natcafeen, 1888 og Hvedemark med cypresser, 1885
Wilhelm Freddie: “Meditation over den antinazistiske kærlighed” 1936 og ”Sex- paralysappeal” 1936
Diverse billeder af Salvador Dali



Tekster:
Tom Kristensen: Middag (1920), Nat i Berlin (1921), Drengen med æblet (1922), Det er Knud, som er død (1922) - fokus på stilistik og sprog og ekspressionistiske træk
The minds of 88: Det er knud, som er død (2013) Teklst+ musikvideo
Nordstørm: "Berlin", 2006 (tekst+musikvideo)
Rudolf Broby-Johansen: "Foråret kommer til cafeen" (1922), Bordelpige dræber ufødt (1922), uddrag af Forsvarstale for "Blod" (1922)
Filippo Marinetteo: Futurismens manifest (1909)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
Otto Gelsted: Reklameskibet (1923)
Kurt schwitters ursonate (1922) - tekst +lydklip








Omfang 14,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på ekspressionisme i lyrik og billedkunst
Fokus på politiske tekster
Gud er død - meningsløshed pga. krigens rædsler
Futoristerne - fascination af krigen og fremtiden
Oplevelsen af at leve på kanten til et ny krig
Sammenbrudsstemning - undergangsmyter
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Eksperimentielt arbejde


Titel Eksistentialisme - krig, eftekrigstid og modernisme
Materiale Introduktion til metoder i dansk - Litteraturens veje side 22-38
Litteraturens veje: 332-334, 350-353
Powerpoint om eksistentialisme
Video-klip med Karen Blixen (store danskere)
Divaer, digtere og dogmebrødre
Små introvideor om Camus og Sartre fra Youtube
Forfatterportræt af Martin A. Hansen fra litteratursiden.dk

Tekster:

Albert Camus: af "Sisyfosmyten" (på dansk 1942 - på dansk 1962)
Jean Paul Sartre: af "Eksistentialisme er en humanisme" (1946)
Peter Seeberg: "Hullet", "Patienten" 1962
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953)
Karen Blixen: "Ringen" - fokus på biografisk, psykologisk læsning
Erik Knudsen: "Varehuset Total" (1958)
Klaus Rifbjerg: "Solsort", 1956
Tage Skou Hansen. "De nøgne træer" (1957)
Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Kierkegaard religiøse eksistentialisme i relation til de franske eksistensfilosoffer i 1940'erne
Fokus på meningsløshed, absurditet som grundvilkår for eksistens
Modernisme - kritik af forbrugerisme, materialisme, fremmedgørelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning


Titel 60'ernes modernisme - forbrug, forstandsliv og fremmedgørelse
Materiale Litteraturens veje side 350-353
Video: Andy Warhol eating a Hamburger
Powerpoint - analyse af Andy Warhol billeder

Tekster:
Villy Sørensen: Blot en drengestreg (1956) og De dødsdømte (1962)
Palle Jessen: Forstadskvarteret (1962)
Leif Panduro: Uro i forstæderne (1962) og Louises hus (tv-spil, 1977)
AF. Husmoderens hvem-hvad-hvor (1955)
Tove Ditlevsen: Kærlighed (1969)
Klaus Rifbjerg: "Engang" (1965)




Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Fokus på meningsløshed, absurditet som grundvilkår for eksistens
Modernisme - kritik af forbrugerisme, materialisme, fremmedgørelse
Fokus på feminisme
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Individuelle elevoplæg


Titel Dybe links (til eksamen)
Materiale https://forfatterweb.dk

https://hbdansk.systime.dk

https://sproget.dk/nyheder/dansk-synonymordbog-pa-sproget.dk

https://ordnet.dk/ddo


Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer